«به نام خالق مهربانی، السلام علیک یا علی بن موسی الرضا(ع)، امروز ۲۴ جولای سال ۲۰۲۰ میلادی، مطابق با سوم مرداد سال ۱۳۹۹ هجری شمسی، بسته دل‌آرام شما را دریافت کردم، شامل دو بسته نمک و دو بسته گل خشک و دو کتاب به نام‌های «فرصت زیبای زیارت» و «کبوتران حرم».

برای زائران آن سوی مرزها

  «به نام خالق مهربانی، السلام علیک یا علی بن موسی الرضا(ع)، امروز ۲۴ جولای سال ۲۰۲۰ میلادی، مطابق با سوم مرداد سال ۱۳۹۹ هجری شمسی، بسته دل‌آرام شما را دریافت کردم، شامل دو بسته نمک و دو بسته گل خشک و دو کتاب به نام‌های «فرصت زیبای زیارت» و «کبوتران حرم». در این دوران تلخ و غم‌انگیز کرونا، در این فراق و تنهایی دور از ایران و خانواده، دریافت این بسته مثل دیدن نوری در ظلمت، مثل سپیده‌دم بعد از شب تار، امیدبخش و دلنشین و آرام‌بخش دل بود. انگار که امام رضا(ع) می‌دانند ما چه حالی داریم در این دوران. از خدا برای شما عمر طولانی، عاقبت خیر و سلامتی مسئلت دارم. ضمناً چند پرسش دارم؛ گل‌های خشک آیا مربوط به گل‌های بالای ضریح امام رضا(ع) است!؟ می‌شود لطفاً برایم یک کتاب صحیفه سجادیه بزرگ ارسال کنید!؟ اگر به حرم دسترسی دارید از طرف ما سلام برسونید و دعا کنید... گرفتاریم...

و من الله توفیق...» زهرا از آلمان.

این تنها بخشی از چند صد ایمیل (پست الکترونیکی) است که توسط مخاطبان مختلف خارج از کشور به نشانی پست الکترونیکی مدیریت امور زائران غیرایرانی در معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی ارسال شده است. ایمیل‌هایی که هر کدام حاوی هزار سلام و هزار آرزو هستند؛ آرزوهایی از آن سوی جغرافیای کره خاکی.

فعالیت با ۱۰ زبان خارجی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی

مدیر امور زائران غیرایرانی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی درباره فعالیت‌های این مدیریت در فضای مجازی و به خصوص در شرایط حال حاضر حرم مطهر رضوی که به خاطر جلوگیری از شیوع بیماری کرونا با کاهش سفرهای زائران و مخاطبان خارج از کشور به مشهد مقدس همراه است، می‌گوید: بخش فضای مجازی بین‌الملل پورتال معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر امام رضا(ع) با ۱۰ زبان عربی، انگلیسی، فرانسه، اردو، اسپانیولی، آذری، ترکی و اندونزیایی، روسی و پشتو در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، تلگرام، واتس‌آپ، یوتیوب، فیس‌بوک و توییتر به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند.

«سیدمحمدجواد ‌هاشمی‌نژاد» می‌افزاید: در این بخش تمامی تولیدات و مدیریت صفحات توسط نیروهای متخصص آشنا به زبان‌های خارجی و همچنین با کمک شیفتگان و دلدادگان حضرت رضا(ع) از دورترین نقاط جهان انجام می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: تمامی مراحل تولید شامل ایده‌پردازی، تحقیقات، سناریونویسی، ضبط و تدوین انتشار و... به صورت کامل در همین مجموعه انجام می‌شود که به نوبه خود در فضای شبکه‌های فعال معارفی منحصر به فرد است.

این مقام مسئول خاطرنشان می‌کند: یکی از شیوه‌های نوینی که در این بخش با هدف تعامل و ایجاد انس و الفت بین مخاطبان خارج از کشور و حرم مطهر امام رضا(ع) مورد استفاده قرار می‌گیرد، برگزاری پویش(کمپین) در مناسبت‌های ویژه است.

