خراسان شمالی- درحالی‌که نیاز خراسان شمالی به گوشت مرغ، روزانه ۴۰ تا ۴۵ تن است اما این روزها شهروندان استان بعد از افزایش قیمت مرغ با مسئله جدیدی دست‌به‌گریبان شده‌اند و آن، کمبود این محصول در بازار خراسان شمالی است.

گوشت مرغ در بازار خراسان شمالی کمیاب شد/خروج گوشت مرغ از استان توسط سودجویان

قدس آنلاین- گروه استان ها: چندهفته‌ای می‌شود که مشکل افزایش قیمت مرغ در استان حل‌شده بود، اما حالا چند روزی است دوباره مردم برای تهیه مرغ با مشکل مواجه هستند و بسیاری از یخچال‌های مرغ فروشی‌ها خالی یا نیمه‌خالی است و عموماً بعدازظهر در بازار بجنورد مرغ گرم برای خرید وجود ندارد که این امر شهروندان را گلایه‌مند کرده است.

مسئولان علت کمبود مرغ در بازار استان را کاهش میزان تولید عنوان می‌کنند و برخی هم گفته‌اند که خروج گوشت از استان، توسط سودجویان علت این امر بوده است.

کاهش عرضه مرغ

یکی از شهروندان می‌گوید: در اکثر مغازه‌های مرغ فروشی مرغ وجود ندارد، طبق گفته صاحبان مغازه سهمیه هر مغازه در روز ۴۰ کیلوگرم است که خیلی زود توسط مردم خریداری می‌شود.

یوسفی می‌گوید: ‌در این شرایط اقتصادی، افزایش قیمت مرغ نمکی بود، بر زخم مردم و دیگر نباید کمبود هم داغ دیگری بگذارد ضمن اینکه شهروندان در هر شرایط اقتصادی گاهی نیازمند تقویت جسم خود هستند و نباید با کمبود مواد غذایی این دغدغه هم برای ما ایجاد شود.

یکی از مرغ فروشان در بجنورد دراین‌باره می‌گوید: در روزهای اخیر، تنها ۵۰ تا ۷۰ کیلوگرم گوشت مرغ دریافت کرده‌ام، این میزان اندک در همان ساعت اولیه، به پایان رسید و یخچال، خالی شد.

وحیدی اظهار می‌دارد: میزان عرضه مرغ نسبت به گذشته کمتر شده و روزانه میزان بار کمتری برای ما می‌آید  و در برخی از روزها، اصلاً مرغی دریافت نکرده‌ام و بر این اساس درآمدی نداشته‌ام.

وی خاطرنشان می‌کند: بیشتر کسبه مستأجر هستند و امسال با شیوع ویروس کرونا، بسیار متضرر شده‌اند و در این شرایط نگران کاهش درآمد و پرداخت اجاره‌بها هستند.

یکی از مرغ فروشان که به گفته خودش طی یک ماه اخیر از نصف سهمیه روزانه‌اش هم کمتر مرغ تحویل گرفته است، می‌افزاید: بااینکه به‌طور میانگین روزانه ۳۰۰کیلوگرم مرغ برای عرضه تهیه می‌کردم اما طی روزهای اخیر به ۱۰۰ کیلو و در روز سه‌شنبه به کمتر از ۵۰  کیلوگرم رسید.

وی اظهار می‌کند: بااینکه مصرف مرغ استان تغییری نکرده است اما میزان سهمیه روزانه را کاهش داده‌اند به‌طوری‌که تا ظهر نشده مرغ نداریم و مصرف‌کنندگان زیادی دست‌خالی برمی‌گردند

کاهش میزان تولید

رئیس اتحادیه لبنیات، مرغ فروشان و قصابان بجنورد نیز دراین‌باره می‌گوید: از یکی دو روز پیش از عید قربان، با کمبود گوشت مرغ در بازار بجنورد و البته استان روبه‌رو هستیم.

حسین قاسم‌زاده اظهارمی دارد: با اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار استان، مسئولان مصر هستند که مرغ موردنیاز، از داخل تأمین شود اما میزان تولید در استان کم است.

وی بابیان اینکه قیمت مرغ زنده در خارج استان بیشتر از این استان است می‌گوید: علت بالا بودن قیمت مرغ زنده در سیار استان‌ها این است که آنان، مصوبه تنظیم بازار کشور را اجرایی نکرده‌اند، به نظر می‌رسد، این مصوبه تنها در این استان اجراشده است.

قاسم‌زاده بابیان اینکه قیمت مرغ زنده در سایر استان‌ها، ۱۲ هزارتا ۱۳ هزار تومان است ادامه می‌دهد:  ما به ستاد تنظیم بازار استان پیشنهاد دادیم، برای جبران کمبود گوشت مرغ، این محصول از خارج استان تأمین شود اما هنوز با آن موافقت نشده است.

رئیس اتحادیه لبنیات، مرغ فروشان و قصابان بجنورد درباره گلایه‌های کسبه می‌گوید: واحدهای مرغ فروشی در این مدت، با مشکل روبه‌رو شده است، این بازاریان، عمدتاً مستأجر هستند و با کاهش درآمد، با مشکل جدی روبه‌رو هستند.

خروج گوشت مرغ توسط سودجویان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز می گوید: برخی سودجویان، گوشت مرغ را از استان خارج می‌کنند که این امر به کمبود این کالا در بازار دامن زده است.

محمد زاده درباره علت خروج گوشت مرغ از استان به‌وسیله سودجویان، اظهار می دارد: گوشت مرغ و البته مرغ زنده، در این استان، ارزان‌تر از دیگر استان‌ها است و به‌نوعی ارزان‌ترین رقم را در کشور دارد ازاین‌رو، برخی افراد گوشت مرغ را از استان خارج می‌کنند.

وی بابیان اینکه خروج مرغ زنده، همچنان از استان ممنوع است، می افزاید: باید نظارت‌ها بیشتر شود تا جلو خروج گوشت مرغ از استان گرفته شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بابیان اینکه نیاز استان به گوشت مرغ، روزانه ۴۰ تا ۴۵ تن است اظهار می دارد: در روز دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری، تولید به‌اندازه نیاز نبود و این کمبود، سبب شد تا میزان گوشت مرغ توزیع‌شده، کم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.