در حالی‌ که قرار بود شامگاه سه‌شنبه آمریکا قطعنامه ضدایرانی خود درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی کشورمان را در شورای امنیت به رأی بگذارد اما با توجه به ‌احتمال ناکامی، واشنگتن علاوه بر تعدیل خواسته‌های غیرمعقول خود رأی‌گیری در مورد این پیش‌نویس را یک هفته دیگر هم به تعویق انداخت تا بار دیگر ترامپ قمارباز در عرصه بین‌المللی شکست بخورد.

قطعنامه ضدایرانی نیامده، آب رفت!

قدس آنلاین:  در حالی‌ که قرار بود شامگاه سه‌شنبه آمریکا قطعنامه ضدایرانی خود درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی کشورمان را در شورای امنیت به رأی بگذارد اما با توجه به ‌احتمال ناکامی، واشنگتن علاوه بر تعدیل خواسته‌های غیرمعقول خود رأی‌گیری در مورد این پیش‌نویس را یک هفته دیگر هم به تعویق انداخت تا بار دیگر ترامپ قمارباز در عرصه بین‌المللی شکست بخورد.

منابع خبری با اشاره به پیش‌نویس جدید ارائه ‌شده از سوی آمریکا به شورای امنیت این اقدام را نشان‌دهنده عقب‌نشینی واشنگتن در برابر تهران تعبیر کرده‌اند.

قطعنامه ۳۵ پاراگرافی، چهار پاراگراف شد!

آسوشیتدپرس نوشته است که پیش‌نویس جدید تنها دو یا چهار پاراگراف است و جایگزین پیش‌نویس هفت‌ صفحه‌ای ۳۵ پاراگرافی شده است. حذف دست‌کم ۳۰ پاراگراف از قطعنامه ضدایرانی آمریکا، نشان از عقب‌نشینی کاخ سفید از خواسته‌های نامعقول خود دارد.

از سوی دیگر در پیش‌نویس قطعنامه جدید با تلطیف در مواضع، آمریکا از درخواست تمدید تحریم‌ها برای مدت نامعلوم نیز عقب‌نشینی کرده و خواستار تمدید تا زمانی شده که شورای امنیت تصمیم دیگری بگیرد. از دیگر اصلاحات اعمال ‌شده در این پیش‌نویس قطعنامه حذف تحریم مقام‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. بندی که خواستار بازرسی از کشتی‌های حامل کالای ایرانی بود نیز حذف ‌شده است.

اقدام جدید یانکی‌ها در ارائه پیش‌نویس جدید و تعدیل در خواسته‌هایشان البته با واکنش مقام‌های کشورمان روبه‌رو شد. مجید تخت‌روانچی؛ سفیر و نماینده کشورمان در سازمان ملل متحد نوشت: آمریکا پس از مخالفت اعضای شورای امنیت، مجبور به عقب‌نشینی از پیش‌نویس قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران شد و نسخه دیگری را ارائه داد که آن هم نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است. پیش‌نویس جدید در ماهیت و هدف مشابه پیش‌نویس قبلی است. به ‌طور حتم شورا این پیش‌نویس را هم دوباره رد خواهد کرد.

مکانیسم ماشه یک تهدید جدی است

یک کارشناس سیاست خارجی هم معتقد است که پیش‌نویس جدید با وجود عقب‌نشینی ظاهری آمریکا چیز جدیدی نداشته و در راستای منافع واشنگتن است. محمدصادق کوشکی در گفت‌وگو با قدس در این ‌باره می‌گوید: هر چند به نظر می‌رسید با مخالفت چین و روسیه تلاش آمریکا برای پیگیری تمدید تحریم تسلیحاتی ایران منتفی شود ولی متأسفانه بافت توافق‌نامه برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به ‌گونه‌ای است که ایالات‌ متحده می‌توانند مکانیسم ماشه را فعال کرده و به این طریق تحریم‌های شش‌گانه شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی را بازگرداند. به همین دلیل هرچند که تصویب قطعنامه جدید علیه ایران به نظر امکان‌پذیر نمی‌رسد اما با کمال تأسف وجود مکانیسم ماشه در متن برجام یک تهدید جدی است و جزو موارد نقص برجام بود که بارها پیش از امضای توافق از سوی آگاهان در مورد آن هشدار داده ‌شده بود. کوشکی ادامه داد: اینکه برخی می‌گویند آمریکا از برجام خارج ‌شده و نمی‌تواند به مکانیسم ماشه متوسل شود هم شاید در عرصه عمل چندان قابل استناد نباشد؛ چراکه ما نباید فراموش کنیم ایالات ‌متحده با سه کشور اروپایی شورای امنیت یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان در توطئه‌سازی ضد کشورمان همراه است و اگر واشنگتن به علت موانع موجود نتواند و نخواهد مکانیسم ماشه را فعال کند متحدان اروپایی‌اش این اشتها را داشته و می‌توانند به نیابت از آن این کار را انجام دهند. البته باید در نظر داشت که اگر آمریکا بخواهد به مکانیسم ماشه استناد هم کند قدرتی نیست که بخواهد جلو این کشور را بگیرد مگر اینکه روسیه، چین، انگلیس، آلمان و فرانسه به اتفاق با این گام مخالفت کنند که امری بعید به نظر می‌رسد.

یک کلک حقوقی

اما در مورد علت تصمیم آمریکا برای تأخیر در ارائه پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی به شورای امنیت دو دیدگاه و تحلیل وجود دارد؛ برخی معتقد هستند کاخ سفید با این کار به دنبال خرید زمان در راستای قانع کردن دیگر کشورهای عضو شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران است. به‌ طور نمونه روزنامه فایننشیال تایمز با اشاره به اینکه در قطعنامه جدید لحن شدید در محکوم کردن اقدام‌های گذشته ایران کنار گذاشته ‌شده، این مسئله را برای جلب حمایت کشورهای اروپایی عنوان کرده است. عده‌ای دیگر ولی معتقد هستند یانکی‌ها با این اقدام به دنبال امتیازدهی هرچند صوری به‌ طرف ایرانی هستند تا با جلب نظر مقام‌های تهران آن‌ها را به‌ پای میز مذاکره کشانده و در حالی‌ که تا انتخابات آمریکا چیزی باقی نمانده دستاوردی دیپلماتیک و پیروزی نمادین برای دونالد ترامپ کسب کنند. محمدصادق کوشکی اما با رد این دو تحلیل می‌گوید: آمریکا تمایلی به مذاکره ندارد و کسانی که هنوز دم از مذاکره با آمریکا می‌زنند کسانی هستند که ما را در چاه برجام انداختند. آمریکا تنها دنبال یک چیز است و آن هم تحمیل برجام موشکی و منطقه‌ای است. این هدف برنامه مشترک ترامپ و بایدن است. ایالات ‌متحده پیش ‌از این همواره بر تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران تأکید داشت اما در پیش‌نویس جدید ادامه تحریم‌ها را به نظر شورای امنیت منوط کرده که همین مسئله سبب شده برخی تحلیلگران از این اقدام به عقب‌نشینی آمریکایی تعبیر کنند. کوشکی ضمن رد این خیال‌پردازی معتقد است: این مسئله عقب‌نشینی نیست بلکه یک کلک حقوقی است. اگر شورای امنیت بخواهد تصمیمی بگیرد آمریکا بر اساس حق وتویی که دارد در هر لحظه می‌تواند آن را رد کند. پس این مسئله یک حقه است تا به حساب دادن امتیاز به ایران باز هم اهداف ضدایرانی خود را دنبال کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.