حکایت شوک‌آور قرمز شدن شاخص بورس همچنان ادامه دارد و در این میان، هیجان سهامداران در حال بروز است.

خطر بورس بازی برای امنیت اقتصادی

قدس آنلاین: بورس امسال و تا پیش از ریزش سنگین هفته گذشته، حدود ۳۰۰ درصد بازدهی از خود به ثبت رساند و به انتخاب شماره یک صاحبان نقدینگی تبدیل شده بود اما در همین دو هفته، سرمایه‌های مردمی را در معرض ریسک‌های سنگین قرار داده تا جایی که این ریزش‌های ناگهانی در حال تبدیل شدن به نارضایتی‌های اقتصادی و تهدیدی شده است.

** شورای ثبات مالی تشکیل شود

دیروز شاخص بورس با افتی ۸۸ هزار واحدی نسبت به روز شنبه به کانال ۸/۱ میلیون واحد وارد شد و افتی تاریخی را در یک روز رقم زد.

دو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در فضای مجازی نسبت به این مسئله و خسران مردم واکنش نشان دادند. احسان خاندوزی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی نوشت: هفته گذشته با اظهار نظر وزیر اقتصاد در برابر وزیر دیگر، بورس منفی شد. دیروز هم با یک تصمیم بانک مرکزی منفی‌تر شد. نوسان و ریسک در ذات بورس است اما نه آن نوسانی که محصول تشتت سیاست‌گذار و شکست هماهنگی باشد. پیشنهادم برای الاکلنگ بورس و بانک، «شورای ثبات مالی» است بر فراز دو بازار.

**** اتفاق‌های بورس، عادی نیست

ناصر موسوی لارگانی، عضو دیگر این کمیسیون هم نوشت: اتفاق‌هایی که در بازار بورس در حال رقم خوردن است، ‌ عادی نیست. دولت باید جواب منطقی برای این وضعیت داشته باشد. نمی‌شود سهامداران خرد را که عمدتاً اقشار عادی مردمی هستند به بورس کشاند و تا ۳۰ درصد سرمایه آنان را پودر کرد. در مجلس و کمیسیون اقتصادی پیگیر موضوع خواهیم بود.

**** اعتراض‌ها از کجا می‌آید؟

گشت و گذار بیشتر در فضای مجازی نشان می‌دهد تحرکات معترضان به سقوط سنگین شاخص بورس از عرش ۲ میلیون واحدی به فرش ۸/۱ میلیون واحدی و احتمال تداوم این ریزش هم تا جایی پیش رفته که امروز دوشنبه قرار است تجمعی برای اعتراض به آنچه بی-کفایتی مدیران بورس کشور و عدم حمایت از بازار و دستکاری معاملات عنوان شده مقابل تالار بورس برگزار شود. معترضان به دولت و سازمان بورس می‌گویند: روشن کنید بورس در چه جایگاهی است یا دوشنبه با میزهای مدیریتتان وسط خیابان خواهید بود!

توییت دیگری که مشابه آن در فضای مجازی کم نیست اینکه: خیلی زودتر از آن چیزی که فکرش را می‌کردیم، مدیریت دولت درعرصه ‌بورس در حال تبدیل شدن به مسئله امنیت ملی‌ است! دستکاری سرمایه مردم در «بازار سرمایه» هر دلیلی که دارد، خیر مردم را شامل نمی‌شود و بیشتر شبیه اهرم فشار به حاکمیت است. «شورشِ شهریور» دلیل می‌خواهد؛ دلسوزان کشور بیشتر دقت کنند!

بسیاری از شهروندان بورس‌باز همچنین در فضای مجازی به این شائبه دامن زده‌اند که ریزش‌های اخیر بورس، تعمدی از سوی دولت است تا شورای عالی اقتصادی سران قوا را در برابر تصمیم‌های اقتصادی‌اش همراه و منفعل سازد.

**** رئیس‌جمهور و وعده جدید عرضه‌های سودآور

رئیس‌جمهور اما دیروز و در حالی که ریزش‌های ادامه‌دار، هیجان فروش در سهامداران را به شدت افزایش داده، با تأکید بر ضرورت فراهم کردن زمینه افزایش مشارکت مردم در اقتصاد و کمک به جهش تولید گفت: تقویت بازار سرمایه از جمله راه‌های تحقق این هدف است و این بازار ظرفیت قابل توجهی برای هدایت نقدینگی جامعه به سمت تولید و افزایش سرمایه‌گذاری و اشتغال دارد.

حسن روحانی با اشاره به تصمیم دولت در اجرای سیاست تقویت بورس ادامه داد: عرضه‌های متنوع، سودآور و مطمئن از دارایی‌های دولتی و عمومی در بورس طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته با نظم و استمرار تداوم خواهد یافت و نباید در این موضوع هیچ کندی و تعللی صورت بگیرد. کارشناسان بازار سرمایه نوسان‌های تصحیح‌کننده در بورس را امری عادی و طبیعی می‌دانند اما در عین حال باید از ناهماهنگی در اظهار نظرها و اقدام‌ها اجتناب شود.

** راحت‌طلب‌ها پشیمان می‌شوند

مدیر روابط عمومی سازمان بورس هم با انتقاد از رفتار عجولانه سهامداران در زمان اصلاح شاخص و معرفی رانتی و بدون تحلیل بودن بورس در فضای مجازی و مطلبی تحت عنوان «نه به رفتار هیجانی در بورس» می‌نویسد: حالا همین‌ها که به وقت اصلاح، فروشندگان قهاری شده‌اند چند روز بعد در طلوع سبز بازار سهام روزهای پیش را با قیمت بالاتر می‌خرند و این می‌شود استراتژی برخی در بورس! در قیمت پایین بفروشند و با قیمت بالا بخرند!

