اخبار غیررسمی می‌گویند شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران‌قوا در برابر اجرای مبهم طرح فروش نفت مقاومت از خود نشان داده است و مجلس و قوه‌قضائیه تلاش می‌کنند مانع تکرار تجربه تلخ بنزین شوند.

قدس آنلاین:  اخبار غیررسمی می‌گویند شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران‌قوا در برابر اجرای مبهم طرح فروش نفت مقاومت از خود نشان داده است و مجلس و قوه‌قضائیه تلاش می‌کنند مانع تکرار تجربه تلخ بنزین شوند. آنچه شنیده شده این است که در جلسه شب گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی، دولت تلاش داشته با ذکر کلیات و بدون ورود به جزئیات اجرایی طرح، مصوبه سران‌قوا را گرفته و طرح را اجرایی کند، اما در نهایت بنا شده است با تعیین کمیته مشترکی از اعضای درون جلسه، جزئیات اجرایی طرح تدوین و برای تصویب به مجلس ارائه شود.

***دولت بعدی نباید درگیر حاشیه‌های «گشایش اقتصادی» شود!

در حالی که رئیس‌جمهور و برخی مقامات مطلع دیگر از موافقت سران سه قوه با طرح دولت برای پیش‌فروش نفت در بازه زمانی یکساله در بازار خبر می‌دهند که از یک سو این مصوبه برای اجرا نیازمند تأیید رهبری است تا پس از تأیید رهبری، درباره جزئیات طرح از قبیل میزان عرضه ماهانه نفت پیش‌فروش شده، نحوه عرضه و ... هم توافق حاصل شود و از سویی دیگر برخی نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس از جمع‌بندی سران سه‌قوه مبنی بر ارائه لایحه از سوی دولت به مجلس خبر می‌دهند که بر این اساس گشایش اقتصادی نه با فرمول و شیوه دولت که مبتنی بر نگاه مدت‌دار به فروش نفت است بلکه به صورت قطعی و نقدی خبر می‌دهند به گونه‌ای که دولت بعدی را درگیر حاشیه‌های چنین طرحی نکند.

**** تلاش می‌کنیم فروش نفت قطعی باشد

خبرگزاری‌ها روز گذشته به نقل از رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس که در جلسه شورای عالی هماهنگی قوا حضور داشته، نوشتند: دولت می‌تواند با استفاده از ظرفیت بازارسرمایه برای افزایش فروش نفت تراز تجاری کشور را بهبود ببخشد. قراردادهای آینده مربوط به بخش نفت در مقابله با تحریم، هدایت نقدینگی در جامعه و همچنین تأمین منابع مالی برای دولت در بخش‌های مختلف، از اهداف طرح فروش نفت به مردم خواهد بود که در دستور کار جلسه سران‌قوا قرار گرفت. به گفته محمدرضا پورابراهیمی، دولت می‌تواند از فروش نفت و قراردادهای آینده نفت استفاده کند.

وی گفت: تلاش می‌کنیم تعهدات دولت فعلی را به آینده موکول نکنیم و فروش به‌ صورت قطعی انجام شود و مبنای تسویه ریالی در سررسید که تعهد برای دولت آینده داشته باشد، منتفی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص تأثیر اجرای این مصوبات در اقتصاد کشور، اظهار کرد: می‌توانیم از ظرفیت بازارسرمایه برای کاهش فشار ناشی از تحریم‌ها در صادرات نفت خام و میعانات گازی استفاده کنیم. همچنین مجموعه پالایشگاه‌های داخلی کشور به‌ خصوص پالایشگاه‌های کوچک از طریق تأمین خوراک در بورس انرژی را فعال کنیم. با اجرایی شدن این مصوبات صادرات کشور رونق خواهد گرفت و ظرفیت‌های صادراتی برای ارزآوری در بهبود تراز تجاری کشور کمک خواهد کرد.

**** مردم نفتشان را به پالایشگاه‌ها می‌فروشند

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم به خبرنگار ما گفت: این طرح دولت اشکال‌های جدی دارد و با توجه به محدودیت‌هایی در فروش نفت در قالب سهمیه اوپک، دولت را بدهکار خواهد کرد.

جعفر قادری ادامه  داد: به نظر می‌رسد نظر مجلس که فروش نقدی و قطعی نفت از طریق بورس انرژی و با تخفیف بیشتر مدنظر است تا مردم نفت خریداری شده را به صادرکنندگان و یا پالایشگاه‌های داخلی بفروشند و صادرات نفت از انحصار دولت خارج شود و دولت بعد هم بدهکاری به ارث برده از این دولت نداشته باشد.

**** نگاه بلندمدت به سلف‌نفتی دردسرآفرین است

عضو دیگر این کمیسیون هم به خبرنگار ما گفت: دولت نگاه بلندمدت به اوراق سلف‌نفتی دارد که این نگاه، دولت بعد را که درآمدی از این محل نداشته اما باید پاسخگوی بازخریدی اوراق باشد، به دردسر می‌اندازد. مهدی طغیانی افزود: مجلس آماده بررسی برنامه گشایش اقتصادی دولت است و نگاهمان  این است که چرا این فروش نفت، نقدی و قطعی نباشد و آپشنی جدید در فروش نفت ایجاد نکند؟ وی تأکید کرد: مجلس آمادگی دارد این لایحه را با فوریت بررسی کند و به سرانجام برساند.

**طرح فروش داخلی نفت؛ اقتصاد مردم‌محور

با وجود این، دیروز رئیس‌جمهور با اشاره به تصویب کلیات طرح فروش داخلی نفت و عرضه آن در بورس انرژی در جلسه دو روز پیش سران‌قوا گفت: امیدواریم پس از تصویب نهایی و تدوین شیوه اجرایی، دولت بتواند این اقدام را عملیاتی کند. دولت به‌ ویژه ستاد اقتصادی همواره در تلاش برای اتخاذ و اجرای سیاست‌ها و تدابیری در جهت کنترل نقدینگی و هدایت آن به مسیر درست و چرخه تولید بوده است.

حسن روحانی ادامه داد: طرح فروش داخلی نفت و عرضه آن در بورس انرژی از جمله طرح‌های مبتنی بر اقتصاد مردم‌محور و اقدامی مؤثر در راستای سامان دادن به بازار سرمایه و بورس و گام مهمی برای مقابله با تحریم نفتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.