معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی به تشریح اقدامات صورت گرفته در زمینه مرمت و احیاء بازار تاریخی فرش مشهد پرداخت.

چه خبر از احیاء بازار تاریخی فرش مشهد؟

به گزارش قدس آنلاین، مرجان اکبری در خصوص روند و اقدامات انجام‌شده طرح مرمت و احیاء بازار تاریخی فرش مشهد، اظهار کرد: قدمتی که در پرونده ثبتی بازار فرش مشهد ثبت شده‌ است مربوط به دوره قاجاریه است. ثبت این اثر با شماره ۱۳۴۹۹ در فهرست آثار ملی ایران و در سال ۱۳۸۴ انجام شده‌ است.

وی افزود: همچنین مرمت آب‌انبار این اثر در سال‌های ۱۳۹۲ یا ۱۳۹۳ انجام شده، اما در خصوص راسته بازار، بدنه و جداره‌های بازار که در واقع مغازه‌ها هستند، تهیه طرحی لازم بوده‌ است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، ادامه داد: این اقدام حدود سال ۱۳۹۶ آغاز شده‌ است، به طوری که قراردادی میان شهرداری و دانشگاه غیرانتفاعی خیام مشهد و با نظارت میراث فرهنگی منعقد شد که در آن طرح مرمت و بهسازی بازار فرش تهیه شده‌ است.

اکبری بیان کرد: فازهای صفر، یک و دو این طرح به صورت متوالی آغاز شده‌ و تأیید نهایی این طرح نیز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اخذ شده‌ است. همچنین نقشه‌های طرح مذکور که شامل ۶ یا هفت آلبوم قطور هستند، تهیه شده و اخیراً نیز تحویل داده‌ شده‌اند. به این ترتیب پس از بررسی و اصلاح موارد مطرح شده، در حال حاضر آماده ارائه در جلسه نهایی است. این اقدامات مربوط به آخرین طرح مرمت بازار فرش است و قبل از آن نیز طرحی در این خصوص وجود نداشته‌ است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، تأکید کرد: بنابراین از سال ۹۶ طراحی طرح مرمت و احیاء بازار فرش در فازهای صفر، یک و دو که فاز اجرایی است آغاز شده و در حال حاضر نیز به عنوان نمونه، اجرای مرمت یک دهانه بازار را آغاز کرده‌اند تا مشکلات اجرایی قبل از ابلاغ نقشه‌ها مشاهده شوند.  

اکبری خاطرنشان کرد: در حال حاضر قرار است اجرای مرمت فضای راسته بازار آغاز شود و در خصوص فضای داخل مغازه‌ها ضوابطی توسط مشاور تهیه شده‌ است. به طوری که هر مالکی که قصد مرمت، بهسازی و یا مقاوم‌سازی ملک خود را داشته‌ باشد، می‌تواند با انجام هماهنگی‌های لازم با شهرداری و میراث فرهنگی برای احیاء ملک خود اقدام کند. عموماً مرمت این فضاها به دلیل اینکه اغلب فضاهایی محدود هستند، زمان‌بر نخواهد بود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.