زاهدان- استان سیستان و بلوچستان در زمره استان‌هایی است که می‌توان گفت گاز دارد اما از طرفی بسیاری از مردم آن از این نعمت محروم هستند.

«صف گاز» از شمال تاجنوب سیستان و بلوچستان امتداد دارد

قدس آنلاین-گروه استان ها: باوجوداینکه مشعل گاز در شهرهایی مانند ایرانشهر در جنوب استان و در شهر زاهدان مرکز استان روشن‌شده است اما شبکه گازرسانی همه‌گیر نشده است و لذا استفاده از سیلندرهای ۱۱ کیلویی گاز برای تأمین سوخت در خانه‌ها امری متداول است.

دراین‌بین منطقه سیستان در شمال این استان در زمره مناطقی است که هنوز از نعمت گاز محروم است و در فصول سال هم چون این روزها مردمانش برای دریافت یک سیلندر گاز باید در صف‌های طویل و طاقت‌فرسا در انتظار گاز بسوزند و بسازند اما صف‌های گاز و کمبود آن در حالی در شمال و جنوب استان به چشم می‌خورد که هنوز به فصل سرد سال نزدیک نشدیم و لذا این موضوع برای تمامی مصرف‌کنندگان جای سؤال است.

 کمبود گاز در طی روزهای گذشته در شمال این استان یعنی در منطقه سیستان و شهرهایی مانند زابل و زهک و هم‌چنین صدای بسیاری از مردم در جنوب این استان یعنی شهرهای ایرانشهر، سراوان و «سیب و سوران» را درآورده است.

وضعیت در شمال استان

در شهرستان زابل و شهرهای اطراف آن هنوز غالب مردم برای رفع نیازهای پخت‌وپز و استفاده از آبگرم کن مجبور به تهیه کپسول‌های ۱۱کیلویی به قیمت هر سیلندر ۹۷۰۰ تومان هستند.

باوجوداینکه خودروهای توزیع گاز مقررشده تا در قالب اشتراک این سیلندرهای گاز را به درب خانه آن‌ها برسانند اما همیشه این چرخه به دلایل مختلف دچار نقصان بوده و گاز به دست مصرف‌کنندگان نمی‌رسد لذا شهروندان مجبور هستند در دور میادین اصلی شهر در صف‌های یک کیلومتری انتظار رسیدن خودروهای حمل گاز را بکشند.

اگرچه سال‌ها پیش حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهوری در سفر خود به زابل وعده داد تا مهرماه سال۹۷ گاز به این شهرستان خواهد رسید اما هنوز این وعده به منصه ظهور نرسیده است.

بازار آزاد کپسول گاز

در همین رابطه یکی از شهروندان سیستانی می‌گوید: قیمت یک سیلندر گاز از ۹۷۰۰ تومان در بازار آزاد به ۲۰ هزار تومان و در زمستان تا ۳۰ هزار تومان می‌رسد.

علیرضا سرگل زایی به خبرنگار ما می‌گوید: معمولاً در فصل تابستان کمبود گاز به دلیل مصرف کم به چشم نمی‌آمد لذا با فرارسیدن فصل سرما معلوم نیست چه مشکلاتی پیش روی شهروندان باشد.

وی ابراز می‌کند: از زمانی که بنزین گران شده است لذا بسیاری از مردم و به‌ویژه مسافرکش‌ها به خودروهای گازسوز روی آورده و لذا بسیاری از خودروها از کپسول‌های گاز برای سوخت خودرو استفاده می‌کنند و این موضوع به کمبود سیلندر گاز دامن زده است.

وی بابیان اینکه مسئولان باید با افرادی که از کپسول گاز خانگی برای سوخت خودرو استفاده می‌کنند و یا در بازار آزاد به فروش می‌رسانند با جدیت برخورد کنند می‌افزاید: تأمین گاز از طریق اشتراک و برخورد با بازار سیاه تنها راه‌حل رفع این مشکلات است که مسئولان هرساله به آن قول می‌دهند اما عمل نمی‌کنند!

وی ابرازمی کند: امیدواریم حداقل مسئولان طرح گازرسانی به سیستان را با جدیت پیگیری کنند که پس‌ازاین همه‌سال از تأمین مشکل سوخت فارغ شویم.

افزایش حجم تقاضا

در همین رابطه فرماندار ویژه شهرستان زابل بابیان اینکه سهمیه گاز این شهر را به بیش از دو برابر افزایش دادیم اظهار می‌کند: متأسفانه به دلیل اینکه مراجعه بسیاری از روستاها و شهرهای اطراف زابل برای تهیه سیلندر گازداریم لذا این سهمیه باوجود افزایش دو برابری بازهم در پاره از اوقات دچار کمبود می‌شود.

غلامرضا گنجی بابیان اینکه سهمیه گاز شهرستان زابل از دو هزار تن به ۴۶۰۰ تن افزایش‌یافته است می‌افزاید: اخلال در توزیع، تقاضای سایر متقاضیان حومه این شهر و هم‌چنین سودجویی برخی افراد در شبکه بازار سیاه از عوامل ایجاد اختلال و کمبود گاز در پاره‌ای از اوقات در شهر است.

امتداد صف تا جنوب استان

کمبود سیلندر گاز وصف‌های طولانی اختصاص به شمال این استان نداشته و تا جنوب سیستان و بلوچستان و در شهرهای سراوان و سیب سوران نیز کشیده است.

از روز چهارشنبه هفته گذشته که شرکت نگین شعله سراوان به‌عنوان یکی از شرکت‌های توزیع گاز پیامکی را مبنی بر نبود گاز برای مشترکان خود ارسال کرده است نه‌تنها نگرانی برای تأمین سوخت را افزایش داده بلکه بر صف‌های گاز به مسافت‌های غیرقابل‌باور دامن زده است.

مشکل تأمین سوخت

در همین راستا رئیس اداره صمت شهرستان سراوان در گفت‌وگو با خبرنگار ما پیرامون علت کمبود گاز توضیح می‌دهد: متأسفانه خودروهای حمل گاز به دلیل پایین بودن هزینه حمل از بندرعباس تا سراوان، از جابه‌جایی گاز مایع در هفته گذشته خودداری کردند که این موضوع موجب کمبود گاز در این شهرستان شد.

مسعود ملازهی بابیان اینکه هزینه حمل از بندرعباس تا سراوان به مبلغ سه میلیون تومان در نظر گرفته‌شده ادامه داد: اکثر این خودروهای سنگین ترجیح می‌دهند به‌جای حمل گاز با تغییر نوع کاربری خودرو نسبت به حمل سایر بارها پرداخته و کرایه‌های بیشتری را دریافت کنند.

وی بابیان اینکه در صورت تأمین گاز تمامی تلاش‌ها برای جلوگیری از توزیع در خارج از شبکه در دستور کار قرار دارد بیان کرد: تأمین گازبر عهده شرکت گاز بوده و این سازمان در راستای توزیع و جلوگیری از هرگونه گران‌فروشی نظارت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.