بنا بر گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد، نصب دکل ۴۸ متری BTS تلفن همراه در مسیر نشست و برخاست بالگرد اورژانس هوایی، امنیت پرواز این بالگرد را به مخاطره انداخته‌ است.

دکل مخابرات باعث تعلیق یا لغو پرواز بالگرد اورژانس هوایی گناباد می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین، بعد از راه‌اندازی بیمارستان علامه بهلول گنابادی یکی از موضوعات و مشکلاتی که همواره مطرح بود عدم آنتن دهی تلفن همراه در محدوده بیمارستان و طبقات بیمارستان بود که با پیگیری‌های فراوان از طرف دانشگاه علوم پزشکی و اداره مخابرات شهرستان گناباد دکل مخابراتی در محدوده بیمارستان نصب شد و این اقدام تاثیر بسیار چشمگیری در رفع مشکل آنتن‌ دهی تلفن همراه و همچنین پوشش اینترنت نسل چهارم و پنجم داشته است اما از طرفی نصب این دکل که اولین دکل ۴۸ متری گناباد نیز هست، امنیت پرواز بالگرد اورژانس هوایی را با مخاطراتی مواجه کرده‌ است و بنا به گفته‌ رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد چنانچه نسبت به جابه‌جایی و یا کاهش ارتفاع این دکل اقدامی انجام نشود کلیه پروازهای بالگرد هوایی متوقف خواهند شد.

در کریدور پروازی هر فرودگاه مرتفع‌ سازی ممنوع است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد در همین زمینه عنوان کرد: این دکل ابتدا قرار بود در ابتدای بلوار پاسداران نصب شود اما بعد جایگاه آن به ابتدای بلوار پرستار تغییر یافت و از همان روزهای ابتدایی نصب دکل، مکاتباتی با اداره مخابرات داشتیم مبنی بر اینکه این دکل در کریدور پروازی و تنها مسیر نشست و برخاست بالگرد اورژانس هوایی قرار دارد و مخاطراتی برای بالگرد به همراه خواهد داشت اما با وجود این تذکرات اتفاق خاصی نیفتاد و دکل نصب شد.

جواد باذلی افزود: قاعدتا در کریدور پروازی هر فرودگاه مرتفع‌ سازی ممنوع است و این مخصوصا در مورد بالگرد اهمیت بیشتری دارد و در مورد بالگرد اورژانس هوایی گناباد موضوع خاص‌تر هم هست چون با توجه به بادهای غالب شهرستان، مسیر نشست و برخاست بالگرد فقط مسیر شرقی غربی است.

اگر باد خفیف بوزد بالگرد از مسیر خود منحرف شده و با دکل مخابرات برخورد کند

وی اظهار کرد: در مسیر شرق از قبل آنتن مربوط به بی سیم اورژانس جانمایی شده و قبل از احداث پد فرود نیز، این مورد در نظر گرفته‌ شده‌ است به همین دلیل تنها مسیر نشست و برخاست بالگرد سمت غرب پد است که این مسیر نیز توسط دکل مخابرات مسدود شده‌ است.

باذلی خاطر نشان کرد: وجود این دکل در مسیر بالگرد باعث می‌شود که هنگام نشستن بالگرد حتی اگر باد خفیفی هم بوزد بالگرد از مسیر خود منحرف شده و با دکل مخابرات برخورد کند و تا کنون نیز سه مورد از این دست حوادث در کشور داشته‌ایم که علاوه بر خسارات مالی، تلفات جانی نیز به همراه داشته‌ است.

وی ادامه داد: طی آخرین مهلتی که وزارتخانه به ما داده‌ است، چنانچه تا تاریخ ۳۰ مرداد ماه دکل جابه‌جا نشود و یا ارتفاع آن به ۲۴ متر کاهش پیدا نکند پروازهای اورژانس هوایی لغو خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد تاکید کرد: وجود اورژانس هوایی نه تنها برای منطقه بلکه برای جنوب خراسان یک نعمت و دستاورد ارزشمند است و در حوادث ترافیکی، بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی و قلبی که نقش زمان مهم و تاثیرگذار است تا کنون جان بسیاری از افراد را نجات داده‌ است و امیدواریم که هر چه سریع‌تر اقدامات لازم در زمینه جابه‌جایی و یا کاهش ارتفاع دکل محقق شود.

وی همچنین مطرح کرد: در صورت نیاز به جابه‌جایی دکل،   دانشگاه علوم پزشکی این آمادگی را دارد که چنانچه به لحاظ فنی مشکلی وجود نداشته باشد، زمینی در ضلع شرقی بیمارستان علامه بهلول در اختیار اداره مخابرات قرار دهد تا علاوه بر تامین امنیت پروازها آنتن‌دهی منطقه نیز با مشکل مواجه نشود.

