فرماندار ویژه تربت‌حیدریه با اشاره به این که در حال حاضر کشور به حدود ۶۵۰ تن نخ ابریشم نیاز دارد گفت: سالیانه ۲۵۰ تن نخ ابریشم در داخل تولید می‌شود که با توجه به زیرساخت‌های موجود و در صورت حمایت مسوولان، این شهرستان ظرفیت تامین و تولید ۸۰ درصد این محصول را دارد.

تربت‌حیدریه ظرفیت تامین ۸۰ درصد نخ ابریشم کشور را دارد

به گزارش قدس آنلاین، علی رستمی با بیان این که رونق و احیای صنعت ابریشم‌کشی در تربت‌حیدریه از این جهت حایز اهمیت است که علاوه بر نقش سازنده این حرفه در معیشت و اقتصاد بیش از ۲۰ هزار نفر، دارای عقبه میراث فرهنگی و معنوی گرانبهایی در این منطقه است که از گذشتگان به یادگار مانده است.

وی ادامه داد: مردم سخت‌کوش بخش بایگ تربت‌حیدریه در حالی میراث‌دار این صنعت ارزشمند هستند که در گذشته بیش از سه هزار کارگاه ابریشم‌کشی در این منطقه فعال بود که اکنون این تعداد بنا به دلایل مختلف به ۶۰۰ کارگاه کاهش یافته است.

فرماندار ویژه تربت‌حیدریه با بیان این که از ۸۵ سال پیش اداره کل نوغانداری استان خراسان رضوی در تربت‌حیدریه مستقر بود و در حال حاضر نیز تمام زیر ساخت‌های لازم برای توسعه و شکوفایی بیش‌از پیش این حرفه در شهرستان فراهم است گفت:باید تلاش کنیم علاوه بر جلوگیری از خام فروشی، در کنار صنعت نوغانداری، صنایع فرآوری وابسته به آن از جمله ابریشم بافی، زری بافی و سایر دستبافت‌های سنتی و هنری بیشتر احیا شود که در صورت تحقق این مهم، ارزش افزوده و سودآوری آن نیز به مردمان سخت‌کوش این منطقه باز خواهد گشت.

رستمی خام فروشی و واردات بی رویه نخ ابریشم را از مشکلات این صنعت برشمرد و افزود: پیشنهاد می‌شود با هدف احیای صنعت نوغانداری، تعرفه واردات نخ که در سال گذشته ۲۷ درصد بود به ۴۰ درصد افزایش یابد و بخشی از این تعرفه نیز برای حمایت از این صنعت به این بخش تزریق شود.

وی ادامه داد: راه‌اندازی مرکز پژوهش‌های علمی نوغانداری در تربت‌حیدریه، اصلاح ژنتیکی تخم نوغان و مجوز افزایش سقف ورود پیله ابریشم برای احیاء و راه‌اندازی کارگاه‌ها از دیگر موارد حمایتی از صنعت ابریشم‌کشی است که باید به این موارد توجه اساسی شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.