معاون میراث‌فرهنگی، وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به رعایت استانداردهای جهانی در موزه ملی حین برگزاری نمایشگاه‌ها با دیگر کشورها گفت: خارجی‌ها علاقه‌مند برگزاری نمایشگاه‌های مشترک آثار تاریخی با ایران هستند.

کرونا استرداد باقی‌مانده الواح هخامنشی در آمریکا را به تعویق انداخت

قدس آنلاین: محمدحسن طالبیان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره نمایشگاه‌های دو جانبه ایران با دیگر کشورها گفت: چند نمایشگاه آثار تاریخی ایران در دیگر کشورها و بالعکس برگزار شده و آماده ادامه این روند هستیم؛ اما اکنون شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر جهان این روند را با اختلال مواجه کرد.

طالبیان گفت: به عنوان نمونه مسئولان آلمان علاقه‌مند برگزاری نمایشگاه آثار نمکی با ایران هستند. آلمانی‌ها برخی از این آثار نمکی در اختیار دارند و ما مردان نمکی را در استان زنجان داریم؛ اما در شرایط کنونی زمان برای انجام این کار به دلیل شیوع کرونا مناسب نیست. البته در چند سال اخیر اقدامات مختلفی در این خصوص انجام شده و امیدواریم پس از شیوع کرونا بتوان این نمایشگاه‌ها را مجدد برگزار کرد.

استرداد دوهزار و ۶۰۰ اثر تاریخی به ایران 

وی در ادامه، استرداد برخی آثار متعلق به ایران از دیگر کشورها را از رویدادهای مثبت میراث‌فرهنگی در سال‌های اخیر دانست و گفت: از سال ۹۲ تا کنون بیش از ۲ هزار ۶۰۰ مورد استرداد به کشور انجام شده است. پیش از این سال نیز، تلاش‌های زیادی انجام می‌شد اما استردادها محقق نمی‌شد. اما در سال‌های اخیر همکاری‌های حقوقی، دیپلماتیک و جهانی امکان این استردادها را میسر کرده است و جریان منظمی اتفاق افتاده و به زودی دیگر آثار به کشور بازگردانده می‌شود.

وی درباره باقی‌مانده الواح هخامنشی در آمریکا، گفت: شیوع کرونا سبب بسته شدن مجوز خزانه داری آمریکا شد و در نتیجه تاکنون باقی الواح به ایران مسترد نشده؛ البته به‌زودی این مشکل رفع می‌شود. ما در دوره نخست بازگرداندن مشکلات زیادی برای رفتن به آنجا و بازگرداندن الواح داشتیم. در نتیجه به مسئولان آمریکایی اعلام کردیم چون آمریکا الواح را از ایران برده خودش باید آنها را بازگرداند. آنها نیز بخش نخست الواح را سال گذشته تحویل دادند. بقیه الواح نیز به همین شکل بازگردانده می شود.

طالبیان با بیان این که در سال‌های قبل نمایشگاه دوجانبه ایران با دیگر کشور ها برگزار نمی‌شد و نمایشگاه‌ها محدود به یک جانبه بود، افزود: اما امروز شاهد برگزاری نمایشگاه‌ها دوجانبه ایران با دیگر کشورها همچون فرانسه، اسپانیا و چین هستیم. خارجی ‌های مرتب ابراز علاقه برای برگزار این گونه نمایشگاه‌ها می‌کنند که نشان می‌دهد آنها استانداردهای موزه ملی ایران را در حد استانداردهای جهانی و بین المللی می دانند که مهم است.

وی افزود: امروزه بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی از فعالیت مشترک با ایران استقبال می‌کنند که دستاورد بزرگی برای میراث فرهنگی کشور است.

۷۱۱ موزه در ایران  

معاون میراث فرهنگی گفت: هم اکنون ۷۱۱ موزه در کشور تأسیس شده است که ۱۵۰ موزه آن خصوصی است؛ این امر نشان دهنده اقبال عمومی به موزه است که در کنار آن نیز تعداد قابل توجهی مجموعه‌دار دنبال ایجاد موزه هستند.

به گفته وی قبل از سال ۹۲ تنها ۴۰ موزه خصوصی در کشور وجود داشت.

آینده گردشگری متعلق به ایران است

طالبیان با اشاره به اینکه ورود گردشگر به کشور متاثر از عوامل مختلفی است، گفت: کوچکترین اتفاق یا بحران منطقه یا بین المللی بر گردشگری تاثیر منفی دارد. با این حال ایران تنها در سال گذشته بیش از ۸ میلیون گردشگر خارجی داشت.

وی افزود: اگر امسال با شیوع کرونا مواجه نبویم این رقم گردشگر افزایش بیشتری پیدا می‌کرد. زیرا ایران کشور پررمز و رازی است و بسیاری از افراد علاقمند حضور در این کشور و کشف جاذبه‌های آن هستند و آینده به ایران تعلق دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.