چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱

استاد حوزه علمیه در گفت وگو با قدس آنلاین:

اگر کسی به خاطر بی توجهی به اصول بهداشتی در عزاداری محرم بمیرد، شهید نیست

جواد فراهانی

حجت الاسلام یوسفی - کراپ‌شده

حجت الاسلام یوسفی گفت: هرکس اقامه عزای امام حسین(ع) کند به شرط معرفت، گناهان او بخشیده می‌شود بنابراین نباید بگذاریم تا پرچم امام حسین(ع) زمین گذاشته شود.

حجت الاسلام حسن یوسفی استاد حوزه علمیه و کارشناس امور دینی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین در پاسخ به این سؤال که با توجه به محدودیت‌های مربوط به شیوع ویروس کرونا مراسم عزاداری ماه محرم چگونه باید برگزار شود که سلامت کسی به خطر نیفتند، گفت: خدای متعال قوانین مسلمی را در قرآن کریم بیان کرده است که برای همه لازم الاجراست؛ یک قانون این است که می‌فرماید: «وَلَا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَةِ» نفس و جان خود را به دست خودتان به هلاکت نیندازید، دوم این که خودکشی را حرام کرده است و یا ممنوعیت اقدامی عامدانه که موجب مریضی و مرگ می‌شود؛ اینها قوانین الهی است که باید رعایت شود.

حجت الاسلام حسن یوسفی افزود: اما در ارتباط با امام حسین(ع برخی از این قوانین تفاوت‌هایی دارد؛ مثلاً در رفتن به حج با خوف تلف نفس جایز نیست و بلکه حرام است، نماز را با ترس از بین رفتن جان جایز نیست که بخوانیم اما به اتفاق روایات متعدد رفتن به زیارت امام حسین(ع) با خوف از جان جایز است چراکه ایشان استثنای کل است. روایت داریم که هر گریه‌ای نماز را باطل می‌کند اما گریه بر امام حسین(ع) نماز را باطل نمی‌کند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اما آیا این قاعده در ارتباط با مجلس عزاداری هم برقرار است؟ آنهایی که می‌گویند حرم خود دارالشفاست و آنجا کرونا نمی‌گیریم و امثال این حرف‌ها همه حرف باطل است؛ مگر ما از در و دیوار حرم یا ضریح مطهر کرونا می‌گیریم، خیر بیماری از زوار منتقل می‌شود و هیچ آیه و یا روایتی هم وجود ندارد که گفته باشد از زائرین بیماری منتقل نمی‌شود بنابراین خوف نسبت به انتقال بیماری از زائر است نه از حرم و از این رو نباید استدلال غلط کنیم و بگوییم کرونا به داخل حرم نمی‌آید یا در مجلس عزای امام حسین کرونا نمی‌گیریم؛ اینها خزعبلات است.

وی توضیح داد: اما آیا ما حق داریم که در شرایط کنونی مراسم و مجلس عزای امام حسین را تعطیل کنیم؟ خیر، با وجود اینکه خوف از خطر وجود دارد حق تعطیلی عزاداری را نداریم. نمونه مشابه این موضوع در ارتباط با دفاع از حرم مطرح است؛ همانطور که مدافعین حرم با علم به وجود خطر به دفاع از حرم پرداختند و شهید شدند، مراسم عزاداری اباعبدالله علیه السلام هم که تأکید مؤکد است، جایز نیست که تعطیل شود. فرمونده‌اند همانطورکه اگر فردی در صحرای عرفات حضور یابد گناهان او بخشیده می شود، هرکس هم اقامه عزای امام حسین(ع) کند به شرط معرفت، گناهان او بخشیده می‌شود بنابراین نباید بگذاریم تا پرچم امام حسین(ع) زمین گذاشته شود.

حجت الاسلام یوسفی در عین حال تأکید کرد: با تمام این اوصاف همانطور که مقام معظم رهبری گفته‌اند رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی در مراسم عزاداری و هیئت‌ها امری ضروری و واجب است و اگر کسی رعایت نکند و خدای ناکرده بمیرد نه تنها شهید نیست بلکه به مانند کسی که خودکشی کرده مغضوب خداست. از این باب هم اگر جان دیگران را به خطر بیندازیم مسئولیم و باید دیه بپردازیم و هزینه درمان را بدهیم، وچنانچه عمداً باعث مرگ شده باشد حکم قصاص نیز می‌تواند جاری شود.

استاد حوزه علمیه در پاسخ به این سوال که اگر به دلیل محدودیت‌های موجود کسانی موفق به حضور در مراسم نشدند چگونه از ثواب آن بهره مند شود گفت: حتی الامکان مراسم عزاداری امسال در فضای باز مانند پارک ها، خیابان‌های بزرگ، جاده‌ها و حتی بیرون از شهرها که فضای نامحدود وجود دارد برگزار شود و می تواند مراسم امسال متنوع تر باشد، اما اگر افرادی بیمار هستند و یا تحت هر شرایطی امکان حضور در مراسم را نداشتند می‌توانند در منازل خود از طریق تلویزیون، فضای مجازی و رسانه‌های مختلف دل‌های خود را با مراسم عزاداری پیوند دهند.

وی در ارتباط با نذری ها و مدیریت آن توسط بانیان گفت: اگر امکان تهیه غذای گرم وجود نداشت، این نذری‌ها می‌تواند در قالب همین کمک ها و خدمات مؤمنانه که مقام معظم رهبری هم بر تداوم آن تأکید دارند، به نیازمندان ارائه شود، هرچند در مورد نذری امام حسین اولویت با غذای گرم است. بانیان هیئت هایی که غذای گرم توزیع می‌کنند، در مجالس سفره پهن نکنند و عزاداران غذای خود را به خانه ببرند و آنجا میل کنند. بنابراین اطعام عزاداران حتی الامکان حذف نشود و اگر قرار است بسته‌های بهداشتی و فرهنگی داده شود افزون بر اطعام باشد.

حجت الاسلام یوسفی در باب هدف از برگزاری مراسم عزادای امام حسین(ع) نیز گفت: هر کاری در وادی امام حسین مشروط به معرفت است؛ روایت داریم که می‌فرماید: "من زار الحسین بکربلاء وجبت له الجنة لمن کان عارفا به" بهشت بر کسی که امام حسین را با معرفت زیارت کند واجب و گناهان او آمرزیده می‌شود و این یک شرط عمومی است و این معرفت اساس رسیدن به اهداف عالی یعنی تکامل، ادب، اخلاق، تقوا در همه امور است و اگر مراسم و مجالس عزای امام حسین محصل این اهداف بود، آن معرفت نیز وحود دارد، در غیر اینصورت می‌شویم مثل عمر سعد که امام حسین را قربة الی الله کشت، می‌شویم مانند شریح قاضی که در آن جایگاه اما به دلیل فقدان معرفت فتوا می‌دهد که امام زمانتان را بکشید و مردم بی معرفت هم فریب او را خوردند و این جنایت تاریخی را مرتکب شدند یا می‌شود آن مفتی وهابی که فتوا می‌دهد تخریب حرم ائمه و قتل شیعیان آنها واجب است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.