مدیر پردیس فناوری اطلاعات و ارتباطات پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: این استان در چارچوب فعالیت شرکتهای دانش‌بنیان در حوزه آی. سی. تی یا فناوری اطلاعات و ارتباطات در زمره برترینهای ایران است زیرا جایگاه دوم کشوری را دارد.

خراسان رضوی استان برتر در حوزه شرکتهای دانش‌بنیان آی. سی. تی است

به گزارش قدس آنلاین، علی جاهدی افزود: ۲۵ درصد از مجموع شرکتهای فعال دانش‌بنیان آی. سی. تی در سطح کشور هم‌اینک در خراسان رضوی مستقر بوده و فعالیت می‌کنند لذا این استان جایگاه دوم کشور را از همین حیث پس از تهران در اختیار دارد.

وی ادامه داد: حوزه آی. سی. تی یا فناوری اطلاعات و ارتباطات در زمره فناوریهای برتر یا High-Tech در جهان است که قابلیت ایجاد تحول در عرصه دیجیتال و فناوری را به عنوان ابزار توانمندساز در همه حوزه‌ها دارد.

مدیر پردیس آی. سی. تی پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: هم‌اینک ۷۴ شرکت دانش‌بنیان فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در این پردیس فوق تخصصی مشغول فعالیتهای علمی پژوهشی فناورانه هستند.  

وی افزود: این فعالیتها و اقدامات فناورانه همزمان با تعدد و تنوع نرم‌افزارها و قابلیتهای ایجاد شده در حوزه آی. سی. تی نمایشگر ظرفیت بالای استان خراسان رضوی در این حوزه پراهمیت است.  

جاهدی ادامه داد: پارک علم و فناوری خراسان همچنین پس از تهران که میزبان بیشترین تعداد استارت‌آپهای برتر کشور است تاکنون چندین استارت‌آپ برتر را در مشهد مدیریت، هدایت و میزبانی کرده است.

وی در ادامه بر لزوم فرهنگ‌سازی به منظور هدایت جامعه در مسیر کارآفرینی، ارزش‌آفرینی و ایجاد شرکتهای دانش‌بنیان تاکید و بیان کرد: توجه و فعالیت رسانه‌ها نسبت به این حوزه نقش و تاثیر بسزایی در رشد و شکوفایی آن دارد.

شرکتهای دانش‌بنیان به عنوان بنگاههای اقتصاد مبتنی بر آخرین دانش‌ روز ایفاگر نقشی محوری در ساختار اقتصاد مبتنی بر دانش‌ هستند.  

بر اساس ماده‌ یکم "قانون حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان" اینگونه موسسات و شرکتها، واحدهای خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه‌ اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی شامل گسترش و کاربرد اختراع، نوآوری و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات در حوزه فناوریهای برتر و با ارزش افزوده‌ فراوان به ویژه در تولید نرم‌افزارها تشکیل می‌شوند.  

۵.۵ درصد از مجموع شرکتهای دانش‌بنیان فعال در سطح کشور، در خراسان رضوی مستقر بوده و فعالیت دارند.  

پارک علم و فناوری خراسان وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۱ با هدف افزایش ثروت در جامعه از طریق تشویق و ارتقاء فرهنگ نوآوری و افزایش قدرت رقابت در میان شرکتها و موسساتی که بر پایه علم و دانش فعالند آغاز کرده است.

بر اساس برنامه افق ۲۰ ساله ایران یعنی تا پایان سال ۱۴۰۴ مقرر شده افزون بر ۵۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال شوند. با این وجود تاکنون تعداد این شرکتها تنها به سه هزار و ۲۰۰ واحد رسیده که نشانگر راه طولانی این مسیر و نیاز شرکتهای دانش‌بنیان به کمکه و حمایت روافزون است.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.