رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه ۲۰ هزار دستگاه موتور سیکلت برقی وارد چرخه حمل‌ونقل شهری مشهد می‌شود، گفت: تا پاییز سال جاری تعدادی از این موتورها به بهره‌برداری خواهد رسید.

ورود ۲۰ هزار موتورسیکلت برقی به مشهد

به گزارش قدس آنلاین، مجتبی بهاروند اضافه کرد: امروز موضوع موتورهای برقی در کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مطرح و مصوب شد. بر این اساس قرار شده ۹۰ درصد این موتورها را شرکت‌های موتورسیکلت‌سازی داخلی تامین ‌کند. قیمت این موتورسیکلت‌ها نیز در قالب تسهیلاتی است که شهرداری آن را ارائه خواهد کرد. وام ساخت این موتورها ۱۸ درصد بوده که ۱۴ درصد آن را شهرداری به عنوان یارانه قبول می‌کند و تنها ۴ درصد آن را شرکت موتورسیکلت‌سازی پرداخت می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد افزود: این موتورها کمک زیادی به کاهش آلودگی هوا می‌کند. براساس نامه‌ای که وزارت نیرو ارسال کرده، موتورسیکلت‌های بنزینی ۱۸ برابر بیشتر از خودروهای شخصی آلودگی ذرات معلق ایجاد می‌کند. استفاده از موتورهای برقی به کاهش آلودگی هوا در سطح مشهد کمک می‌کند.

 

بهاروند با اشاره به اینکه شهرداری مکاتبات این مهم را با اصناف شهر انجام داده بیان کرد: تمام اصناف برای بکارگیری موتورهای برقی اعلام آمادگی کردند. احتمال دارد بعدا محدودیت‌های قانونی برای رفت و آمدهای موتوسیکلت‌های بنزینی آلوده به وجود بیاید.

وی با بیان اینکه در سال جاری موتورسیکلت‌های برقی به بهره‌برداری خواهد رسید، اظهار کرد: در فراخوانی که شهرداری برای شهروندان داده بود، حدود ۳۰۰۰ نفر برای دریافت این موتورسیکلت‌ها ثبت نام کرده بودند. اولویت اصلی ما برای ارائه این موتورها به پیک‌های موتوری و پیک‌های مسافربر است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: شرط اصلی در واگذاری موتور سیکلت‌های برقی این است که فرد یک موتورسیکلت‌بنزینی را اسقاط کرده و گواهی آن را بیاورد. اولیت با کسانی است که بیشترین سطح رفت و آمد را با موتورسیکلت بنزینی دارند.

۴۰۰ دوچرخه اشتراکی تا پایان مرداد وارد سیستم حمل و نقل عمومی خواهد شد

بهاروند با بیان اینکه اگر مشکل خاصی پیش نیاید، تا ۳۱ مرداد ماه سال جاری ۴۰۰ دوچرخه اشتراکی وارد سیستم‌ حمل‌ونقل عمومی می‌شود، اظهار کرد: شهروندان می‌توانند از این تاریخ به بعد از این دوچرخه‌های اشتراکی استفاده کنند. در خصوص دوچرخه‌های اشتراکی سعی ما بر این بود که با سرمایه‌گذارهای مختلف وارد مذاکره شویم.

وی با اشاره به اینکه برای دوچرخه‌های اشتراکی با یک شرکت خصوصی برای وارد کردن ۲۰۰۰ دوچرخه با اعتبار ۴ میلیارد تومان توافق شده، افزود: این شرکت درخواست داشت تا نام شرکت به عنوان تبلیغات در بدنه دوچرخه درج شود. همچنین وضعیت نرخ ارز و شیوع کرونا موجب دوبرابر شدن قیمت دوچرخه شد و به همین جهت این شرکت اعلام کرد که بیش از ۴ میلیارد تومان نمی‌تواند در این زمینه هزینه کند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: پیشنهاد این شرکت این بود که تعداد دوچرخه‌ها از ۲۰۰۰ دستگاه به ۱۲۰۰ دوچرخه تقلیل پیدا کند. به مرور زمان که ۱۲۰۰ دستگاه دوچرخه وارد سرویس‌دهی شد، اگر احساس کردیم که نیاز به دوچرخه اشتراکی بیشتر در شهر وجود دارد، تعداد دوچرخه مورد نیاز را از طریق شهرداری و یا شرکت‌های دیگری که همین شرایط را قبول کنند، وارد چرخه خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: نرم‌افزار و نوع دوچرخه‌ای که ما آن را تعریف کردیم، برای همه مردم مشهد، اعم از زن و مرد است. دوچرخه‌های طراحی شده به نوعی است که برای زنان و مردان قابل استفاده باشد. امیدواریم دوچرخه سواری در شهر با رعایت حقوق و موازین شرعی ادامه پیدا کند.

فعلا استفاده از اسکوتر برقی تنها در کوه‌پارک امکان‌پذیر است

بهاروند در خصوص بسترسازی در محیط شهری برای استفاده از اسکوتر برقی نیز عنوان کرد: ۲۰۰ اسکوتر برقی قرار است وارد چرخه اشتراک شود اما مشکل چنین طرحی این است که گفته می‌شود برای این وسیله فرد باید گواهینامه داشته باشد. باید توجه داشت شرایط این وسیله با دوچرخه متفاوت است و ممکن است استفاده از این وسیله در مناطقی که حفاظت شده نیست، مشکلاتی را ایجاد کند. صحبت و نظرها نسبت به قوانین راهنمایی و رانندگی در زمینه اسکوتر برقی، متفاوت است. با توجه به اینکه مکاتبات و مذاکرات با پلیس راهنمایی و رانندگی در خصوص اسکوتر برقی انجام شده، تا زمانی که نتیجه آن مشخص نشود استفاده از اسکوتر برقی تنها در کوه‌پارک امکانپذیر است. تعداد محدودی اسکوتر برقی تا پایان تابستان سال جاری وارد چرخه خواهد شد که قرار است در کوه‌پارک مستقر باشد.

قوانین راهنمایی و رانندگی در خصوص اسکوتر برقی دوپهلو است

وی با بیان اینکه قانون راهنمایی و رانندگی در خصوص اسکوتر برقی دوپهلو است، تاکید کرد: براساس قانون راهنمایی و رانندگی برای استفاده از چنین وسیله‌ای باید گواهینامه اخذ شود. در گذشته نیز برای استفاده از دوچرخه باید گواهینامه صادر می‌شد اما مدت‌هاست که این مساله اجرا نمی‌شود. کوه‌پارک منطقه محدود و حفاظت شده‌ای است و قرار است اولین اسکوترهای برقی‌ در کوه‌پارک استفاده شود. باید منتظر نظر راهنمایی و رانندگی باشیم. همچنین باید منتظر ماند و دید مردم آیا از این وسیله استقبال می‌کنند یا خیر.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.