معاون امور بازرگانی و توسعه سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: افت تولید سیمان امسال به عوامل متفاوتی مانند شیوع بیماری کرونا و عدم حضور کارگران در کارخانجات و بخشی از این مسائل هم به عدم صادارت سیمان به کشورهای همسایه در این چند ماهه اخیر مرتبط بوده است. ولی با این همه هیچ کمبودی در بازار سیمان بخصوص از یک برند مشخص نداریم.

هیچ کمبودی در بازار سیمان خراسان رضوی نداریم

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: سیمان به عنوان یکی از مصالح مهم در امر ساخت و ساز از اوایل سال جاری با یک کاهش تولید ۸ درصدی مواجه بوده است اما افزایش قیمتی چشمگیرش تقریبا همه مصرف کنندگان را شوکه وگلایه مند کرده است. در این خصوص علی غفوری مقدم معاون امور بازرگانی سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی در توضیح وضعیت حال حاضر بازار سیمان گفت: آمار تولید سیمان در چهار ماهه اخیر در مشهد نسبت به آمار مشابه اش در سال قبل اندکی کاهش تولید داشته است. ما در سال قبل چیزی حدود ششصد و دوازده هزار تن سیمان تولید داشته ایم اما در چهارماهه امسال این مقدار به ۵۶۲ تن سیمان رسیده است. این آمار نشان می دهد ما در امسال حدود ۸ درصد کاهش تولید داشته ایم که البته عدد قابل توجهی نیست.

وی ادامه داد: این افت تولید سیمان امسال به عوامل متفاوتی مانند شیوع بیماری کرونا و عدم حضور کارگران در کارخانجات و بخشی از این مسائل هم به عدم صادارت سیمان به کشورهای همسایه در این چند ماهه اخیر مرتبط بوده است. ولی با این همه هیچ کمبودی در بازار سیمان بخصوص از یک برند مشخص نداریم. البته دراین خصوص مسائلی مانند افزایش نرخ در این میان مطرح بوده است که امسال با وجود مصوبات تهران اصلاح نرخی برای بازار سیمان صورت گرفته است و سیمان در حال حاضر با نرخ جدید در سطح شهر عرضه می شود.

عفوری مقدم در پاسخ به این سئوال که چرا با توجه به سوددهی سهام سیمان در بورس همچنان با افزایش قیمتی آن نسبت به سال گذشته مواجه ایم بیان کرد: بر اساس اطلاعات ما این اصلاح نرخ اصلا متاثر از هیجانات بازار نیست به دلیل اینکه ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت با آن درصد پیشنهادی برای افزایش نرخ سیمان موافقت نکردند و سال گذشته این افزایش قیمتی با کمتر از نصف میزان درخواستی انجام شد. از سال گذشته تا به امسال همچنان با اصرار اصلاح نرخ مواجه بودیم که بالاخره  امسال باتوجه به هزینه های تمام شده تولید سیمان مجددا این درخواست مطرح شد ولی باز هم این اصلاح و افزایش قیمتی خیلی کمتر از مبلغ درخواستی است آن هم به دلیل اینکه ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت که مسئول بررسی نرخ ها و اظهار نظر درخصوص افزایش نرخ ها هستند در این راستا طبیعتا به منافع تولید کننده تا جایی که دچار عدم آسیب دیدگی نشود توجه می کنند و بیشتر مصالح مصرف کننده را مد نظردارند.

وی در خصوص نهاد قیمت گذاری سیمان توضیح داد: آنالیز قیمتی توسط انجمن صنفی کارفرمایان سیمان به سازمان حمایت داده می شود که مورد بررسی قرار می گیرد و بعد موضوع به تنظیم بازار کشور ارجاع داده می شود و در صورتی که نهایی شد به عنوان قیمت جدید اعلام می شود و هیچ کارخانه ای اجازه اطلاح و افزایش نرخ ندارند.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی در توضیح عدم وجود سیمان به عنوان زیر مجموعه اتحادیه مصالح ساختمانی گفت: تمام واحدهای تولیدی اگر در محل واحد تولیدی اش اقدام به فروش کالایش بکند هیچ منعی وجود ندارد ولی اگر همین واحد در سطح شهر دفتر فروشی ایجاد کند و این دفتر فروش به خورده فروش و یا به مصرف کننده کالایش را عرضه کند واحد صنفی تلقی می شود و باید از اتحادیه مربوطه مجوز و پروانه کسب داشته باشد واین شامل همه محصولات و کالاها از جمله دفاتر فروش کارخانجات سیمان می شود.

وی افزود: ولی اگر دفاتر فروش خودشان به تنهایی نسبت به قیمت گذاری مبادرت کنند این قضیه جای بررسی دارد چون باید بین کارخانجات تولید سیمان و اتحادیه مصالح ساختمانی هماهنگی های لازم وجود داشته باشد و ما هم به عنوان سازمان مرتبط این قضیه را پیگیری کنیم که این اتفاق بیفتد که درصورتی که دفاتر فروش نه مجوز فروش دارند و نه ضوابط فروش را رعایت نمی کنند قطعا این موضوع از سوی حوزه نظارت و بازرسی سازمان صنعت و معدن بررسی و پیگیری خواهد شد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.