رئیس اتحادیه صنایع دستی مشهد گفت: امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا و نبود زائر و مسافر تقریبا تمامی مغازه ها ی حریم حرم متضرر و مجبور به تعطیلی محل کسب وکارشان شده اند.

۱۰۰ درصد کارگاه های تولید صنایع دستی تعطیل شده اند/تسهیلات کرونایی در حد حرف باقی ماند

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: صنایع دستی جزو هنرهای قدیمی است که اتفاقا برای زائران و مسافرانی که به مشهد مشرف می شوندجذابیت خاصی دارد اما این هنر مدت‌هاست که حال و روز خوشی ندارند و فقط اسمی از آنها باقی است که این روزها با وجود ویروس کرونا شرایط بد، بیشتر از پیش تشدید شده است. درهمین رابطه صادق ابراهیم زاده فرشچی رئیس اتحادیه صنایع دستی مشهد در توضیح وضعیت بازار این روزهای صنایع دستی بیان کرد: تقریبا ۵۰ درصد از مغازه های اعضای ما در محوطه حریم حرم هستند. مناطقی مانند بازار رضا، ۱۷ شهریور، چهار طرف حرم و... . متاسفانه امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا و نبود زائر و مسافر تقریبا تمام این مغازه ها متضرر و مجبور به تعطیلی محل کسب وکارشان شده اند.

وی افزود: نبود مشتری و متقاضی باعث شده که حدود ۵۰۰ مغازه ای که در ناحیه بازار رضا قرار دارند به دلیل اجاره بهای سنگین و نبود مشتری تعطیل شوند. حتی جای تاسف دارد که بگویم که ۱۰۰ درصد کارگاه های تولید صنایع دستی هم تعطیل شده اند در حالیکه دو سه انبار جنس دارند ولی به دلیل نبود زائر و مشتری نمی توانند اجناسشان را به فروش برسانند. اکثر واحدهای ما اجاره یکسال خود را پیش پرداخت کرده اند ولی الان مجبور به تعطیلی مغازه شده اند. فروشگاهی داریم که چندین میلیون تومان جنس خریده دو روز بعد همه جا تعطیل شده و اجناس روی دستش مانده است واقعا تکلیف این واحد صنفی چیست؟ این افراد باید با چک‌های اجناس خریداری شده که حالا نوبت پرداختشان رسیده است  در حالی که فروشی در کار نیست چه کنند؟

فرشچی با اشاره به عدم حمایت های لازم دولت از مشاغل آسیب دیده از جمله صنف صنایع دستی گفت: متاسفانه الان بیش از ۶۰ روز است که از ثبت نام همکاران ما برای دریافت تسهیلات کرونایی می گذرد ولی کسی جواب گوی مشکلات این افراد نیست و همه وعده ها برای کمک به این افراد فقط در حد حرف باقی بماند.

وی افزود: حیات بازار صنایع دستی به حضور مشتریان داخلی و خارجی وابسته است اما امسال شیوع ویروس کرونا باعث شد تا ورود توریست به کشورمان و بخصوص به مشهد به صفر نزدیک شود بنابراین ما به عنوان صنفی که بیشتر درآمدش را از زائر وتوریست بدست می آورد و این راه یکی از مهمترین راههای درآمدزایی صنف ما است عملا با مشکل مواجه شویم.

فرشچی اضافه کرد: متاسفانه شیوع ویروس کرونا برای همه صنوف تبعات اقتصادی زیادی را به همراه داشته است از جمله صنف ما که باعث شد زائر و مسافر که متقاضیان اصلی صنایع دستی هستند را از دست بدهیم و به همین دلیل این صنف هم مانند تالارهای پذیرایی، باشگاه های ورزشی و صنوفی از این قبیل دچار آسیب پذیری بالای ۹۰ درصد را از شیوع ویروس کرونا متحمل شده است.

رئیس اتحادیه صنایع دستی مشهد بیان کرد: دراین چند ماه برخی واحدها بدلیل عدم فروش درخواست ابطال مجوزشان راداده اند. اگر به همین منوال پیش برود باید عملا این صنف را ورشکسته تلقی کرد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.