شهرکرد- استان چهارمحال و بختیاری باوجود مساحت کمی که دارد، نقش مهمی در تولید آب شیرین کشور ایفا می‌کند و سرچشمه دو رودخانه کارون و زاینده‌رود و سرچشمه بخشی از رودخانه دز در این استان است اما واقعیت این است که دشت‌های چهارمحال و بختیاری این سال‌ها با خود پسوندی را به نام «دشت‌های ممنوعه» یدک می‌کشند، که زیبنده نام یکی از برف گیرترین مناطق ایران در سال‌های دور نیست.

سرچشمه زاینده‌رود با خشک‌سالی دست‌وپنجه نرم می‌کند

قدس آنلاین-گروه استان ها:از سال آبی ۸۶-۸۷ تا سال آبی ۹۶-۹۷ به‌صورت پی‌درپی ۱۱ سال شاهد خشک‌سالی در استان چهارمحال و بختیاری بوده‌ایم که در ۱۱ سال گذشته با کاهش بارش و به دلیل افزایش دمای جوی، شکل بارش‌ها از برف به باران تغییر کرده است.

همچنین با توجه به اینکه فصل بارش نیز از زمستان به بهار و پاییز تغییریافته و مکان بارش‌ها نیز در حال جابه‌جایی است اوضاع آبی مناسبی را نمی‌توان برای استان پیش‌بینی کرد.

خشکیدگی قنات‌ها

باوجود باراش های سیل‌آسا وسیل های خانمان‌برانداز اما متأسفانه به نظر می‌رسد نقش بسزایی این روان آب‌ها در تغذیه سفره‌های زیرزمین نداشته است چون دبیر هیئت اجرایی خانه کشاورز استان چهارمحال و بختیاری از افت شدید آبدهی قنات‌ها خبر می‌دهد.

طاهر نوربخش بابیان اینکه ۱۷ درصد از اراضی کشاورزی و باغی چهارمحال و بختیاری با قنات آبیاری می‌شوند اظهار می‌کند: حدود ۶۰ درصد قنات‌های استان چهارمحال و بختیاری در تیرماه با افت آبدهی شدید مواجه شده‌اند و میزان سطح قابل آبیاری با قنات‌ها کاهش‌یافته است.

وی با بیان اینکه طی یک دهه گذشته بیش از ۲۰۰ قنات در استان چهارمحال و بختیاری خشک‌شده است می افزاید: بیش از ۵۰۰ قنات نیز در استان چهارمحال و بختیاری کم آب و فصلی شده است.

نوربخش با اشاره به اینکه ۸۴۱ رشته قنات در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، عنوان می‌کند:  بیشترین قنات‌ها در شهرستان‌های شهرکرد، بن، بروجن و کیار قرار دارند.

کاهش بارش‌ها در سال زراعی

در خصوص شدت بارش ها و کاهش آن نیز مهران چراغ پور سرپرست اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری توضیح می دهد: میزان بارش در کل سال زارعی ۹۸ -۹۹ تا ابتدای خردادماه ۵۳۱ میلی‌متر بود که آمار سال گذشته در این تاریخ ۸۲۴ میلی‌متر بوده و برای همین میزان بارش نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد کاهش داشته است.

وی می‌گوید:  این تغییرات در شهرستان کوهرنگ که قطب بارش کشوری است نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت۱۳ درصد کاهش داشته است.

چراغ پور ابراز می‌کند: در  شهرستان‌های شهرکرد نیز بارش‌ها نسبت به سال گذشته ۳۲درصد و نسبت به میانگین بلندمدت۱۸ درصد؛ در بروجن بارش‌ها نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

سرپرست اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری  هم‌چنین بابیان اینکه در شهرستان «فارسان» نیز بارش‌ها نسبت به سال گذشته۳۳ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۹ درصد کاهش نشان می‌دهد بیان می‌کند: «اردل» نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۵ درصد، شهرستان «بن» نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت۹ درصد و شهرستان «سامان» نیز نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت۱۵ درصد، کاهش بارندگی داشتند.

وی افزود: میزان بارش تنها در شهرستان لردگان نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد کاهش و نسبت به میانگین بلندمدت سه درصد افزایش داشته است و درمجموع میزان میانگین وزنی بارندگی استان نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت هفت درصد کاهش داشته است.

رتبه نخست خشک‌سالی

چراغ پور تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری تا پنجم خردادماه سال جاری ازنظر کاهش میزان بارش نسبت به بلندمدت رتبه نخست خشک‌سالی را در کل کشور به خود اختصاص داده است.

چراغ پور بابیان اینکه عمده بارش‌های سال جاری صورت گرفته و تا پایان فصل بهار بارش‌ها نرمال است اظهار می کند: این مقدار کاهش باران را با بارش‌های نرمال نمی‌توان جبران کرد و این‌یک مسئله بحرانی برای استان است که اگر ادامه یابد ازنظر کشاورزی و آب‌های سطحی با مشکل روبرو خواهد شد و امکان جبرانی وجود ندارد.

آب رسانی اعتبار می‌خواهد

بارش‌ها حالا در مناطق روستایی بیش از هر جای دیگری رخ نشان داده است و بسیاری از روستائیان را چشم‌به‌راه تانکرهای آب‌رسانی و سهمیه‌بندی کرده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی چهارمحال و بختیاری در همین رابطه به می‌گوید: در کل استان تعداد ۴۰ روستا از طریق سیار و به‌وسیله تانکر آب‌رسانی می‌شوند که این روستاها اکثراً در شهرستان‌های لردگان و اردل پراکنده هستند.

سهراب بهرامی می‌افزاید: به‌طور مثال چاه روستای «قلعه تک» در کوهرنگ کاملاً خشک‌شده و برای تأمین آب شرب این روستا مجبور به اجاره چشمه شده‌ایم.

وی بابیان اینکه بیشترین مشکلات خشک‌سالی استان به علت تأمین اعتبارها است اظهار می‌کند: اعتبارات پروژه‌های آبی استان قطره‌چکانی تأمین می‌شود، لذا اجرای پروژه‌ها بسیار طولانی می‌شود.

وی کاهش میزان بارش‌ها و دریافت مجوز از مردم وادارات برای احداث لوله و مخزن، را عمده‌ترین مشکلات آب‌رسانی روستایی دانست و گفت: برای حل این مشکلات چند پروژه ازجمله پروژه‌ سردشت با مدیریت آب و فاضلاب شهری در حال اجرا است اما به علت تأمین اعتبار، ادامه این پروژه با سختی مواجه است و برای تکمیل این پروژه ۳۸ الی ۴۰ میلیارد اعتبار پیش‌بینی‌شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.