شهرگلبهار پس از حدود ۲۵ سال ، هنوز از برخی امکانات و زیرساخت های رفاهی و خدماتی از جمله تلفن ثابت محروم است.

خطوط ثابت تلفن در گلبهار؛ پَر!

به گزارش قدس آنلاین، شهر گلبهار که از سال ۱۳۶۶ با اهدافی چون ایجاد مرکزیتی به منظور جذب و اسکان بخشی از سرریز جمعیتی مشهد و منطقه شهری و ایجاد مرکزیتی به منظور ارائه خدمات عالی و تخصصی پشتیبانی کننده در ۳۵ کیلومتری مشهد احداث شد؛ حالا و پس از حدود ۲۵ سال  از برخی امکانات و زیرساخت های رفاهی و خدماتی از جمله تلفن ثابت محروم و نابرخوردار است.
به گزارش خبرنگار ما؛ این در حالی است که مقرر گردید تا شهر گلبهار همچون تمامی شهرهای جدید کشور پس از انقلاب مبتنی بر مصوبات قانونی، برنامه ریزی توسعه و طراحی از پیش اندیشیده شده، نظام مند و منطبق بر آخرین استانداردها و ارزشهای شهرسازی احداث شود. در عین حال و با وجودیکه حتی دورافتاده ترین نقاط کشور از خدمات تلفن ثابت بهره مند شده، این شهر با جمعیت حدود ۱۰۰ هزار  نفری اش و درنظر گرفتن تحول دموگرافیکی شهر(مرحله انتقال جمعیت) در مسکن مهر و مسکن ملی، همچنان از کمبود فاحش و عدم واگذاری خطوط تلفن ثابت رنج می برد و شهروندان گلبهاری را با مشکلات عدیده و تزلزل چرخه تنعم مواجه کرده است.
  قصه پر غصه عدم واگذاری تلفن ثابت از زبان شهروندان گلبهار
بازدید میدانی خبرنگار قدس آنلاین از شهر گلبهار و به ویژه در بخش های مسکن مهر ابتدا یک نکته بهت آور و حیرت انگیز را بطور مدام گوشزد می نماید!. اینکه هیچ رد و نشانی از شماره خطوط تلفن ثابت در تابلوهای تبلیغی اماکن تجاری، خدماتی، رفاهی، اصناف و حتی مراکز آموزشی مانند مدارس در بخش های مسکن مهر مشاهده نمی شود و در عوض شماره های تلفن همراه جایگزین شده است. به عنوان مثال می توان به آژانس ها و تاکسی تلفنی ها و یا آشپزخانه ها و ... اشاره کرد. شاید بتوان از شهر گلبهار به عنوان نخستین شهر ایران نام برد که از چنین منظر شهری برخوردار است چرا که خطوط ثابت حالا حتی در روستاهای مرزی نیز به عنوان یکی از شاخص های اولیه رفاهی و خدماتی نیز کشیده شده است.
مدیر مرکز معاینه فنی خودروهای سبک گلبهار به عنوان یکی از مراکز مهم خدماتی این شهر با انتقاد از عدم واگذاری تلفن ثابت که مشکلات بی شمار ارتباطی برای این مجموعه ایجاد کرده، به خبرنگار ما در همین باره گفت: علیرغم اینکه سه سال از راه اندازی این مرکز می گذرد اما متاسفانه مرکز معاینه فنی همچنان فاقد تلفن ثابت است.

مشیری افزود: شخصا و پس از درخواست از طریق دفاتر پیشخوان که چند سالی می گذرد؛ چندین بار از مدیر مرکز مخابرات گلبهار پیگیر ماجرا شده، که کمبود بودجه و اعتبارات را مطرح کرده اند. حلقه ارتباطی ما با مشتریان از طریق  تلفن همراه است و اینترنت مرکز نیز به همین صورت تامین می شود.
نبود تلفن ثابت مشکلات بی شماری نیز برای مدارس که از قضا تعدادشان کم نیست؛ به وجود آورده اند. دبستان مهر ۱(دوره اول) که سال ۹۲ تاسیس و مهر۲(دوره دوم) که سال ۹۵ تاسیس شده اند یکی از ده ها مجموعه های آموزشی هستند که فاقد تلفن ثابت هستند. معاون این مجموعه آموزشی با اشاره به مشکلات عدیده ای که فقدان تلفن ثابت برای اولیا و مربیان ایجاد کرده، در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: تلفن ثابت از جمله ضروریات نظام آموزشی در حوزه ارتباطات است و مشکلاتی را برای بخش های اداری ایجاد کرده است.

