معاون خدمات شهری شهرداری مشهد می‌گوید: بررسی‌های دقیق و اندازه‌گیری توسط دستگاه‌های پیشرفته سنجنده آلودگی صوتی نشان می‌دهد، در بیشتر خیابان‌های شهر مشهد تراز صوت بالاتر از 70 دسی‌بل به ثبت رسیده که از استانداردها بالاتر است.

«دسی بل» ها روی اعصاب

هاشم رسائی‌فر/

 معاون خدمات شهری شهرداری مشهد می‌گوید: بررسی‌های دقیق و اندازه‌گیری توسط دستگاه‌های پیشرفته سنجنده آلودگی صوتی نشان می‌دهد، در بیشتر خیابان‌های شهر مشهد تراز صوت بالاتر از 70 دسی‌بل به ثبت رسیده که از استانداردها بالاتر است.

اظهارات یعقوبی جایی نگران کننده‌تر می‌شود که عنوان می‌کند در برخی نقاط که محل عبور خط پرواز هواپیما بر فراز شهر است، میزان شدت صوت از حد استاندارد بسیار بالاتر و به حدود ۱۰۰ دسی‌بل می‌رسد!

قدری تأمل در این گفته‌ها و آمار و ارقام نگاه‌ها را به واقعیتی تلخ معطوف می‌سازد؛ زندگی در انبوهی از هیاهو و آلودگی صوتی!

طبق آنچه نظر کارشناسان است آلودگی صوتی روی وضع روحی و روانی شخص اثر مستقیم می‌گذارد، موجب اشکال در تطابق یافتن انسان با محیط کار و حتی موضوعات اجتماعی و خانوادگی می‌شود که نتیجه آن کاهش بازده کاری است.

 در صورتی که مدت در معرض آلودگی صوتی قرار گرفتن افزایش پیدا کند، می‌تواند موجب کاهش قدرت شنوایی شود و همچنین خطر ابتلا به امراض قلبی و عروقی را افزایش دهد. به عنوان نمونه چنانچه فردی طی هشت ساعت به ‌طور مداوم در معرض سروصدای بالای ۷۰ دسی‌بل قرار گیرد، فشار خون وی ۵ تا ۱۰ میلی‌متر جیوه افزایش می‌یابد.

واقعیتی تلخ

آمار معاون خدمات شهری شهرداری مشهد که ناشی از سنجش‌های سطح شهری میزان آلودگی صوتی در شهر مشهد است واقعیتی تلخ دارد؛ آن هم اینکه بیشتر نقاط شهر تراز صوت بالاتر از 70 دسی‌بل دارد! با وجود این و اینکه اطلاعات بدست آمده به چنین واقعیت تلخی ختم می‌شود پرسش اساسی این است که چرا تاکنون برای حل این معضل چاره‌اندیشی نشده است؟ وجود مشاغل مزاحم و پر سر و صدا حتی در مرکزی‌ترین خیابان‌های شهر معضل بزرگی است که شهرداری خود متولی آن است و تا اینجا اقدامی درخور برایش نداشته است! این تنها یک نمونه از مواردی این چنینی است که خیلی راحت می‌شود تراز آلودگی صوتی شهر را با آن کاهش داد.

در لابه‌لای صحبت‌های معاون شهردار به اتفاقی فاجعه‌آمیز اشاره شده که مسئولان بایستی برای حل آن به فکر چاره باشند.

عبور خط پروازی فرودگاه شهر مشهد درست از روی شهر، علاوه بر آلودگی بیش از حدی که برای هوای کلانشهر مشهد دارد بار آلودگی صوتی را نیز افزایشی نگران‌کننده می‌دهد!

داستان نگران‌کننده

آستانه تحمل گوش انسان در حدود ۱۳۰ دسی‌بل است، این یعنی با آمار 100 دسی‌بلی که در گزارش معاون شهردار برای محل عبور خط پرواز هواپیما بر فراز مشهد به آن اشاره شده است تنها 30 دسی‌بل فاصله دارد و داستان را نگران کننده‌تر می‌کند.

ورود دستگاه‌های نظارتی به داستان آلودگی صوتی و این دسی‌بل‌های بالا به نظر ضروری می‌آید و باید این موضوع با وسواس بیشتری دنبال شود تا حداقل با کاهش دسی‌بل‌ها از میزان استرس و اضطراب و حتی میزان فشار خون مردم این شهر کاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.