حجت الاسلام بذر فروش با تاکید براینکه اقامه عزای امام حسین(ع) با رعایت پروتکل‌ها جهاد است گفت: چه آنهایی که حکم به تعطیلی می دهند و چه آنهایی که قوانین بهداشتی را رعایت نکنند هر دو گروه در مسیر شیطان هستند.

اقامه عزای امام حسین(ع) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، جهاد است

حجت الاسلام روح الله بذرفروش کارشناس امور دینی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به محدودیت هایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا برای ماه محرم امسال وجود دارد به تبیین نحوه برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) در شرایط کنونی پرداخت و گفت: این روزها جامعه ما دو موضوع را پیش روی خود دارد؛ اولین موضوع بحث شیوع این ویروس منحوس و دوم ماه محرم و مراسم عزاداری سیدالشهداء(ع) است. هر دو موضوع حائز اهمیت هستند؛ به گونه‌ای که نه می‌توان از محرم گذشت و مراسم عزاداری را تعطیل کرد و نه می‌توان نسبت به جلوگیری از شیوع بیماری و ابتلای مردم به آن کم توجه بود.

حجت الاسلام بذرفروش افزود: در بحث جلوگیری، شکی نیست که پروتکل‌ها و قوانین باید رعایت شوند؛ براساس فقه شیعه و آنچه که از معصومین علیهم السلام به ما رسیده و آنگونه که عقل حکم می‌کند رعایت فاصله گذاری و نکات بهداشتی امری ضروری است. از طرفی دیگر وقتی که نگاه می‌کنیم به مسئله عاشورا و محرم، موضوعی که در روایات و سیره اهل بیت(ع) در هر شرایطی به برگزاری و اقامه آن تأکید شده است، نهایت باید به این جمع بندی برسیم که مجالس و محافل ترک نشود اما با رعایت اصول تعیین شده که اگر اینگونه باشد مؤمنین جهاد کرده اند؛ در واقع دشواری کار مؤمن همین است که خود را با شرایط سازگار کند و آنگونه که ضرورت حکم می‌کند مراسم عاشورا را احیا بدارد.

کارشناس امور دینی ادامه داد: شرعاً و عرفاً رعایت قوانین و دستورات بهداشتی لازم است و تنها محدود به ماه محرم و موضوع عزاداری نیست اما از آنجایی که عزاداران سیدالشهدا جزو مؤمنین هستند از آنها انتظار رعایت بیشتری می رود؛ قطعا دشواری ها و زحماتی دارد اما ما دشواری‌های فراوانی را ازجنگ و بلایای طبیعی گرفته تا مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم های ظالمانه پشت سر گذاشته‌ایم بنابراین قطعاً می‌توانیم مراسم عزاداری ماه محرم را هم متناسب با شرایط موجود برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه در روایات بر ضرورت و اهمیت برگزاری عزاداری حضرت سیدالشهداء(ع) تأکید شده است، گفت: در روایت داریم که اگر رفتن به حج ضار و زیان آور باشد وجوب آن ساقط می شوند، اما در قضیه سیدالشهداء موضوع متفاوت است و در برهه هایی از تاریخ بوده که از معصومین سوال کردند برای زیارت امام حسین جان ما را می‌گیرند، ایشان امر به احیای زیارت سیدالشهدا کردند بنابراین عزاداری محرم نباید تعطیل شود، اما چون یک مسئله اجتماعی است حق نداریم بی احتیاطی کنیم و به کلیت جامعه ضربه وارد کنیم. از این مهمتر آنکه ما با بی‌احتیاطی و رعایت نکردن اصول بهداشتی باعث سوء استفاده دشمنان دین و طعنه زنندگان به مراسم عزاداری می‌شویم.

حجت الاسلام بذرفروش با نقل وصایای حضرت علی(ع) به حضرت زینب(س) گفت: حضرت امیر(ع) می فرماید خداوند به پیامبر اکرم(ص) فرموده است در روز عاشورا و لحظه قتل سید الشهداء، شیاطین بر دور پیکر ایشان جمع می‌شوند و شروع به پایکوبی می‌کنند، سپس شیطان بزرگ به دیگر شیاطین خطاب می‌کند که من امروز انتقامم را از آدم ابوالبشر گرفتم، اما زین پس مواظب باشید ودر مورد گریه برای این کشته شبهه افکنی و بدبینی ایجاد کنید که اگر این گریه و عزای بر او باقی بماند یک نفر وارد جهنم نخواهد شد و من شکست خواهم خورد. این روایت عظمت سیدالشهداء را نشان می‌دهد بنابراین ما نباید با رفتارمان باعث بدبینی نسبت به مراسم شویم، چه آنهایی که حکم به تعطیلی می دهند و چه آنهایی که قوانین بهداشتی را رعایت نکنند هر دو گروه در مسیر شیطان هستند. امام حسین(ع) باب توبه و احیای جامعه و راه برگشت و اصلاح است.

کارشناس امور دینی در ارتباط با مسئله نذری‌ها و اطعام عزاداران حضرت سیدالشهداء(ع) نیز  گفت: دست اندرکاران تهیه و پخت غذا توجه داشته باشند که این یک کار خدایی است و باید به بهترین شکل و بالاترین سطح بهداشت انجام شود و غذاها باید در همان آشپزخانه ها بسته بندی و درکمال رعایت بهداشت توزیع شود. اگر برخی از هیئت ها جایگاه پخت و پز مناسب با این شرایط را ندارند، مواد خام آن را بین نیازمندان توزیع کنند، همانطور که در مراسم پیشین تجربه این اقدام وجود داشته و موفق هم بوده است. ماه محرم باید ماه هم نوع دوستی، نیکوکاری، خدمات مؤمنانه و مواسات و برادری باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    0 0
    باسلام واحترام این تیتر ( چه آنهایی که حکم به تعطیلی می دهند و چه آنهایی که قوانین بهداشتی را رعایت نکنند هر دو گروه در مسیر شیطان هستند. ) جالب نیست.! چون همه بصورت عمد و با نیت شیطانی مطرح نمی کنند. بعضا از روی جهل است.