رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تلفن همراه در صدر واردات خراسان رضوی است.

موبایل، بیشترین واردات را در خراسان رضوی دارد

محمدعلی امیرفخریان رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: صادرات استان در ۴ ماه اول سال حدود ۴۲۷ میلیون دلار بود که نسبت به پارسال حدود ۲۰ درصد کاهش داشته است. واردات هم در همین بازه زمانی ۹۹ میلیون دلار بوده که نسبت به پارسال حدود ۱۶ درصد کاهش داشته است.
او افزود: کاهش صادرات ما در امسال نسبت به پارسال متأثر از بحث شیوع کروناست و ناشی از مسدود شدن مرز ترکمنستان و ایران از سوی دولت ترکمنستان بوده و این باعث شده است میزان صادرات ما به کشورهای آسیای میانه به‌ نسبت سال‌های قبل بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش داشته باشد.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه بیشترین صادرات ما مربوط به محصول زعفران است، ادامه داد: گوشت، پسته، رب گوجه‌فرنگی و برخی لباس‌ها و کف‌پوش‌ها رده بعدی اقلام صادراتی ما را تشکیل می‌دهد.

امیرفخریان بیان کرد: از لحاظ کشوری، افغانستان شریک اول تجاری ماست. عراق، هنک‌کنگ، اسپانیا و ازبکستان ۵ کشور دیگر هدف صادراتی ما هستند.
او تصریح کرد: مواد اولیه از جمله مواردی است که واردات ما را تشکیل می‌دهد. گوشی تلفن همراه بیشترین ورودی را به خود اختصاص داده است. پنبه حلاجی‌نشده نیز دیگر محصول وارداتی ما است و همچنین ماشین‌ آلات و پلادیوم و قهوه بونداده و سایر اسانس‌ها که مربوط به خط تولید است، از دیگر اقلام وارداتی ماست.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: امسال تمرکز ما بیشتر در حوزه اوراسیاست. با توجه‌ به اجراشدن تفاهم‌ نامه اقتصادی ایران با اوراسیا، بیشتر به ارتقای روابط به کشورهای اوراسیا تمرکز داریم که اگر مشکل برگزاری نمایشگاه‌ها برطرف شود، در این زمینه برگزاری رویدادهایی را پیش‌بینی کرده‌ایم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.