لرستان- رانندگی برای یک پیمودن مسافت ۵۰۰ کیلومتری و دریافت کرایه‌ای معادل یک‌میلیون تومان بسیارمقرون به‌صرفه جلوه می‌کند اما وقتی بشنوی که شاید این آخرین سفر زندگی‌ات باشد به‌احتمال‌زیاد کمی پا پس خواهید کشید اما در استان لرستان باوجود همین احتمال قوی نیز عده‌ای از جوانان برای یک‌لقمه‌نان تا جایی که می‌توانند پدال گاز را می‌فشرند و این حکایت همان خودروهای شوتی است!

«شوت گاز» برای رسیدن به یک لقمه‌نان/۳۵۰۰ ارابه مرگ در جاده های لرستان تردد می کنند

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: «شوتی»عنوان استعاری قاچاق برها در استان‌های بوشهر و لرستان است که هر نوع کالا، ممنوع و قاچاق را در خودروهای سواری جای‌داده و با سرعتی دیوانه‌وار جاده‌ها را در دل شب درمی‌نوردند بدون آن‌که جان و مال دیگران و یا قانون برای آن‌ها جایی برای اعراب داشته باشد!

کلوپ «شوتی‌ها»

خودروهای شوتی در بین خود قوانین و البته مرام و معرفتی پایه‌گذاری کردند که همگی در راستای بی‌قانونی و ساختارشکنی است .

رانندگانی که در این جاده‌های غیراستاندارد، رانندگی با سرعت ۲۰۰ کیلومتر برایشان افتخار محسوب می‌شود کانال تلگرامی هم به راه انداخته‌اند تا حین رانندگی با رساندن سرعت خودرو به آخرین حد ممکن از این اقدامات جنون‌آمیز تصویربرداری کرده و به‌عنوان سند افتخارات خود در این کانال به نمایش بگذارند!

آن‌ها روی نمره پلاک را آدامس می‌چسبانند و اعداد را ناخوانا می‌کنند، مخزن برف‌پاک‌کن ماشین را با دو لیتر گازوییل پر می‌کنند که اگر خودروهای پلیس به تعقیب آن‌ها پرداخت با تزریق آن درون اگزوز دودزایی کنند تا از دید مأموران بکاهند.

شوتی‌ها پشت فرمان که می‌نشینند پدال گاز را به‌قصد رساندن سرعت خودرو به آخرین درجه کیلومتر می‌فشارند و تا مقصد هم چیزی به اسم ترمز و توقف نمی‌شناسد و همه این تخلفات این روزها شده بلای جان مردم و رانندگان عبوری در جاده‌های لرستان که بنا بر گفته پلیس راهور موجب افزایش سوانح رانندگی و از همه مهم‌تر تلفات جانی شده است!

۳۵۰۰ ارابه مرگ

اگر خودروهای شوتی را «ارابه مرگ» بنامیم گزافه نگفتیم. بنا بر اظهارات دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا روزانه افزون بر سه هزار و ۵۰۰ خودروهای حامل کالای قاچاق یا همان شوتی در محورهای این استان تردد می‌کنند.

بنا بر آمار منتشره از طرف اداره کل راهداری استان لرستان  ۵۹ درصد متوفیان تصادفات جاده‌ای در این استان سال گذشته در دم جان خود را ازدست‌داده‌اند که این امر نشانگر شدت تصادف به علت تخطی از سرعت مطمئنه است و یکی از مهم‌ترین عوامل آن شوتی‌ها هستند.

اگرچه سال گذشته استاندار با تعیین ضرب‌الاجل ۲۰ روزه بر ایجاد ایست و بازرسی در مسیر تردد این خودروها زمان تعیین کرد  و مجوز ایجاد ایست بازرسی ثابت در جاده یاسوج اصفهان، ایست بازرسی موقت در جاده باشت- بابامیدان و تنگ سرخ و ایست مقطعی در جاده ، دهدشت- بهبهان صادر شد اما کمبود اعتبارات همواره در سال های گذشته مانع ایجاد این پست‌های ایست و بازرسی بوده است.

