شیراز-همزمان با اوج گرفتن موج گرانی در کشور تاکسی‌داران شیراز نیز نسبت به گرانی کرایه‌ها اقدام کردند تا اینکه رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز اعلام کرد بر اساس مصوبه اخیر شورای اسلامی شهر شیراز، نرخ کرایه جابه‌جایی مسافر در ناوگان اتوبوس‌رانی، مینی‌بوس و تاکسی‌های درون‌شهری شیراز بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش‌یافته است.

کورس تاکسی ها ی شیراز برای افزایش کرایه بهاء؛ اعتراض شهروندان به نرخ حمل و نقل

قدس آنلاین-گروه استان ها: تصمیم افزایش کرایه ها در روز بیست و پنجم تیرماه ۹۹ با ارائه لایحه شهرداری این کلان‌شهر در سال ۹۹ باروی موافق اکثریت اعضای این شورا به تصویب رسید و لذا بر اساس این مصوبه، نرخ کرایه خطوط روزانه، شبانه و دربستی اتوبوس و مینی‌بوس به میزان ۲۵ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش یافت.

گفتنی است بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز، نرخ کرایه تاکسی‌های گردشی این شهر نیز به ازای هر کورس ۱۲ هزار ریال تعیین و نرخ تاکسی‌های ویژه فرودگاه، بی‌سیم، پایانه‌ها، راه‌آهن و شرکت‌های حمل‌ونقل به میزان ۳۰ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش‌یافته است.

بالا گرفتن اعتراضات مردمی

گفتنی است افزایش کرایه‌ها در طی یک ماه گذشته موجب اعتراضات بسیاری از مردم شیراز شده است که بیشتر این اعتراضات به قیمت‌های غیرقانونی است که از طرف برخی تاکسی‌داران اخذ می‌شود.

بسیاری از شهروندان مدعی هستند که برخی از رانندگان حتی به همین افزایش قیمت ۱۲۰۰ تومانی رضایت نداده و هم چنان کرایه‌هایی افزون بر این قیمت طلب می‌کنند.

صالح وطن‌ دوست یکی از شهروندان شیرازی به خبرنگار قدس آنلاین می‌گوید: سال گذشته هم شاهد افزایش قیمت نرخ تاکسی‌ها بودیم و افزون بر ۲۰ تا ۳۰ درصد به نرخ کرایه‌ها افزوده شد.

وی عنوان می‌کند: اگرچه مثلاً ۲۰ درصد کرایه‌ها افزایش یافت و قیمت هر کورس تاکسی به ۸۰۰ تومان رسید اما اغلب راننده به بهانه نداشتن پول خرد باقی کرایه را پس نمی‌دانند و عملاً نرخ تاکسی همان کورسی یک هزار تومان بود.

این شهروند ابراز می‌کند: از ماه گذشته نیز تاکنون از موقعی که کرایه تاکسی به ازای هر کورس ۱۲۰۰ تومان اعلام‌شده اما بازهم شاهد هستیم به بهانه‌های مختلف ۱۵۰۰ تومان از مسافر اخذ می‌شود.

وی اظهار  می‌کند: این گرانی در حالی است که حتی در این هوای گرم شیراز اما راننده‌ها حاضر به استفاده از کولر هم برای مسافران نیستند.

کرایه‌ها مقرون‌به‌صرفه نیست

البته این‌طرف قضیه‌ها هم راننده‌ها از گرانی لوازم‌یدکی گلایه داشته و می‌گویند با این قیمت‌ها کرایه ۱۲۰۰ تومانی هم کفاف دخل‌وخرج آن‌ها را نمی‌دهد.

علی پارسی یکی از رانندگان در چهار زندیه به ما می‌گوید: به دلیل کرونا امسال هیچ گردشگری در شهر نبود و بیش از سه ماه درآمدی نداشتیم و حالا هم به دلیل گرانی لوازم‌یدکی به‌هیچ‌وجه توان نگه‌داری تاکسی را نداریم.

وی اظهار می‌کند: تا سال گذشته تعویض یک دست دیسک و صفحه تنها به قیمت ۵۰۰ هزار تومان آب می‌خورد اما امسال تعویض آن‌یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد یعنی سه برابر قیمت سال قبل!

وی بیان می‌کند: در حالی که هزینه استهلاک و لوازم‌یدکی سه برابر شده اما کرایه فقط ۲۵ درصد افزایش‌یافته است و لذا این قیمت 1200 تومان به ازای هرکورس هم دردی از ما درمان نمی کند!

این راننده تاکسی ابراز می کند: مردم از سه برابر شدن کالاهایی مانند مرغ و مواد خوراکی اعتراضی ندارند اما به کرایه تاکسی که می رسد تحملشان برای پرداخت پائین می آید.

بازنگری قیمت‌ها

افزایش کرایه‌ها و گلایه‌های مردمی حال موجب شده تا یک‌بار دیگر افزایش قیمت‌ها موردبررسی قرار گیرد.

در همین راستا رئیس سازمان تاکسیرانی شیراز بابیان اینکه طرح پیشنهادی سازمان تاکسیرانی پس از تائید شورای اسلامی شهر شیراز به فرمانداری فرستاده‌شده است، گفت: بر اساس بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته مواردی از این طرح نیاز به اصلاح دارد و مجدداً به شورا ارجاع داده شد.

مسعود حسن‌شاهی بابیان اینکه افزایش نرخ کرایه پس از تأیید فرمانداری و با نصب برچسب قیمت روی تاکسی‌ها صورت می‌گیرد، افزود: افزایش کرایه تنها پس از تأیید قابل دریافت است و رانندگان به‌هیچ‌عنوان حق دریافت مبلغی مازاد بر کرایه معین‌شده را ندارند.

وی با یادآوری اینکه درگذشته نیز کرایه ۸۰۰ تومانی به بهانه نبود پول خرد ۱۰۰۰ تومان در هر کو رس توسط رانندگان دریافت می‌شد گفت: شهروندان گرامی می‌توانند با اطمینان از پیگیری جدی کمیته انضباطی تاکسیرانی هرگونه تخلفی را به سامانه ۱۳۷ اعلام کنند.

وی بابیان اینکه جلسات کمیته انضباطی بر اساس درخواست شاکی، با حضور شهروند شاکی یا بدون حضور آن‌ها به‌صورت جدی برگزار می‌شود افزود: متأسفانه بسیاری از شهروندان در این مواقع اقدام به گزارش تخلفات نمی‌کنند و همین امر به عادی‌سازی تخلف کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.