در آستانه ماه محرم و صفر، ماه حزن و اندوه آل‌الله و شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران ‌باوفایش، عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) باشکوه برگزار می‌شود.

۳۰۰ فضای باز در مشهد آماده برگزاری مراسم عزاداری محرم

قدس آنلاین: رئیس شورای هیئت‌های مذهبی استان خراسان رضوی با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: مراسم عزاداری هیئت‌های مذهبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی باشکوه و عظمت برگزار خواهد شد.

مراسم در فضای باز

سیدمهدی طباطبایی با تأکید بر اینکه در اجرای برنامه‌های این روزها تابع دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم، بیان می‌دارد: در قالب دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا مراسم عزاداری در مشهد و سایر شهرستان‌های استان توسط هیئت‌های مذهبی برگزار می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان می‌سازد: مراسمات در فضای باز انجام می‌شود و با هماهنگی‌های لازم با سایر دستگاه‌ها و سازمان‌هایی چون آموزش و پرورش، سازمان ورزش و جوانان، شهرداری‌ها و... که دارای فضای باز هستند، هیئت‌های مذهبی می‌توانند مراسم را در آنجا برگزار کنند.

سلامت‌یار حسینی

طباطبایی تصریح می‌کند: هیئت‌های مذهبی می‌توانند به سایت بیرق مراجعه و نام‌نویسی کنند و یک نفر نیرو به عنوان «سلامت‌یار حسینی» معرفی کنند که با همکاری بسیج جامعه پزشکی مشهد به آن‌ها آموزش‌های لازم برای رعایت مسائل بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و صیانت از سلامتی مردم داده خواهد شد.

سینه‌زنی در فضای باز

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی استان خراسان رضوی اظهار می‌دارد: برگزاری مراسم به مدت دو ساعت و در فضای باز انجام می‌شود و در اماکن سقف‌دار و بسته زمان عزاداری با یک چهارم ظرفیت و مدت زمان یک ساعت به صورت منبر و روضه‌خوانی بدون مراسم سینه‌زنی انجام می‌شود و در مکان‌های مسقف به دلیل دم و بازدم هنگام سینه‌زنی، سینه‌زنی ممنوع است اما سینه‌زنی در فضای باز هیچ منعی ندارد.

او در ادامه تأکید می‌کند: در مساجد نیز به مدت یک ساعت نماز و اجرای مراسم و روضه بدون سینه‌زنی می‌تواند انجام شود.  

دسته‌جات ممنوع، زنجیرزنی با زنجیر شخصی

وی در خصوص جابه‌جایی هیئت‌های دسته‌روی در طول ماه محرم نیز بیان می‌دارد: جابه‌جایی هیئت‌های دسته‌روی مذهبی در طول ماه محرم ممنوع است و دسته‌جات زنجیرزنی براساس پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی بدون طبل و سنج انجام می‌پذیرد و زنجیرها باید متعلق به شخص باشد.

ایستگاه صلواتی ممنوع

وی همچنین ایجاد ایستگاه‌های صلواتی در استان خراسان رضوی به لحاظ حفظ سلامت مردم و ایجاد تجمع در ایستگاه‌ها را ممنوع اعلام می‌کند و می‌افزاید: پذیرایی نیز در مراسمات ممنوع است و نذورات در قالب بسته‌بندی به افراد داده شود.

نذورات و شیوه اجرا

سیدمهدی طباطبایی تأکید می‌کند: همچنین از سفره انداختن در مکان‌های باز و بسته جدا باید پرهیز شود و در همین راستا به اطلاع مردم عزیزی که نیتی در پخت پذیرایی داشتند، برنامه «اطعام حسینی» با مشارکت کمیته امداد، شهرداری مشهد و شورای هیئات مذهبی در امر پخت غذا و توزیع بین نیازمندان، هماهنگی لازم انجام شده و مردم همه شهرستان‌ها می‌توانند نذورات خودشان را به صورت نقدی و غیرنقدی مانند برنج، روغن، گوشت و... تحویل دهند تا خادمان، آن‌ها را در هیئت مذهبی اجرا کنند که  شماره حسابی به این منظور اطلاع‌رسانی و معرفی خواهد شد.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی استان خراسان رضوی تصریح می‌کند: در شهر مشهد بیش از ۳۰۰ نقطه در فضای باز مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) برگزار می‌شود و ویژه برنامه روز تاسوعا و عاشورای حسینی در خیابان‌های منتهی به حرم حضرت امام رضا(ع) به صورت متمرکز برگزار خواهد شد.

وی عنوان می‌کند: همه مراسمات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌شوند که همه هماهنگی‌های لازم با ستاد مبارزه با کرونای استان انجام شده است.

سیدمهدی طباطبایی تعداد هیئت‌های مذهبی در استان خراسان را ۵ هزار و ۱۳۴ هیئت اعلام می‌کند و می‌افزاید: از این ۵ هزار و ۱۳۴ هیئت‌ مذهبی؛ ۲ هزار و ۵۳۴ هیئت در مشهد و یک هزار و ۱۰۰ جلسه بانوان در مشهد مقدس داریم.

تبدیل خانه به حسینیه

وی خاطرنشان ‌می‌سازد: مردم خانه‌های خود را به حسینیه تبدیل کنند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی روضه‌خوانی خانوادگی را ترویج و راه‌اندازی کنند.

او تصریح می‌کند: مراسم‌ها می‌تواند در حیاط منازل یا خیابان‌های محل زندگی انجام شود که اگر این امر محقق شود، شعائر دینی و عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) در شهر امام رضا(ع) به خوبی برپا خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی توضیح می‌دهد: مراسم شیرخوارگان حسینی که هر سال برگزار می‌شد، امسال به دلیل حفظ و حراست مردم، کودکان و نوجوانان عزیزمان برگزار نخواهد شد.

سیاه‌پوشی ۱۷۰ نقطه شهر

وی در پاسخ به اینکه امسال با توجه به بحث کرونا، فضاسازی شهری در این روزها چگونه خواهد بود، بیان می‌دارد: در جلساتی که در خصوص بحث فضاسازی شهری با شهرداری داشته‌ایم، شهرداری مشهد آمادگی خودشان را اعلام کرده که در بحث فضاسازی شهر، متناسب با محرم و صفر فعالیت خواهند کرد و اقلامی برای سیاه‌پوش شدن شهر در دستور دارند که تهیه و در اختیار هیئت‌های مذهبی ۱۷۰ محله مشهد قرار خواهد گرفت که به نصب آن اقدام کنند.

وی در پایان‌ خاطرنشان می‌سازد: امید آن است که ویروس منحوس کرونا به برکت اشک‌ها و دعاهای مردم از ملت و مملکت ما و جامعه بشریت ریشه‌کن شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.