سنندج-محور جدید سنندج - مریوان از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان کردستان است که در سال ۱۳۸۸ به طول ۵۳ کیلومتر مقرر شد احداث آن در دستور کار قرار گیرد تا هر چه زودتر سنندج- مریوان را به مرزهای اروپایی و اقلیم کردستان متصل کند اما این پروژه هنوز باگذشت ۱۱ سال به پایان نرسیده است.

سرعت ترانزیت در کردستان شتاب می گیرد

قدس آنلاین-گروه استان ها:جاده جدید سنندج - مریوان یکی از طرح‌های مهم حوزه ارتباطی در استان کردستان است که در طی سال‌های گذشته روند لاک‌پشتی را طی کرده به‌طوری‌که از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۲ تنها حدود ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

محورهای قدیم و جدید سنندج - مریوان ادامه محور تهران - همدان - سنندج محسوب می‌شود،  به دلیل ایجاد ارتباطات اقتصادی و ترانزیتی و تأمین دسترسی مرکز کشور و مرکز استان به مریوان و نقطه مرزی باشماق در شرایط فعلی برای کردستان جنبه حیاتی یافته و شریان اصلی دادوستد با اقلیم کردستان عراق به‌حساب می‌آید.

این محور همچنین به منطقه آزاد تجاری در حال تأسیس مریوان - بانه مرتبط می‌شود و با توجه به فعالیت‌های ترانزیتی و ورود و خروج کالا و مسافر از نقطه مرزی باشماق نسبت به سایر محورهای ارتباطی منتهی به مرز اقلیم کردستان اهمیت و عملکرد بسیار مهم‌تری دارد.

محور قدیمی و در دست بهره‌برداری سنندج - مریوان - باشماق به طول تقریبی ۱۵۳ کیلومتر است که مرکز استان را به شهرستان مریوان و نقطه مرزی باشماق اتصال می‌دهد و با تجهیز و ارتقای درجه و کیفیت این مسیر می‌توان کشور را از نقطه مرزی باشماق به شبکه بزرگراه شماره ۲ آسیایی موسوم به ۲ AH متصل کرد.

گفتنی است  باریک و قدیمی بودن جاده، پتانسیل گردشگری شهر مریوان و سروآباد و همچنین قرارگیری در منطقه کوهستانی باعث شده محور قدیمی از پرترافیک‌ترین مسیرهای استان باشد که بهره‌برداری از جاده جدید می‌توان در کنار کاهش بار ترافیکی مسیر بخش عمده‌ای از تصادفات جاده‌ای را نیز کاهش دهد.

جاده جدید چه زمانی به مقصد می‌رسد؟

اگرچه این پروژه در حال حاضر با پیشرفت ۷۵ درصدی همراه شده است اما با توجه به نوسانات ارزی و افزایش قیمت‌ها  و اعتبارات تخصیص‌یافته بهره‌برداری آن ممکن است به درازا کشیده شود.

البته مدیرکل راه و شهرسازی کردستان بابیان اینکه این جاده در حال ساخت ۵۲ کیلومتری در قالب ۶ قطعه به پیمانکاران واگذارشده اظهار کرده است: اتمام این طرح به‌جز تقاطع غیر هم‌سطح گاران حدود ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد.

این در حالی است که بهمن مرادنیا استاندار کردستان می‌گوید: جاده جدید مریوان ازلحاظ اعتباری مشکلی ندارد و با عنایت دفتر رهبر معظم انقلاب و حمایت‌های دولت، این پروژه تأمین اعتبارشده و اکنون در زمره پروژه‌های اولویت‌دار این استان است.

حمایت رهبر معظم انقلاب از پروژه

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان با اشاره به وضعیت شاخص راه‌های استان اظهار می‌کند: زیرساخت‌های ارتباطی استان وضعیت مناسبی ندارند به همین دلیل هدف اول خود را بهبود و توسعه راه‌های استان قرار داده‌ایم و در این راستا با اصلاح شاخص‌ها و توزیع اعتبارات بر مبنای توازن منطقه‌ای، زمینه نقش‌آفرینی هر چه بیشتر کردستان را در توسعه ملی فراهم کند.

بهرام نصر الهی زاده با اشاره به اینکه کردستان نزدیک‌ترین دروازه اتصال ایران به دریای مدیترانه و بازارهای اروپایی است، می افزاید: مبادلات مرزی در سال ۱۳۹۸ در مرز باشماق به حدود ۴.۵  میلیارد دلار رسید که این موضوع بیانگر ظرفیت بالای استان در ترانزیت کالا به شمار می‌آید در راستای اتصال ایران از این نقطه به کشورهای حوزه مدیترانه احداث جاده جدید سنندج - مریوان در دستور کار قرارگرفته است.

نصر الهی زاده بابیان اینکه در راستای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی استان  بهره‌برداری از محور سنندج - مریوان از طرح‌های اولویت‌دار است، اذعان می کند: برای اتمام این طرح طبق آخرین بر آورده‌های کارشناسان حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان یادآور می شود: امسال ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص‌یافته که ۸۰ میلیارد تومان از این میزان توسط دفتر رهبر معظم انقلاب، ۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبار استانی و ۲۰ میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات توازن منطقه‌ای تأمین می‌شود.

وی تأکید می کند: برنامه‌ریزی‌شده که جاده سنندج - مریوان در سال ۹۹ به بهره‌برداری برسد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی متعهد شد ۵۰ میلیارد تومان اعتبار باقی‌مانده طرح‌ را نیز مجدداً از محل اعتبارات استانی جذب و تأمین کند.

برکات مصوبه رهبری

جاده جدید سنندج - مریوان موسوم به «تیژتیژگاران» از طرح‌های مهم حوزه ارتباطی در استان کردستان است که برخی از آن به‌عنوان نزدیک‌ترین نقطه ورود اقتصاد ایران از طریق راه زمینی به اروپا و کشورهای حوزه دریای مدیترانه یاد می‌کنند.

با توجه به مصوب شدن تکمیل جاده سنندج - مریوان در جریان سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان در سال ۱۳۸۸ و در دستور کار بودن ایجاد منطقه آزاد تجاری  بانه - مریوان  می‌توان گفت شبکه راه‌ها و محورهای ارتباطی غرب استان تحت تأثیر فعالیت‌ها و مراودات این منطقه قرار خواهند گرفت.

پیش‌بینی می‌شود در آینده چه  ازنظر حجم ترافیک و چه  ازنظر  ایجاد گره‌های بین‌راهی و  همچنین تجهیز امکانات و  تسهیلات  لجستیکی اتمام این طرح یک اولویت برای دولت بوده تا بتواند سهولتی دوچندان در ترافیک ترانزیتی این مسیر به سمت اروپا باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.