عامری فرد تصریح کرد: درخواست تلفن ثابت ارائه شده، اما به دلایلی نامعلوم هنوز ترتیب اثر داده نشده است. ارتباطات مدارس صرفا از طریق شماره های همراه صورت می گیرد. وی به شرایط کرونایی جامعه و بحث های شبکه های آموزشی مانند شبکه شاد اشاره کرد و افزود: در این شرایط خاص کرونایی؛ ضرورت بهره مندی از اینترنت ارزان برای دانش آموزان بر کسی پوشیده نیست اما متاسفانه بخاطر نبود تلفن ثابت تمامی اقشار کارگری و کارمندی این منطقه به اجبار از اینترنت تلفن های همراه استفاده می نمایند که البته علاوه بر مشکلات ساختاری، آسیب هایی نیز به دانش آموزان بخاطر کاهش نظارت اولیا ایجاد می نماید. همچنین خیلی از اولیا توانایی خرید گوشی همراه برای دانش آموز ندارند و در برخی از منازل تنها از  یک گوشی برخوردار و بلکه فاقد گوشی همراه هستند. هزینه های گران اینترنت اپراتورهای خطوط همراه را نیز اضافه کنید و بسیاری از دانش آموزان هزینه های اتصال به اینترنت را نمیتوانند پرداخت کنند.

وی افزود: به هر حال استفاده از شماره های همراه مدیران و مربیان مدرسه علاوه بر هزینه بر بودن که منطقی نیست. این خطوط شخصی است اما از سر ناچاری مجبور به استفاده از شماره های همراه کادر اجرایی مدرسه هستیم. اینترنت مدرسه نیز بصورت وایرلس تامین می شود که آنهم هزینه های گزافی روی دست مدرسه می گذارد.

عامری فرد خاطرنشان کرد: واحد مسکونی شخصی نیز که در محله ۷ بلوار پیروزی گلبهار است و سه سال سکونت دارم نیز فاقد تلفن ثابت است در حالیکه یکی از مجتمع های مسکونی بزرگ گلبهار است.
مدیر یک مجموعه مسکونی نیز به خبرنگار قدس گفت: از سال ۱۳۹۳ این مجتمع ۲۰۴ واحدی راه اندازی  ومسکونی شده اما علیرغم ثبت نام و خیل متقاضی برای تلفن ثابت، تاکنون اقدامی صورت نپذیرفته است.

باقریان افزود: هرباره پاسخ های کلیشه ای می شنویم که دستگاه ها و تجهیزات مخابراتی باید از خارج بیاید که نمی آید!.
سرپرست یک مجموعه تجاری در خیابان جمهوری اسلامی گلبهار نیز گلایه های مشابهی دارد و از مشکلات فراوان برای واحدهای صنفی تحت امرش ابراز نگرانی می کند و به تحلیل سود و زیانی اجتماعی و اقتصادی ماجرا می پردازد.

مدیر یک تاکسی تلفنی نیز که چند شماره همراه روی پوستر تبلیغی اش مشاهده می شود از مشکلات ارتباطی و هزینه بر برای واحد صنفی اش و نیز شبکه مشتریان تعریف می نماید.
واکنش فرماندار چناران
حجم عظیم گلایه مندی و نارضایتی شهروندان گلبهار در عصر ارتباطات بخاطر نبود گسترده تلفن ثابت باعث می شود تا فرماندار چناران راسا وارد میدان شود و در خرداد ماه به همراه اعضای شورای اسلامی شهر گلبهار و مسئولان مرتبط، به راست آزمایی بپردازد.

در نهایت حمید انصاری فرماندار چناران طی نامه ای به مدیر کل شرکت مخابرات استان خراسان رضوی خواستار چاره اندیشی و رفع مشکل می گردد. در این نامه به محله ادیب با حدود ۴۰۰ متقاضی، مجتمع مسکونی ۱۱۰۲ واحدی با ۶۰۰ متقاضی، محله ۸ و ۹ و ۱۱ و با تعداد زیادی متقاضی و ... مستند می شود.
فریاد اعتراض آمیز اعضای شورای اسلامی شهر گلبهار
حجم انبوه مطالبات مردمی از اعضای شورای اسلامی گلبهار باعث می شود تا رییس شورا در یکی از جلسات اخیر شورای شهر دست به  انتقادات تند و تیزی از مسئولان شرکت مخابرات استان بزند که تیتر رسانه ها می شود.

