ایرانشهر- تابستان باری دیگر از راه رسید و رقابت و تنش بر سر برداشت آب از برکه‌ها در جنوب سیستان و بلوچستان میان روستائیان و تمساح‌های پوزه‌کوتاه بالاگرفته است.

همزیستی مخاطره‌آمیز بومیان جنوب سیستان و بلوچستان با تمساح‌ها

قدس آنلاین-گروه استان ها: سد پیشین، رودخانه باهوکلات و برخی گودال‌های طبیعی آب در شهرستان سرباز واقع در جنوب سیستان و بلوچستان محدوده زیست تمساح پوزه‌کوتاه ایرانی است و اگرچه مردم این مناطق سال‌هاست که با تمساح‌های پوزه‌کوتاه یا همان «گاندوها» زندگی مسالمت‌آمیزی دارند اما هرچند یک‌بار نیز خبرهای تلخی از حمله این حیوان به  روستائیان و به‌ویژه کودکان به گوش می‌رسد.

هفته گذشته حمله یک تمساح به پسربچه‌ای اهل روستای «هوت گت بالا» در جنوب استان یک‌بار دیگر خبرساز شد اما واقعیت این است که این حیوان تاکنون هیچ‌گاه به‌قصد شکار انسان ویا طعمه قرار دادن آدم‌ها به آن‌ها حمله‌ور نشده است!

همزیستی خطر آمیز

بومیان جنوب استان سیستان و بلوچستان در طول سالیان متمادی قلمرو تمساح پوزه‌کوتاه را به رسمیت شناخته و در برخی نقاط برای حفظ زیست این حیوان منحصربه‌فرد ایرانی گاه با ظرفی غذا به کنار برکه رفته و با درآوردن صدا این حیوان را به غذا خوردن در کنار برکه دعوت می‌کنند که این امر زندگی مسالمت‌آمیزی را رقم‌زده است.

متأسفانه روستاهای اطراف محدود حفاظت‌شده این تمساح عمدتاً محروم و فاقد شبکه آب‌رسانی هستند و لذا به‌اجبار می‌بایست از منابع مشترک آب رودخانه سرباز که شامل برکه‌ها و «هوتک‌ها» یا همان گودال‌های طبیعی آب است به‌صورت مشترک با تمساح‌ها استفاده کنند.

مراجعه کودکان برای برداشت آب و یا گاهی آب‌تنی آن‌ها در این فصل گرم در برکه های آب متأسفانه حوادثی را رقم می‌زند که شنیدن آن ناراحت‌کننده است.

استفاده مشترک از یک گودال طبیعی آب نظیر همین حادثه را در تیرماه سال ۹۵ رقم زد و یک کودک ۱۰ ساله هنگامی‌که برای استفاده از آب برکه در همین روستای «کشاری» شهرستان سرباز به زیستگاه‌های تمساح  نزدیک شد جان خود را به دلیل حمله این حیوان از دست داد.

چرا گاندو ها به بومیان حمله می‌کنند

برخلاف تصور مردم گاندو حیوانی بسیار خجالتی، محتاط و ترسو است و به‌سختی می‌توان آن را مشاهده کرد و این حیوان باهوش به‌محض احساس خطر یا حضور مزاحم در آب فرورفته و مخفی می‌شود.

مردم مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان این حیوان را نماد برکت و آبادانی می‌دانند و معتقدند که با هجرت و مرگ این حیوان خشک‌سالی و قحطی بر زندگی آن‌ها سایه می‌اندازد و لذا بر اساس همین باور تمامی تلاش خود را برای مراقبت و بقای حیات آن به کار می‌گیرند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان شروع فصل گرما و آغاز فصل زادوولد گاندوها را عامل تغییر رفتار این گونه جانوری و بروز رفتارهای پرخاشگرانه و تهاجمی آن می‌داند.

وحیدپورمردان اظهار می‌کند: تغییر رفتار گاندوها به دلیل جابجایی در برکه‌ها، تبخیر آب برکه‌های زیستگاه و فصل تخم‌گذاری و زادآوری، برای اهالی روستاهای میزبان این تمساح‌ها که از آب برکه‌ها استفاده می‌کنند دارای مخاطراتی خواهد بود.

وی عنوان می‌کند: تمساح‌ها در این فصل مهاجم بوده و از قلمرو و لانه‌های خود که در آن تخم‌گذاری کرده دفاع می‌کنند لذا نزدیک شدن هر موجودی ازجمله انسان را هم به‌منزله تهدیدی برای نوزادان در شرف تولد خود می‌پندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.