حفاظت از پروازهای اورژانس و رفع مشکل آنتن‌ دهی محدوده بیمارستان علامه بهلول از دغدغه‌های اصلی ماست

فرماندار گناباد نیز عنوان کرد: بعد از راه‌اندازی بیمارستان علامه بهلول گنابادی با توجه به اینکه این بیمارستان در نقطه کور مخابراتی قرار دارد پیگیری‌هایی به عمل آمد تا ظرفیتی به ظرفیت‌های مخابراتی شهرستان اضافه شود و  این ظرفیت در راستای استفاده بهینه شهروندان ساکن در محدوده خیابان سعدی و همچنین کارکنان بیمارستان علامه بهلول مورد استفاده قرار بگیرد.

حامد قربانی گفت: با راه‌اندازی سایت جدید مخابراتی مشکل آنتن‌دهی تلفن همراه بیش از ۸ هزار نفر از شهروندان برطرف شد همچنین با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، می‌توان از ظرفیت اینترنت همراه این جایگاه برای برگزاری کلاس‌های مجازی نیز بهره برد.

قربانی بیان کرد: بعد از نصب دکل و ارتفاع ۴۸ متری آن، دغدغه‌هایی برای مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و اورژانس هوایی ایجاد شد و جلساتی هم در همین زمینه بین دانشگاه علوم پزشکی و اداره مخابرات شهرستان برگزار شد اما توافقی حاصل نشد.

وی اظهار کرد: فرمانداری تمام سعی و تلاش خود را در جهت رفع این مشکل به کار بسته و طی مکاتباتی که با مدیر کل فناوری اطلاعات استان و همچنین مکاتباتی که با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشتیم و با توجه به اینکه هر دو ظرفیت، ظرفیت‌های ارزشمندی برای شهرستان هستند، قرار بر این شد که با کاهش ارتفاع دکل بتوانیم از پروازهای بالگرد اورژانس هوایی صیانت بکنیم.

دکل به خودی خود مشکل ساز نیست؛ آنچه مشکل‌ ساز شده، بحث ارتفاع آن است

فرماندار گناباد در پاسخ به این سوال که آیا قبل از جانمایی دکل مخابرات این مشکل پیش‌بینی نشده‌ بود، پاسخ داد: خود دکل به خودی خود مشکل ساز نیست و آنچه مشکل‌ ساز شده‌ است بحث ارتفاع آن است که این دکل اولین دکل ۴۸ متری در گناباد است و شاید اگر یک دکل معمولی بود این مشکل به وجود نمی‌آمد.

قربانی خاطر نشان کرد: بحث کاهش ارتفاع دکل هم قطعا مستلزم زمان و پرداخت هزینه‌هایی است که باید با جذب پیمانکار و طی مراحل قانونی این اقدام انجام شود و پیگیر هستیم که در هفته‌های آتی بحث کاهش ارتفاع انجام شود.

وی تصریح کرد: اولویت اول ما حفظ پروازها است و امیدواریم با کاهش ارتفاع دکل، امنیت پرواز حفظ شده و مشکلی هم برای آنتن‌دهی منطقه تحت پوشش به وجود نیاید و در تلاش هستیم که موضوع به گونه‌ای پیگیری شود که از کیفیت هیچ یک از دو موضوع کاسته نشود و خدشه‌ای هم به هیچ‌ کدام وارد نشود اما چنانچه این کاهش ارتفاع همچنان مخاطراتی برای بالگرد امداد و نجات داشته باشد و از طرفی  کیفیت آنتن‌ دهی را هم تحت تاثیر قرار دهد، در نهایت بحث جابه‌جایی دکل پیش خواهد آمد.

مردم نگران لغو پروازهای اورژانش هوایی نباشند

فرماندار گناباد در پایان تاکید کرد: مردم نگران لغو پروازهای اورژانش هوایی نباشند چرا که این پروازها مختص گناباد است و تمام تلاش ما در جهت صیانت تمام و کمال از این پروازها است و اجازه نمی‌دهیم که هیچ‌گونه وقفه‌ای در پروازهای بالگرد اورژانس هوایی ایجاد شود.

بدون شک نیاز به آنتن‌ دهی تلفن همراه و پوشش اینترنت آن هم در شرایط خاص و کرونایی  این روزها بیش از پیش احساس می‌شود اما حفظ امنیت پروازهای اورژانس هوایی چیزی فراتر از یک نیاز است و دستاوردی است که به راحتی به دست نیامده‌ است حال این همت بالای مسئولان مربوطه را می‌طلبد که چه طور مشکل را به گونه‌ای مدیریت کنند که هم در بحث آنتن دهی مشکل خاصی به وجود نیاید و هم اینکه مشکلی برای پروازهای اورژانس هوایی که بسیار مهم و خطیر است، به وجود نیاید.

اورژانس هوایی شهرستان گناباد در تیر ماه سال ۹۷ راه‌اندازی شد و تا کنون بیش از ۳۰۰ ماموریت پروازی داشته‌ است و بالگرد این اورژانس هم یکی از به‌روزترین و پیشرفته‌ترین بالگردهای امدادی است که ساختار ویژه و مناسبی برای مانور در شرایط عملیاتی مختلف را دارد.

منبع : ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.