رییس شورای اسلامی شهر گلبهار در گفتگو با خبرنگار قدس ضمن تشکر از روزنامه قدس و پایگاه خبری قدس آنلاین بابت پیگیری ماجرا، با انتقاد شدید از عملکرد شرکت مخابرات استان و نادیده انگاری مطالبات شهروندان توسط این شرکت اظهار کرد: عهد بسته، و به کرات گفته ام در هر جلسه و اجتماعی که حضور یابم، موضوع عدم واگذاری تلفن ثابت را واگویه و فریاد خواهم زد. مشکل تلفن ثابت در گلبهار بایستی حل شود چرا که مشکلات بیشماری بوجود آورده و موجب نارضایتی شهروندان شده است. مگر می شود شهری که پس از انقلاب با برنامه ریزی مطلوب شهری در جوار مشهدالرضا(ع) جانمایی شده، از نبود خطوط تلفن ثابت رنج ببرد. این امر باعث پژمردگی شهری می شود و چرخه تنعم را بهم می ریزد.
مهدی جانعلی زاده تصریح کرد: با مخابرات خصومت شخصی که نداریم. نارضایتی شهروندان از نبود زیرساخت های مخابراتی مشهود و گسترده است و چون شهروندان گلبهار، گوش شنوایی برای رفع مشکلات نیافته و یا توضیح قانع کننده ای نشنیدند لذا به ما مراجعه کرده و مطالبات خود را از ما درخواست می نمایند. در آنالیز جاذبه ها و زیرساخت های شهر و نظام برنامه ریزی؛ تلفن ثابت نقش تعیین کننده ای دارد و جای تاسف دارد که شهر ۱۰۰ هزار نفری گلبهار فاقد امکانات اولیه و زیرساخت های اصلی از جمله خطوط تلفن ثابت باشد. این در حالی است که در افق آینده گلبهار، آرمان شهر گلبهار دیده شده و شان و منزلت شهروندان گلبهار نیز اقضا می کند تا شهرشان آرمان شهر شود لذا تداوم این ماجرا با تحقق این رویکرد منافات دارد.
وی افزود: مخابرات ادعا می کند که ۲۵ هزار خط تلفن واگذار شده است! نحوه توزیع و واگذاری این تعداد خط به چه نحو است که هیچ رد و نشانه ای در گلبهار ندارد؟! آیا این ۲۵ هزار خط اکنون فعال است؟! می گویند چند هزار خط فعال نیست! به چه خاطر علیرغم تعداد زیاد متقاضی این غیرفعال ها، فعال و واگذار نمی شود؟! اصول و شیوه واگذاری ها به چه نحو است که این حجم از مردم متقاضی خط ثابت بوده، و چندین سال در صف انتظار مانده اند؟!
جانعلی زاده تصریح کرد: باید بپذیریم که عملکرد مخابرات چه در نحوه توزیع و چه در بحث تجهیزات و زیرساخت ها مطلوب نبوده، و با پذیرش این مهم می توانیم دنبال راهکار پیش برنده و کاربردی به نفع مردم و حل مشکل باشیم. در حالیکه مخابرات به نفی و رد مشکل پرداخته، و معتقد است که هیچ مشکلی نیست!

