جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷

رییس اتاق بازرگانی ایران در مراسم تجلیل از برندهای برتر خراسان رضوی :

بیش از برندسازی، شاهد برندکشی هستیم

غلامحسین شافعی

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: باتوجه به موانع و چالش‌های کنونی در کشور به نظر می‌رسد که بیش از برندسازی، شاهد برندکُشی هستیم.

به گزارش قدس آنلاین، رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران در هشتمین مراسم سالانه معرفی و تجلیل از برندهای برتر خراسان رضوی که در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، گفت: باتوجه به موانع و چالش‌های کنونی در کشور به نظر می‌رسد که بیش از برندسازی، شاهد برندکُشی هستیم، چه بسا برندهای موفقی بودند که در برهه‌ای از زمان جایگاه خوبی در عرصه اقتصاد و تولید داشتند اما امروز دیگر اثر و نشانی از آنها نمی‌بینیم و این روند حرکت اقتصاد کشور را کند می‌کند.

غلامحسین شافعی افزود: در قبال برندهای موفقی که در گذشته وجود داشتند همچون برندهایی مانند "آزمایش" و "ارج " نمونه‌های موفقی خلق نکردیم و حتی ظرفیت آنها را نیز از دست داده‌ایم که باید بررسی شود که چرا این نام‌های بزرگ دیگر فعال نیستند؟

وی اضافه کرد: در حوزه برندینگ مهم ترین مساله یافتن "رمز ماندگاری برند" است و متاسفانه کمتر به این مقوله توجه می‌شود و زمینه ها، الزامات و اقتضائات این ماندگاری مدنظر مدیران بخش خصوصی و متولیان اجرایی قرار نمی‌گیرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: آنچه برندی را ماندگار می‌کند، نحوه حرکت آن با زمانه است و این که آیا برند از تغییر و تحولات علمی روز در طول زمان بهره می‌گیرد یا خیر؟ و آیا به نیازهای روز جامعه توجه دارد یا نسبت به آنها اغماض می‌کند همه مولفه هایی بسیار موثر در ماندگاری برندها هستند.

شافعی افزود: نطفه اولیه بنگاه اقتصادی چیزی جز "برند" آنها نیست، هیچ کالایی بدون نام تولید نمی‌شود و همه بنگاه‌های اقتصادی باید به دنبال آن باشند که این نطفه بعد از انعقاد، چگونه پرورش پیدا کند و چه طور به بلوغ برسد و در جامعه به مسیر خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه کنیم که اگر روزی در زندگی ما کالایی رواج داشت آیا آن محصول به تناسب توسعه فناوری، رشد یافته و مشتری خود را از ظرفیتهای جدید بهره مند می‌کند یا از سرعت رشد عقب مانده است؟

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: آنچه به نظر من در مساله برند در کشور ما بسیار اثرگذار است مقوله ثبات و همچنین پیش بینی پذیری اقتصاد است. جرات و جسارت داشتن برای سرمایه‌گذاری به این دو فاکتور پیوند خورده است و این دو موضوع در توسعه آینده هر اقتصادی بسیار حائز اهمیت است اما متاسفانه ما در هر دو مولفه با مشکلاتی جدی مواجه هستیم.

شافعی افزود: طی سالهای گذشته شاهد بودیم که برندهایی از همین استان خراسان رضوی در بازار کشورهای همسایه حضور و نفوذ خوبی پیدا کردند اما اخذ تصمیمی یک باره و ممنوعیت در صادرات فلان محصول موجب شد تا روند کار و سرمایه‌گذاری آن برندها نیز پایان پیدا کند و از سرگیری دوباره مسیر سرمایه گذاری و توسعه نیز کاری دشوار و چه بسا ناممکن است و اگر قرار باشد به موضوع برند در برنامه های اصلی اقتصادمان توجه نکنیم، با نابودی برندها روبه رو خواهیم شد و در حوزه برندسازی نیز چالش هایی جدی دامنگیر ما می‌شود لذا برنامه ریزان کشور باید به این مهم توجه داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت توجه به واحدهای کوچک و متوسط و جایگاه آنها در توسعه زنجیره تولید گفت: بعضی از برندهای بزرگ و سرشناس بین المللی، صاحب کارخانه‌های تولیدی عظیم نیستند چون در کنار آنها زنجیره‌ای از صنایع کوچک و متوسط شکل گرفته که تامین کننده نیاز این بخش است اما در کشور ما این واحدهای کوچک و متوسط به مثابه فرزندان کوچکی هستند که به تعداد انبوه زاده اما در ادامه به حال خود رها شده‌اند لذا برای رسیدن به جایگاه امروز کشورهای توسعه یافته در این حوزه، باید چاره‌ای اساسی برای این بخش اندیشیده شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران در تبیین روند توسعه و پیشرفت برندها در ایران، به صنعت خودروسازی اشاره و بیان کرد: در مقایسه برندها شاهدیم که مسیر توسعه درستی رقم نخورده است چنانکه پیکان ایرانی در نهایت به پراید تبدیل شده است زیرا در کشور ما برنامه‌ریزی برای توسعه صنعتی انجام  نمی‌شود و برای عبور از شرایط موجود باید حرکتی متفاوت داشته باشیم و به تناسب قابلیت واحدهای موجود و نیروهای انسانی و مدیرانی که در ایران فعالیت دارند می‌توانیم