مدیر امور منابع آب نیشابور گفت: اگر چه طی دو سال اخیر بارندگی‌های خوبی در شهرستان داشته‌ایم، اما هنوز نمی‌توان گفت که وارد دوره ترسالی شده‌ایم.

نیشابور وارد دوره ترسالی نشده است

به گزارش قدس آنلاین، سعید خجسته‌پور عنوان کرد: هنوز آمار مدونی نداریم که به آن‌ها استناد و اعلام کنیم وارد دوره ترسالی شده‌ایم از سویی بر اساس این دو سال هم نمی‌شود گفت خشکسالی به پایان رسیده است، با پیش‌بینی‌های صورت گرفته در آینده نه تنها ترسالی نداریم بلکه همچنان با خشکسالی مواجه هستیم.

وی گفت: اگر چه طی دو سال آبی گذشته به نسبت میانگین دراز مدت افزایش بارندگی داشتیم، اما در بازه ۳۰ ساله خشکسالی و بارش‌هایی کمتر از میانگین را در نیشابور داشتیم، شاید سال آینده شرایط به گونه دیگری باشد و همانند سال آبی ۹۶ - ۹۷ به شدت کاهش بارش را داشته باشیم، در آن سال کل بارش ۱۷۰ میلی‌متر بود.

خجسته پور عنوان کرد: متأسفانه مصرف ما به نسبت توانایی اقلیم منطقه بسیار بیشتر است و این مصرف بیش از ظرفیت موجب شده افزایش ۷۰ تا ۸۰ میلی‌متری بارندگی نسبت به میانگین در این دو سال خیلی تأثیرگذار نباشد.

وی اظهار کرد: بر اساس اطلاعات پیزومترها که هرماهه به‌ طور منظم برداشت می‌شود بیانگر این است که کماکان افت منابع آب زیرزمینی وجود دارد، دو شهرستان نیشابور و فیروزه تحت پوشش امور منابع آب نیشابور و هر دو در قالب محدوده مطالعاتی دشت این شهرستان مطرح هستند.

۲۷۰۴ حلقه چاه

خجسته‌پور گفت: در محدوده مطالعاتی نیشابور که شامل فیروزه هم می‌شود در مجموع ۲۷۰۴ حلقه چاه با برداشت بیش از ۴۷۶.۸ میلیون متر مکعب، ۹۲۴ رشته قنات با برداشت ۵۲.۵ میلیون متر مکعب و ۱۰ هزار و ۸۴ دهانه چشمه با برداشت ۱۷.۹ میلیون متر مکعب در سال داریم.

وی مطرح کرد: جمع برداشت از منابع آب زیرزمینی ۵۴۷ میلیون متر مکعب است، همچنین از نظر نوع مصرف ۹۲ درصد برداشت‌ها مربوط به چاه‌های کشاورزی، ۴.۵ درصد شرب، ۱.۹ درصد خدمات و ۱.۷ درصد در بخش صنعت است.

مدیر امور منابع آب نیشابور با بیان اینکه مقدار آب تجدیدپذیر حدود ۴۵۹ میلیون متر مکعب است، بیان کرد: تفاوت آب تجدید پذیر که ۴۵۹ میلیون متر مکعب و آب برداشتی که ۵۴۷.۲ میلیون متر مکعب است موجب ایجاد کسری مخزن بیش از ۸۸ میلیون متر مکعبی در دشت نیشابور می‌شود.

وی گفت: اکنون ۲۰ رودخانه دائمی و ۱۰۰ مسیل فصلی در دشت نیشابور داریم که به تناسب میزان بارش‌ها در هر سال میزان روان آب متفاوت است، ولی به‌ طور معمول در یک سال آبی متعادل نزدیک به ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب سطحی داریم که همه در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: از سال ۹۴ طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی اجرا می‌شود که با این طرح جلوی اضافه برداشت‌ها گرفته و میزان برداشت کنترل می‌شود، نصب کنتورهای هوشمند که به‌ طور جدی پیگیری شده و پوشش ۹۴ درصدی در بخش کشاورزی داریم، ماحصل همه این‌ها و به دلیل تشدید همین نظارت‌ها موجب شد از ابتدای سال ۹۶ به بعد روند کند شونده‌ای را در افت منابع آب داشته باشیم.

افت سطح آب‌های زیرزمینی در دشت نیشابور حدود نیم متر در سال

مدیر امور منابع آب نیشابور گفت: اکنون میانگین افت سطح آب زیرزمینی در دشت نیشابور سالیانه حدود نیم متر است، البته در مناطق کوهپایه بیشتر و مرکزی و میانی دشت کمتر، اما در مجموع نیم متر است.

وی ادامه داد: اگر چه تا کنون ۸۵۳ حلقه چاه غیر مجاز که تشکیل پرونده ندادند شناسایی شدند، اما در آماربرداری که اخیرا در حال انجام است حاکی از آن است که تعداد بسیاری چاه غیر مجاز دیگر هم وجود دارد که به‌ صورت شناسایی نشده، فعالیت می‌کنند.

خجسته پور افزود: میزان برداشت این تعداد چاه ۱۵ میلیون متر مکعب است، اگر این تعداد چه هر چه زودتر تشکیل پرونده ندهند به‌ صورت ضربتی پر می‌شوند، از ابتدای امسال تا کنون تعداد قابل‌ توجهی از چاه‌های غیر مجاز پر شده‌اند.

وی بیان کرد: چون میزان برداشت و آب تجدید پذیر اختلاف فاحش دارند دشت وضعیت ممنوعه بحرانی دارد، اگر پرونده داشته باشد تحت عنوان شناسایی شده و چاه‌های که پرونده ندارند شناسایی نشده هستند.

نصب کنتور هوشمند در ۹۵ درصد چاه‌های کشاورزی

مدیر امور منابع آب نیشابور ادامه داد: تا کنون ۹۵ درصد چاه‌های بخش کشاورزی، ۶۰ درصد چاه‌های بخش صنعت و ۵۰ درصد بخش خدمات و کمتر از ۱۰ درصد چاه‌های آب شرب به کنتورهای هوشمند تجهیز شدند.

خجسته پور گفت: میزان صرفه‌جویی ناشی از نصب کنتورهای هوشمند حدود ۴۳ میلیون متر مکعب بوده و همچنین از محل انسداد چاه‌ها که ۲۴۲ حلقه بود حدود ۴.۲ میلیون متر مکعب بوده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.