مدیر امور زائران غیرایرانی می‌گوید: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون، کمپین‌های بزرگی از جمله «تنها امید به مناسبت نیمه شعبان»، «ماه مبارک رمضان با بیش از هزار اثر تولیدی به ۶ زبان»، «دهه کرامت» و... توسط این مجموعه برگزار شده است.

هاشمی‌نژاد با اشاره به استقبال مخاطبان خارج از کشور از تولیدات منتشر شده این مدیریت در فضای مجازی اظهار می‌دارد: در دهه کرامت سال جاری و به خاطر شرایط خاص حاکم بر اماکن متبرکه و مذهبی از جمله بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) که به خاطر جلوگیری از شیوع و انتشار ویروس منحوس کرونا بوده است، فعالیت‌های خوبی توسط این مدیریت در فضای مجازی انجام که با استقبال خوب مخاطبان خارج از کشور روبه‌رو بود.

وی به اختصار اشاره می‌کند: تولیدات رسانه‌ای، پخش زنده، برنامه تولیدی، کمپین‌های دهه کرامت، پست‌گذاری در کانال‌ها و شبکه‌های فضای مجازی، معرفی کتاب، تهیه موشن‌گرافی، سرود، پوستر، پخش زنده و مستقیم از حرم مطهر، استوری‌های روزشمار، ویدئوهایی در مورد امام رضا(ع)، پخش موارد تولید شده در مجموعه آستان قدس در دهه کرامت، پخش وبینار، پخش زنده در دهه کرامت در پیام‌رسان‌های اجتماعی در موضوعات انتقال حال و هوای حرم، دعای توسل و کمیل، مولودی‌خوانی پخش زنده مشترک با سه نفر از مداحان مطرح جهان عرب، کمپین عبق الرضا(ع)، زیارت نیابتی و برنامه‌های مشترک با سایر اعتاب مقدسه جهان اسلام، تهیه بیش از ۱۰۰ تصویر جدید از حال و هوای حرم مطهر رضوی و... از جمله فعالیت‌های انجام شده در فضای مجازی در دهه کرامت سال جاری بوده است.

* وجود ۷هزار مخاطب حقیقی و هزار و ۴۰۰ مخاطب حقوقی در شبکه مخاطبین

مدیر امور زائران غیرایرانی در بخش دیگری از سخنانش اظهار می‌دارد: یکی دیگر از خدمات ارائه شده برای مخاطبان خارج از کشور ارسال پستی و ارسال ایمیل برای این افراد است.

وی می‌افزاید: در بخش شبکه مخاطبین تاکنون (تا پایان خرداد ماه ۱۳۹۹) تعداد ۷هزار مخاطب حقیقی و هزار و ۴۰۰ مخاطب حقوقی شامل مراکز و مؤسسه‌های فرهنگی و اسلامی، کتابخانه، مدرسه، هیئت مذهبی و... حضور دارند که خدمات ارسال پستی و ارسال ایمیلی برایشان ارائه می‌شود.

هاشمی‌نژاد ادامه می‌دهد: در بخش ارسال پستی که از سال ۱۳۶۹ آغاز به کار کرده است سعی می‌شود در حد توان و امکانات این مدیریت نیازهای فرهنگی و معنوی مخاطبان خارج از کشور با ارسال کتاب و محصولات فرهنگی تأمین شود.

