مازندران- خردادماه امسال وقوع نخستین آتش‌سوزی ناشی از خطای انسانی سال جاری در منطقه حفاظتی «سیاه‌بیشه» جاده هراز در حوزه شهرستان آمل، زنگ خطر آتش‌سوزی سریالی را در این خطه شمال کشور به صدا درآورد.

«میانکاله» در میان آتش و دود؛ آتش‌سوزی‌های شبه دار ادامه دارد

قدس آنلاین-گروه استان ها:بنا بر گزارش سازمان محیط‌زیست مازندران  اگرچه نیروهای مردمی و حفاظت محیط‌زیست موفق به مهار این آتش شدند، ولی حدود ۵۰۰ مترمربع از اراضی جنگلی داخل منطقه حفاظتی سیاه‌بیشه تبدیل به خاکستر شد.

محیط‌زیست مازندران دلیل این آتش‌سوزی را سهل‌انگاری گردشگران و مسافران هنگام حضور در این منطقه حفاظتی اعلام کرد.

این نخستین آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان مازندران در سال جاری بود که در یک اراضی حفاظتی ۵۳۰ هزار هکتاری سیاه‌بیشه هراز رخ داد.

سال گذشته نیز حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی جنگلی با گونه‌های «سازیل» و «انار» که محل تخم‌ریزی پرندگان زمستان گذر و بهار گذران است، براثر آنچه که خطای انسانی و تا حدودی عمدی اعلام شد، از بین رفت.

بر اساس اظهارنظر مسئولان منابع طبیعی ، حدود ۹۷ درصد از آتش‌سوزی در سطح کشور ناشی از خطای انسانی است.

آتش‌به‌جان میانکاله افتاد

پناهگاه حیات‌وحش و تالاب بین‌المللی میانکاله که در ۳۵ کیلومتری شرق شهرستان ساری مرکز استان مازندران واقع است و  حدود ۶۸ هزار وسعت دارد .

۴۰ هزار هکتار از این مساحت را تالاب بین‌المللی میانکاله است و بقیه را پناهگاه حیات‌وحش تشکیل می‌دهد که سالانه بیش از یک و نیم میلیون بال پرنده مهاجر در این تالاب زمستان گذرانی و بهار گذرانی می‌کنند.

از حادثه تلخ و مرگبار این تالاب در زمستان سال گذشته که جان ۸۰ هزار پرنده را گرفت که بگذریم حال در مردادماه با اوج گرفتن گرما یک‌بار دیگر آتش‌به‌جان پناهگاه حیات‌وحش میانکاله در استان مازندران افتاده که البته نه دمای هوا بلکه بازهم خطای انسانی موجب شد تا ۱۱ هکتار از اراضی طبیعی به خاکستر تبدیل شود!

از حادثه تلخ و مرگبار این تالاب در زمستان سال گذشته که جان ۸۰ هزار پرنده را گرفت که بگذریم حال در مردادماه با اوج گرفتن گرما یک‌بار دیگر آتش‌به‌جان پناهگاه حیات‌وحش میانکاله در استان مازندران افتاده که البته نه دمای هوا بلکه بازهم خطای انسانی موجب شد تا ۱۱ هکتار از اراضی طبیعی به خاکستر تبدیل شود!

در همین رابطه روابط عمومی حفاظت محیط‌زیست مازندران اعلام کرد وسعت آتش‌سوزی حدود ۱۱ هکتار بود و گونه‌های گیاهی مانند درختان گز، انار، ازگیل وحشی، سازیل، تمشک، گزنه، علف‌زارها و تعدادی گونه‌های جانوری طعمه حریق شدند و البته علت آتش‌سوزی عوامل انسانی بود و متخلف پس از شناسایی دستگیر و با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.

آتش‌سوزی‌های شبهه دار

این نخستین بار نیست میانکاله طعمه خشم طبیعت و یا بهتر بگویم جهل برخی افراد سودجو می‌شود و در میان شعله‌های آتش پوست می‌اندازد بلکه در تابستان سال گذشته نیز این پناهگاه با بی‌رحمی تمام موردحمله برخی افراد قرار گرفت و در کمال ناباوری به آتش کشیده شد.

بر اساس آمارهای رسمی سال ۹۷ نیز حدود ۳۰۰ هکتار از اراضی جنگلی و درختچه‌های بومی ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله براثر آتش‌سوزی تبدیل به خاکستر شد و این سریال آتش‌سوزی همه‌ساله با همین وسعت تکرار می‌شود!

گمانه زنی ها

در خصوص آتش‌سوزی‌های میانکاله تاکنون گمانه‌زنی‌های بسیاری وجود داشته و بسیاری از مردم و مسئولان به ظن خود انگشت اتهام را به‌سوی یک موضوع خاص بلند می‌کنند.

گفتنی است در این راستا برخی افراد این آتش‌سوزی‌ها را با ایجاد منطقه آزاد تجاری در بندر امیرآباد در حاشیه شبه‌جزیره میانکاله گره‌زده و مدعی هستند برخی افراد این کار را عمداً انجام می‌دهند تا مشکل محدودیت زمین را حل کنند.

برخی افراد فرضیه انتقام از محیط‌زیست و محیط‌بانان را مطرح می‌کنند و می‌افزایند: افرادی در منطقه بخشی از اراضی میانکاله را زیر کشت ماده مخدر «گراس» می‌برند ولی محیط‌بانان به‌محض شناسایی محل ، آنجا را تخریب می‌کنند که باعث خشم قاچاقچیان می‌شوند  و آن‌ها نیز نفرت خود را به این شکل نشان می‌دهند اگرچه این موضوع هیچ‌وقت نه تائید و نه تکذیب شد.

البته مدیرکل محیط‌زیست مازندران سال گذشته پس از چند مرحله آتش‌سوزی پیاپی در ماه‌های تیر و مرداد در میانکاله، اعلام کرده بود که آتش‌سوزی‌های بی‌سابقه در این منطقه مشکوک بوده و ابهام دارد .
به اعتقاد کارشناسان حفاظت محیط‌زیست، آتش‌سوزی‌های مداوم در شبه‌جزیره میانکاله به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره که حدود ۶۰ درصد پرندگان مهاجر زمستان گذران مازندران را میزبانی می‌کند می‌تواند آینده این زیستگاه را با خطر مواجه کند.

ثروت بدون نگهبان

استان‌های شمالی کشور حدود ۲.۵ میلیون هکتار از اراضی جنگلی کشور را در اختیاردارند، ولی متأسفانه بنا بر گفته مدیرکل محیط‌زیست یک پایگاه آتش‌نشانی با بالگرد مستقر ندارند که بتوانند در صورت آتش‌سوزی در کمترین زمان ممکن برای مهار آتش وارد منطقه شوند و بعضاً نیز این امکانات با تأخیر در سایر ارگان‌ها تأمین می‌شود.

تجربه آتش‌سوزی‌های سنوات گذشته نشان داده که در استان‌های شمالی کشور ازجمله مازندران که بیشترین جنگل‌های هیرکانی شمال کشور را در اختیار دارد، نیاز به استقرار پایگاه اطفاء حریق و تجهیزات نوین در این راستا است اما متأسفانه مشاهده می‌شود که با وقوع آتش‌سوزی بسیاری از نیروهای مردمی و دولتی با ابتدایی‌ترین وسایل مانند بیل به جنگ شعله‌های آتش می‌روند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.