بیکاری عامل افزایش شوتی‌ها

بسیاری از رانندگان خودروهای شوتی را جوانان تشکیل می‌دهند و اغلب آن‌ها نیز به خاطر دستمزدهای اندک و گاهی تا ۲۰۰ هزار تومان حاضر می‌شوند که جانشان را کف دستشان گذاشته و بر روی خودروهای قاچاقچیان مشغول به کار شوند و در همین راستا قریب به‌اتفاق مسئولان این موضوع را نشات گرفته از بیکاری در این استان می‌دانند.  

در همین راستا مدیرکل تعزیرات حکومتی لرستان بابیان اینکه اجناس قاچاق و حمل شده توسط این خودروها از شهرهای جنوبی به مقصد تهران است اظهار می‌کند: لرستان در مسیر شاهراه جنوب به شمال قرارگرفته و لذا حجم خودروهای مشغول در این کار بسیار زیاد است.

مجازات سنگین

حمیدرضا القاصی‌مهر بابیان اینکه مجازات‌های سنگینی برای قاچاقچیان و خودروهای شوتی توسط قانون‌گذار دیده و اعمال می‌شود بیان می‌کند: بااین‌وجود بیکاری و درآمد کاذب این فعالیت بسیاری از جوانان استان را به خود جلب کرده است.

وی در خصوص مجازات‌های سنگین بیان می‌کند: بسیاری از این رانندگان با مجازات‌های در نظر گرفته‌شده آشنایی نداشته و لذا نه‌تنها جان خود  و دیگران در جاده به خطر می‌اندازند بلکه اموال آن‌ها و هم‌چنین خودرو نیز پس از دستگیری ضبط می‌شود.

وی در توضیح اینکه چرا به صورت جدیدبا این پدیده برخورد نمی شود اظهار می کند: نیروی انتظامی در محورهایی که حضور دارد در حد توان این خودروها را توقیف می‌کند  لذا اگر بار و یا کالایی از راننده توقیف شد علاوه بر ضبط شدن بار به نفع دولت، باید جزای نقدی ارزش محموله نیز توسط وی پرداخت شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی لرستان توضیح می دهد: معمولاً در خودروهایی که مرتکب این کار می‌شوند سند خودرو به نام خود حامل نیست و به اسم شخص دیگری است زیرا اگر خودرو به اسم حامل باشد ضبط می‌شود اما اگر به اسم شخصی غیر از حامل باشد فقط جریمه به آن تعلق می‌گیرد لذا برای بازدارندگی بیشتر و اینکه این خلأ قانونی مستتر شود، خودروهای شوتی را ضبط کرده و حامل محکوم‌به پرداخت جریمه می‌شود.

وی لوازم مصرفی مانند پارچه، لوازم‌آرایشی، ظروف و سایر کالاهای قاچاق ازجمله البسه را در زمره کالاهایی می داند که از استان‌های جنوبی مانند خوزستان و بوشهر وارد و توسط خودروهای شوتی و به‌صورت غیرقانونی به پایتخت حمل می‌شود.

مدیر کل تعزیرات حکومتی نیز مانند باقی مسئولان ایجاد اشتغال را تنها عامل برچیده شدن شغل های کاذب می داند و می گوید: از طرفی باید هزینه قاچاق را برای قاچاقچی افزایش داد تا حمل و فروش کالای قاچاق به صرفه نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 0
    چرا پلیس جلوی این ماشین های پرسرعت را نمی گیرد اگر جریمه سنگین شوند قوانین را رعایت می کنند واقعا ارابه مرگ در جاده شدند مردم بیچاره چه گناهی کردند به توسط این افراد خود خواه کشته شوند رسانه محترم پیگیر وضع قوانین در جاده ها توسط پلیس باشید