رییس شورای شهر گلبهار با نام بردن تعداد زیادی از محله ها و مجتمع های خرد و کلان گلبهار که فاقد خط تلفن ثابت هستند؛ تصریح کرد: در هر محله و مجتمعی که حضور پیدا می کنیم یکی از درخواست های عمومی و اصلی همین نبود خط تلفن ثابت است که توسط اهالی با ما در میان گذاشته می شود و خواستار رفع فوری و جدی این معضل هستند.
  مدیر کل مخابرات استان یکبار نیز به گلبهار نیامده است
جانعلی زاده با ذکر آیین نامه اجرایی شهرهای جدید مصوب مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به صراحت در این آیین نامه آمده که به تناسب احداث و اسکان در شهرهای جدید، کلیه وزارت خانه ها، سازمان ها، ارگان ها و  موسسات عمومی و دولتی و ... ضمن تامین اعتبار به گسترش و تقویت خدمات شان بپردازند. اسفند سال ۹۷ به اتفاق مدیر کل شرکت مخابرات وقت و دهقان نماینده وقت مردم چناران و گلبهار در مجلس شورای اسلامی از نزدیک مشکلات بررسی شد و مدیر مخابرات وقت استان قول داد تا خیلی سریع نابسامانی مخابرات گلبهار سامان یابد اما در سال ۹۸ ایشان جای خود را به اروجی مدیر کل مخابرات فعلی استان دادند. مدیر کل فعلی مخابرات استان نیز طی دو سال مدیریت سایه شان سنگین و تاکنون حتی برای نظارت و سرکشی به گلبهار نیامده، تا از نزدیک در جریان مطالبات و مشکلات شهروندان قرار گیرد که به نوعی بی احترامی به ساکنین است. طی این مدت چندین بار شخصا و تلفنی مشکلات را طرح کرده، نامه نگاری صورت گرفت(که اسنادشان موجود است) اما یک بار نیز پاسخی دریافت نکردیم!. مدیرکل یک مجموعه در سطح استان موظف به پاسخگویی در نظام جمهوری اسلامی است و از این بابت منتی بر سر شهروندان نیست. تکلیف و وظیفه قانونی و شرعی مدیر کل مخابرات استان است که ولو برای یکبار که شده، به شهر گلبهار قدم رنجه کند و از نزدیک به ارزیابی عملکرد مجموعه تحت امرش بپردازد چرا که اطلاعات و گزارش عملکرد ارسالی می تواند حقیقت نداشته باشد.
وی افزود: کما اینکه خیلی از مدیران کل استانی به گلبهار آمده و از نزدیک و بصورت میدانی با مردم( و نه با مدیران) به تماشای گلبهار پرداخته، که موجب سرعت بخشی و تقویت و ... در شرح وظایف و خط مشی هایشان شده است. خلاصه آنکه آقایان مسئول از زمان ایجاد شهر گلبهار بیش از ۲۵ سال می گذرد، مردم تا چند سال دیگر باید صبر کنند که شما یک خط تلفن ثابت به آنها بدهید؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    0 0
    سلام واقعاً معضل بزرگی رو اشاره فرمودین، تازه ما که حدود ۴ سال قبل هزینه رو هم واریز کردیم، فقط پارسال اومدن کابل ها رو داخل مجتمع زیر خاک کردند و رفتند احتمالأ تا ۴ سال بعد! مگه چقدر از مشهد تا گلبهار فاصله هست، چرا تمام امکانات توی مشهد متمرکز هست، مردم مگه چی میخوان بعد از چهار دهه که از عمر انقلاب میگذرد، چرا برخی مسئولین به فرمایشات مقام معظم رهبری جامعه عمل نمی پوشانن! تبدیل به شهرستان شدن، تلفن ثابت ، بیمارستان، مترو و.... حق مسلم مردم شرافتمند گلبهار هست.
  • رضا ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    0 0
    جای تاسف داره که در روستاهای دور دست مخابرات خط ثابت ایجاد کرده اما شهرگلبهار هنوز فاقد زیرساخت مخابراتی میباشد، این موضوع هیچ دلیلی بجز حسادت بعضی از مسوولین نمیتونه داشته باشه،چون نمیخواهند گلبهار که افتخار بعداز انقلاب هست پیشرفت کنه...
  • قاسمی ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    0 0
    سلام من دانشجو هستم در مقطعی که درس میخونم نیاز به اینترنت پرسرعت یک ضرورته. اینترنت موبایل تعریفی ندارد. تلفن ثابت هم که اصلادغدغه دوستان نیست. یک حرف جدید میخوام بگم. با این روند تا صد سال هم تلفن ثابت نمی آید. مخابرات یک پوشش دولتیه برای شرکت های خصوصی خودشون. اونها تلفن ثابت رو میارن ولی بصورت voip. این یعنی رانت یعنی اینقد بی تلفن باشید تا به این موضوع تن بدین.
  • ملیحه ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    با سلام ممنون از پیگیری های شورای اسلامی . ما هم از ساکنین محله ۱۰گلبهار هستیم . از خط تلفن و اینترنت بی بهره ایم . تعداد زیادی امضا جمع کردیم که خواستار راه اندازی خط تلفن بودیم بعد از سه بار رفت و آمد بالاخره توانستیم با ریس مخابرات گلبهار دیدار کنیم ولی فقط جواب شنیدیم که چون این اداره دولتی نیست و شخصی است برایشان نمی صرفد که آنجا کابل کشی کنن فقط مجتمع ها را انجام می دهند . گفتند شکایت و تقاضا را پیش فرماندار ببرید . و این در حالی است که ما حتی شماره و خط تلفن از قبل داریم فقط باید کابل کشی انجام شود . حالا با اینکه شماره قبلی را خودمون قطع کردیم تا موقع کابل کشی منطقه هر ماه ۱۲هزار تومان پول الکی باید پرداخت کنیم . که متاسفانه برای این مورد هم کاری انجام نمی دهند .