رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: باتوجه به موانع و چالش‌های کنونی در کشور به نظر می‌رسد که بیش از برندسازی، شاهد برندکُشی هستیم.

بیش از برندسازی، شاهد برندکشی هستیم

به گزارش قدس آنلاین، رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران در هشتمین مراسم سالانه معرفی و تجلیل از برندهای برتر خراسان رضوی که در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، گفت: باتوجه به موانع و چالش‌های کنونی در کشور به نظر می‌رسد که بیش از برندسازی، شاهد برندکُشی هستیم، چه بسا برندهای موفقی بودند که در برهه‌ای از زمان جایگاه خوبی در عرصه اقتصاد و تولید داشتند اما امروز دیگر اثر و نشانی از آنها نمی‌بینیم و این روند حرکت اقتصاد کشور را کند می‌کند.

غلامحسین شافعی افزود: در قبال برندهای موفقی که در گذشته وجود داشتند همچون برندهایی مانند "آزمایش" و "ارج " نمونه‌های موفقی خلق نکردیم و حتی ظرفیت آنها را نیز از دست داده‌ایم که باید بررسی شود که چرا این نام‌های بزرگ دیگر فعال نیستند؟

وی اضافه کرد: در حوزه برندینگ مهم ترین مساله یافتن "رمز ماندگاری برند" است و متاسفانه کمتر به این مقوله توجه می‌شود و زمینه ها، الزامات و اقتضائات این ماندگاری مدنظر مدیران بخش خصوصی و متولیان اجرایی قرار نمی‌گیرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: آنچه برندی را ماندگار می‌کند، نحوه حرکت آن با زمانه است و این که آیا برند از تغییر و تحولات علمی روز در طول زمان بهره می‌گیرد یا خیر؟ و آیا به نیازهای روز جامعه توجه دارد یا نسبت به آنها اغماض می‌کند همه مولفه هایی بسیار موثر در ماندگاری برندها هستند.

شافعی افزود: نطفه اولیه بنگاه اقتصادی چیزی جز "برند" آنها نیست، هیچ کالایی بدون نام تولید نمی‌شود و همه بنگاه‌های اقتصادی باید به دنبال آن باشند که این نطفه بعد از انعقاد، چگونه پرورش پیدا کند و چه طور به بلوغ برسد و در جامعه به مسیر خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه کنیم که اگر روزی در زندگی ما کالایی رواج داشت آیا آن محصول به تناسب توسعه فناوری، رشد یافته و مشتری خود را از ظرفیتهای جدید بهره مند می‌کند یا از سرعت رشد عقب مانده است؟

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: آنچه به نظر من در مساله برند در کشور ما بسیار اثرگذار است مقوله ثبات و همچنین پیش بینی پذیری اقتصاد است. جرات و جسارت داشتن برای سرمایه‌گذاری به این دو فاکتور پیوند خورده است و این دو موضوع در توسعه آینده هر اقتصادی بسیار حائز اهمیت است اما متاسفانه ما در هر دو مولفه با مشکلاتی جدی مواجه هستیم.

شافعی افزود: طی سالهای گذشته شاهد بودیم که برندهایی از همین استان خراسان رضوی در بازار کشورهای همسایه حضور و نفوذ خوبی پیدا کردند اما اخذ تصمیمی یک باره و ممنوعیت در صادرات فلان محصول موجب شد تا روند کار و سرمایه‌گذاری آن برندها نیز پایان پیدا کند و از سرگیری دوباره مسیر سرمایه گذاری و توسعه نیز کاری دشوار و چه بسا ناممکن است و اگر قرار باشد به موضوع برند در برنامه های اصلی اقتصادمان توجه نکنیم، با نابودی برندها روبه رو خواهیم شد و در حوزه برندسازی نیز چالش هایی جدی دامنگیر ما می‌شود لذا برنامه ریزان کشور باید به این مهم توجه داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت توجه به واحدهای کوچک و متوسط و جایگاه آنها در توسعه زنجیره تولید گفت: بعضی از برندهای بزرگ و سرشناس بین المللی، صاحب کارخانه‌های تولیدی عظیم نیستند چون در کنار آنها زنجیره‌ای از صنایع کوچک و متوسط شکل گرفته که تامین کننده نیاز این بخش است اما در کشور ما این واحدهای کوچک و متوسط به مثابه فرزندان کوچکی هستند که به تعداد انبوه زاده اما در ادامه به حال خود رها شده‌اند لذا برای رسیدن به جایگاه امروز کشورهای توسعه یافته در این حوزه، باید چاره‌ای اساسی برای این بخش اندیشیده شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران در تبیین روند توسعه و پیشرفت برندها در ایران، به صنعت خودروسازی اشاره و بیان کرد: در مقایسه برندها شاهدیم که مسیر توسعه درستی رقم نخورده است چنانکه پیکان ایرانی در نهایت به پراید تبدیل شده است زیرا در کشور ما برنامه‌ریزی برای توسعه صنعتی انجام  نمی‌شود و برای عبور از شرایط موجود باید حرکتی متفاوت داشته باشیم و به تناسب قابلیت واحدهای موجود و نیروهای انسانی و مدیرانی که در ایران فعالیت دارند می‌توانیم روزی به آنچه می‌خواهیم در این حوزه دست پیدا کنیم.

