استاد اقتصاد گفت: سبد سیاست های مالیاتی و قوانین تصویب شده حول این محور آنقدر جامعیت داشته باشد که علاوه بر تقویت تولید، جذاب کردن وسود آور کردن تولید، رونق را از بازارهای دلالی بگیرد

دریافت مالیات بر عایدی سرمایه از تولیدکننده در وضعیت امروز اقتصاد کشور خطرناک است

سید کمیل طبیبی اقتصاد دان و استاد دانشگاه در گفت و گو با قدس آنلاین با اشاره به اینکه اخذ مالیات باید با توجه به وضعیت تولیدی کشور انجام شود مبادا بار دیگری بر تولید اضافه کند، گفت: اخذ مالیات بر سرمایه موضوع مهمی در نظام مالیاتی کشور به شمار می‌رود که کارشناسان و مسوولین آن را یکی از راه‌های وصول مالیات بیشتر یا راهکاری برای جلوگیری از فرار و هدایت نقدینگی به سمت بازارهای دلالی عنوان کرده‌اند.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: مالیات بر عایدی سرمایه از این منظر مورد توجه مسوولین و نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است که می‌تواند بخشی از نیازهای بودجه ای و مالی کشور را تأمین کند، ضمن اینکه گرفتن جذابیت از بازارهای دلالی سکه و طلا با دریافت مالیات یک راه مطمئن به سمت هدایت سرمایه‌ها به تولید است،مشروط به سود آور کردن تولید.

کارشناس مسائل اقتصادی عملکرد موفقیت آمیز مالیات بر عایدی سرمایه را منوط به رعایت چند موضوع دانست ودراین باره گفت: قطعاً اخذ مالیات بر عایدی سرمایه زمانی کمک کننده و اثر گذار خواهد بود که به عنوان یک مشوق مطلوب و کارآمد منجر به تزریق و هدایت سرمایه ها به سمت تولید شود، اگر این مالیات بر عایدی سرمایه مشوقی برای سرمایه گذاری به نفع تولید باشد یعنی سرمایه‌ها را در وضعیت رکود به سمت تولید هدایت کند به شدت اثر گذار خواهد بود.

سید کمیل طبیبی دریافت مالیات بر عایدی سرمایه از تولید کننده را در وضعیت اقتصادی کنونی خطرناک دانست و دراین باره توضیح داد:  ایجاد انگیزه برای تولید با سسیاست انبساط مالی باید از چند جهت مورد توجه دولت قرار بگیرد. اگر قرار است مالیات برعایدی سرمایه به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد ریزه کاری‌های جزییات آن بیشتر از اصل موضوع باید مورد توجه نمایندگان واقع شود. بی‌تردید اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از تولید کننده ناقض اهداف دریافت مالیات از عایدی سرمایه و گروه های هدف است، چرا که گروه‌های هدف تعیین شده برای پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه بازارهای دلالی و سفته بازان و سوداگران هستند.

وی مجدداً بر این موضوع تأکید کرد و توضیح داد: اگر مالیات بر عایدی سرمایه به جای سکه و ارز یا دلالی خودرو و ماشین که درایران جزو کالاهای سرمایه‌ای به شمار می رود از بخش تولید و صنعت گرفته شود این سیاست نه تنها جواب نمی‌دهد بلکه محرکی برای هدایت هر چه سریع تر سرمایه‌ها به سمت بازارهای دلالی و سفته بازی است، اینجاست که سبد سیاست‌های مالیاتی و قوانین تصویب شده حول این محور آنقدر جامعیت داشته باشد که علاوه بر تقویت تولید، جذاب کردن وسود آور کردن تولید، رونق را از بازارهای دلالی بگیرد و اقتصاد کشور را یک بار برای همیشه از تکانه هایی که توسط سفته بازان ایجاد می شود نجات دهد.

کارشناس مسائل اقتصادی در پایان خاطر نشان کرد:  از این رو جزییات طرح مالیات بر عایدی سرمایه با دقت و ظرافت نظر و به دور از هر گونه تعجیل باید نوشته و درباره راهکارهای تحقق هر چه سریع تر آن و جلوگیری از فرارهای احتمالی آن بهترین دستورالعمل‌ها صادر شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.