مدیر امور زائران غیرایرانی در زمینه ارسال پستی موارد درخواستی شبکه مخاطبین این مدیریت می‌گوید: این کار به دو صورت ارسال پستی «هفتگی» و «مناسبتی» انجام می‌شود که در ارسال پستی به صورت هفتگی برای مخاطبانی که از طریق ایمیل و نامه و گاهی اوقات از طریق تماس تلفنی، نیازها و درخواست‌های خود را اعلام می‌کنند، بسته‌های پستی شامل اقلام درخواستی که مورد نظرشان بوده، ارسال می‌شود که این بسته‌ها شامل: کتاب‌های درخواستی یا نزدیک به موضوع درخواست‌کننده، بنر، پرچم، هدیه‌ای با نماد سنگ مضجع حضرت رضا(ع) و دستخط شریف ایشان، چادر و مهر نماز، بسته‌های عطر و گلاب حرم مطهر، کتاب کودک، قرآن، مفاتیح الجنان، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، کتاب‌های ادعیه، کارت‌پستال، ماهنامه‌های تولیدی این مدیریت به چهار زبان انگلیسی، عربی، اردو و آذری، پازل بازی کودکان، سربندهای مذهبی (ویژه ماه محرم و صفر) و... است که هر هفته با توجه به میزان ایمیل‌های درخواستی مخاطبان خارج از کشور، به شرکت پست تحویل داده می‌شود.

این مقام مسئول درباره ارسال پستی مناسبتی نیز خاطرنشان می‌کند: در مناسبت‌های مهم سال برای تمامی مخاطبان اعم از مؤسسه‌ها (اشخاص حقوقی) و افراد عادی (اشخاص حقیقی) به صورت گروهی کتاب و محصولات فرهنگی ارسال می‌شود که این نوع ارسال از سال ۹۵ تاکنون فقط به دو مناسبت دهه کرامت و دهه آخر صفر اختصاص یافته است.

وی خاطرنشان می‌کند: تا پایان سال گذشته در مجموع بیش از ۵هزار و۹۰۰ بسته پستی برای مخاطبان خارج از کشور (برای افراد حقیقی و یا مجموعه‌های دارای شخصیت حقوقی) ارسال شده است.

*وجود ۲۴ هزار نشانی ایمیل از مخاطبان ۱۴۰ کشور جهان

هاشمی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش به ارسال پیام ایمیلی در مناسبت‌های ویژه هم اشاره و خاطرنشان می‌کند: در راستای نشر معارف اسلامی، رضوی و مبانی انقلاب اسلامی و در ادامه حفظ و تداوم ارتباط با مشترکان با هدف افزایش آگاهی و بینش دینی ایشان، فعالیت مستمر ارسال پیام الکترونیکی به زبان‌های مختلف در مناسبت‌های ویژه سال و یا همزمان با رخدادهای ملی و مهم جهان اسلام در بخش شبکه مخاطبین صورت می‌گیرد.

وی اضافه می‌کند: در حال حاضر بیش از ۲۴ هزار آدرس ایمیل از مدیریت وجود دارد که این ایمیل‌ها از شبه قاره هند (هندوستان و پاکستان)، آمریکا، اروپا و... بوده و در دهه کرامت، میلاد و یا شهادت ائمه اطهار(ع)، ‌ماه مبارک رمضان، اعیاد بزرگ قربان، ‌ غدیر خم، فطر، ‌ سوگواری ماه‌های محرم و صفر و... پیام‌های ایمیلی با محتوای ‌تسلیت، تبریک، اطلاع‌رسانی، ‌فرهنگی، سیاسی، حدیث و ادعیه، بیانات مقام معظم رهبری به مناسبت رخدادهای جهان اسلام و فایل‌های صوتی در قالب‌های مناسب طراحی و ارسال می‌شود.

مدیر امور زائران غیرایرانی همچنین درباره نحوه ارتباط زائران غیرایرانی و مخاطبان خارج از کشور با این مدیریت اظهار می‌دارد: افراد حقیقی و مجموعه‌های حقوقی مانند: مراکز اسلامی، حسینیه‌ها، هیئت‌های مذهبی، کتابخانه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و... می‌توانند با مراجعه به نشانی پست الکترونیکی(ایمیل) این مدیریت (iro@imamrezashrine.com) مکاتبه کرده و از این طریق با حرم مطهر امام رضا(ع) در ارتباط باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.