شافعی افزود: مدیران بنگاه‌های اقتصادی، با وجود موانع بسیار تلاش مجدانه‌ای داشتند و تاب آوری آنان در بحرانها و چالشهای اقتصادی ستودنی است امروز اگر یک مدیر بسیار موفق ژاپنی به اداره یک واحد تولیدی در ایران گماشته شود شاید دو هفته هم تاب نیاورد و این در حالی است که فعالان اقتصادی ما سالهاست با سختیها و موانع بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند حال اگر همین امروز به آنان فرصت داده شود موفقیتهای زیادی را رقم می‌زنند.

وی با قدردانی از تلاشهای انجمن مدیران صنایع خراسان به عنوان یکی از تشکلهای فاخر استان در برگزاری هشت دوره همایش برندینگ گفت: این انجمن علاوه بر این که در این سال ها در موضوع برندینگ تلاش کرده است در سایر مسائل اقتصادی نیز به عنوان یک مشاور امین و ارزشمند اتاق بازرگانی استان، یاری رسان بوده است.

علیرضا رزم حسینی ، استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت  : بخشی از مشکلات جاری کشور، نتیجه رویکردهای غلط در داخل کشور بوده است و همه چیز را نباید به پای تحریم‌ها نوشت به همین منظور، بخش خصوصی به ویژه اتاق بازرگانی باید مطالبه‌گری جدی داشته باشد.

وی ادامه داد: همه ما در قبال شرایط اقتصادی کنونی مسوولیت داریم و هر کسی در جایگاه خود باید به منظور عبور از مشکلات، نقش و اثر خود را ایفا کند و در این راستا بخش خصوصی به ویژه اتاق‌های بازرگانی باید مسیر مطالبه‌گری به ویژه در موضوع بهبود شاخص‌های کسب و کار را مجدانه پیگیری کنند.

استاندار خراسان رضوی گفت: اگر روزی روند برنامه‌ریزی در کشور از رده‌های پایین به سمت بالا تعریف و محقق شود امور مختلف نیز سامان می‌گیرند بنابراین هر کدام از ما باید در جایگاه خود، نقش و اثرمان را به خوبی ایفا کنیم.

رزم حسینی افزود: امروز در بزنگاه دشوار تحریم‌های بین‌المللی قرار داریم و نیت دشمنان نظام از این تحریم‌ها نیز هدف قرار دادن استقلال داخلی و اعمال فشار برای تسلیم کردن ایران است.

وی با قدردانی از تلاشهای بخش خصوصی در دوران سخت کنونی اضافه کرد: من خود را متعلق به بخش خصوصی می‌دانم، بهترین خانواده من بعد از دوران جنگ، بخش خصوصی بود و اگر روزی قرار باشد دولت‌های مختلف مشکلات را بدون حضور فعالان این عرصه تحمل کنند، هزینه بسیار سنگینی باید پرداخت شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: استعدادها و سرمایه‌های اجتماعی و اقتصادی در ایران آنچنان عظیم است که اگر اراده‌ای آهنین وجود داشته باشد شاهد اتفاقات ارزشمندی در حوزه‌های اقتصادی خواهیم بود و تحقق این مهم را امکان پذیر می‌دانیم زیرا این کشور قابلیت‌ها و شایستگی‌های فراوانی دارد.

رزم حسینی ضمن تبریک به صاحبان برندهای برتر استان خراسان رضوی افزود: امروز شرکت‌های نامداری از این استان در حوزه بین الملل فعالیت می‌کنند و این مایه مباهات این خطه است، ایران متعلق به همه ماست و با تلاش و امیدآفرینی می‌توانیم در کنار یکدیگر اتفاقات بزرگی را محقق کنیم.

در پایان این مراسم  از ۱۱ واحد اقتصادی به عنوان برندهای برتر و از هفت واحد به عنوان برند شایسته قدردانی شد و به رسم هر سال از واحدهایی که برای نخستین بار طی پنج سال متوالی حائز رتبه "برند برتر" شده‌اند نیز با اهداء لوح قدردانی شد.

لازم به ذکر است که تاکنون ۱۱ واحد (هشت واحد سالهای گذشته به اضافه سه واحد در سال جاری) موفق به دریافت این نشان شده اند و از این میان سه بنگاه اقتصادی توانسته‌اند هشت سال متوالی برند برتر باشند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.