سرپرست اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی می‌گوید سه گروه وجود دارند که از زیر پرداخت مالیات فرار می‌کنند؛ عده‌ای که در سامانه نام‌نویسی نکردند و شناسایی نشده‌اند، تعدادی که اظهارنامه خلاف واقع تحویل ما می‌دهند و مابقی که با وجود تمکن مالی به هر نحوی رغبتی به پرداخت مالیات ندارند.

آلرژی پزشکان به دستگاه پوز!

هاشم رسائی‌فر/

سرپرست اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی می‌گوید سه گروه وجود دارند که از زیر پرداخت مالیات فرار می‌کنند؛ عده‌ای که در سامانه نام‌نویسی نکردند و شناسایی نشده‌اند، تعدادی که اظهارنامه خلاف واقع تحویل ما می‌دهند و مابقی که با وجود تمکن مالی به هر نحوی رغبتی به پرداخت مالیات ندارند.

جعفر احسانی مهر در نشستی با اصحاب رسانه ضمن تشریح شرایط مالیاتی استان در پاسخ به پرسش قدس در خصوص میزان فرار مالیاتی که در خراسان رضوی اتفاق می‌افتد، گفت: میزان تحقق درآمد مالیاتی در بخش صنعت در جهان ۷/۳۰ درصد، در ایران ۲۷ درصد و در استان ۵/۱۰ درصد است که این میزان در حوزه خدمات در دنیا ۶۳ درصد، در کشور ۵۱ درصد و در خراسان رضوی ۷۱ درصد است که حتی از میانگین جهانی نیز بیشتر است. این موضوع  در حوزه کشاورزی برای درآمدهای مالیاتی در دنیا ۲۰ درصد، در کشور ۱۳ و در استان ۱۲ درصد است.

وی افزود: در کشورهای توسعه یافته سهم مالیات از تولید ناخالص ۱۵ درصد است که این میزان در ایران ۵/۵ تا ۶ درصد را شامل می‌شود. در مجموع ۲۰ درصد از فعالیت‌های اقتصادی کشور به اصطلاح زیرزمینی است که به همین اندازه فرار مالیاتی وجود دارد که رقمی بین ۲۵ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان را در کل کشور شامل می‌شود.

سرپرست اداره کل مالیات خراسان رضوی همچنین درباره آخرین وضعیت برخی از شرکت‌هایی که در استان فعالیت دارند و مالیاتشان در خراسان رضوی هزینه نمی‌شود از جمله ایران خودرو نیشابور گفت: به موجب قانون برنامه ششم باید شرکت‌هایی که در استان فعالیت دارند تمامی دفاتر گردش مالی و مالیاتشان در محل فعالیتشان هزینه شود. تلاش‌های زیادی در این زمینه شده که تاکنون ۴۳ واحد از این سری واحدهای تولیدی در خراسان رضوی شناسایی شده‌اند که پرونده‌های ۹ شرکت به استان منتقل شده است، پنج شرکت پرونده‌هایشان موافق شده و در حال انتقال است، ۱۲ شرکت با دلایلی که اداره مبدأ داشته با آن مخالفت شده است و چهار پرونده که ایران خودرو نیز جزو آن‌هاست سهم عوارض و قسمتی از آن به استان تخصیص داده می‌شود.

احسانی مهر در مورد پرسش دیگر خبرنگار قدس در مورد میزان خانه‌های خالی موجود در خراسان رضوی و حدود مالیاتی که باید طبق قانون صاحبان آن‌ها پرداخت کنند، گفت: دریافت مالیات با توجه به پیگیری‌هایی که مجلس دارد در سال ۹۹ محقق خواهد شد که ما نیز در استان به دنبال آنچه در سایر نقاط کشور باشد این موضوع را پیگیری خواهیم کرد اما اینکه چه میزان از خانه‌های استان شامل این بحث خواهد شد باید بگویم تا زمانی که سامانه ملی راه‌اندازی نشود در این زمینه اطلاعات دقیقی نداریم که در اختیار شما قرار دهیم به همین دلیل نمی‌شود در خصوص تعداد خانه‌های خالی و میزان درآمد مالیاتی آن‌ها در استان اظهار نظر کرد.

وی در واکنش به ملزم کردن مشاغلی از جمله پزشکان به داشتن پایانه پرداخت در محل کار و مطب‌هایشان گفت: در سال ۹۸ پزشکان ملزم به داشتن پایانه پرداخت شدند که در همین راستا ۵۴ درصد از حوزه درمان اقدام به راه‌اندازی آن در محل فعالیت کردند.

وی بیان کرد: سامانه ۱۵۲۶ پاسخگوی پرسش‌ها و شکایت‌های مردمی است و مردم می‌توانند تخلفاتی را که مشاهده می‌کنند به این سامانه اعلام کنند، ما مبارزه با فساد و سوءاستفاده از موقعیت شغلی را از مجموعه خودمان شروع کرده‌ایم و تاکنون سه نفر از کارکنان اخراج شدند و تعدادی نیز توبیخ و با برکناری از پست مواجه شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.