در همین زمینه بخوانید:

قرمزپوش محتاط

دلایل ریزش روزهای اخیر شاخص بورس چیست؟

اگر در بازار سهام ضرر کرده‌اید این ۱۰ فرمان را بخوانید

**** انحصار کارگزاری‌ها شکسته شود

یک کارشناس بورس هم در خصوص راهکارهایی که می‌تواند ریسک را در بازار سرمایه به حداقل رسانده و تهدید کمتری را متوجه سرمایه‌های مردم کند، به خبرنگار ما می‌گوید: دولت باید کارگزاری‌ها و مؤسسه‌های سرمایه‌گذاری را توسعه دهد تا به نیابت از مردم، معاملات را انجام دهند و سهامداران از این طریق در جریان سود و زیان بازار قرار گیرند همان طور که در اغلب کشورهای دنیا این شیوه اجرا می‌شود و ضرر کمتری را متوجه مردم می‌سازد. این مؤسسه‌ها و کارگزاری‌ها با حضور متخصصان و مدیران پولی و مالی فعالیت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند هر نوسانی موجب وارد آمدن هزینه‌های سنگین به سهامداران شود و از تبعات منفی اجتماعی ممانعت به عمل می‌آورند.

علی حیدری ادامه می‌دهد: وضعیت انحصاری کارگزاری‌ها باید شکسته شود و هر شخص حقیقی یا حقوقی باید اجازه تأسیس کارگزاری داشته باشد بدین ترتیب رقابت سالم بین کارگزاری‌ها برای ارائه خدمات متنوع به مشتریان ایجاد خواهد شد.

به گفته وی هر گونه دخالت حاکمیت در بازار سرمایه خطاست و انتظار می‌رود آموزش گسترده در خصوص بازار سرمایه به مردم داده شود تا مردم به جای ورود انفرادی از طریق کارگزاری‌ها و مؤسسه‌های مالی به بورس ورود کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی کارگزاری‌ها به تازگی عملکرد متخلفانه از خود نشان داده و موجب زیان سهامداران شده‌اند، می‌گوید: شاید برخی نگران تکرار تجربه تلخ مؤسسه‌های مالی و اعتباری غیرمجاز و هدر رفتن سرمایه‌های مردمی هستند اما اگر اقتصاد به سمت شفافیت پیش برود و هر بنگاهی بداند در فضای رقابتی توسط همه مردم رصد می‌شود و دوام بنگاه منوط به عملکرد مناسب اقتصادی است برای ارائه خدمات بهتر انگیزه خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه حاکمیت می‌تواند با نظارت و بدون دخالت، امنیت اقتصادی و سرمایه-گذاری مردم را تضمین کند، ادامه می‌دهد: آنچه در بازار سهام اتفاق افتاده به خاطر فروش اوراق سلف نفتی است که فعلاً فروش آن به تعویق افتاده اما عمده نقدینگی در بازار به سمت این اوراق رفته و میزان نقدینگی در بازار سهام کمتر شده است.

به گفته حیدری، چشم بازار سهام امروز به ورود نقدینگی و حمایت حاکمیت و نه دولت از این بازار است که اگر این گونه شود بازار باز هم سبز خواهد شد.

**آزادسازی سهام عدالت موقتاً متوقف شود

کارشناس دیگری هم به خبرنگار ما می‌گوید: با رشد نزدیک به ۳۰۰ درصدی بازار از ابتدای سال و رسیدن به سد محکم ۲ میلیون واحد، موعد اصلاح فرا رسیده بود اما اقدام شتاب‌زده دولت در آزادسازی ۳۰ درصد دیگر از سهام عدالت در حالی که ۳۰ درصد قبلی هنوز کاملاً جذب نشده بود، در افت شاخص، مؤثر واقع شد و مردم احساس کردند این کمکی بلاعوض است که باید با شتاب خرجش کنند.

به گفته همایون دارابی کاهش سطح اعتباری کارگزاری‌ها و حد نصاب سهام صندوق‌های با درآمد ثابت هم منجر به مازاد عرضه و افت شاخص شد و این‌ها در حالی است که اصولاً ریسک و نوسان در ذات بازار سرمایه است و نباید اسیر هیجان‌ها شد.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه صبوری جزئی از بازار است، ادامه می‌دهد: بازیگران باید از فضای ایجاد شده استفاده کنند و برای خرید از آن استفاده کنند نه فروش.

دارابی ادامه می‌دهد: سهام عدالت، خرد و مشکل‌زا و فرایند آزادسازی آن پیچیده است و دولت باید موقتاً و تا زمان ایجاد زمینه‌های لازم این سهام را آزاد نکند؛ زمینه‌هایی مانند کارت‌های اعتباری تا سقف ۶۰ درصد از ارزش سهام عدالت به متقاضیان که انجام نشد. همچنین تأکید رهبری مبنی بر اینکه سهام به صورت دارایی خانوارها باشد چندان زمینه‌اش فراهم نشد ضمن اینکه نحوه اعمال حق رأی و مشارکت در افزایش سرمایه و نحوه دریافت سود، هنوز به درستی اجرا نشده و کلافی سر درگم ایجاد کرده است.

دارابی ابراز امیدواری می‌کند با باز کردن این گره‌ها مردم دارایی ارزشمندی به نام سهام عدالت را به قیمت ناچیز نفروشند و کلیت بازار هم تحت فشار ناگهانی قرار نگیرد؛ چرا که با سبز شدن مجدد بازار، زیان سنگین متوجه آن‌هایی خواهد شد که امروز سهام خود را می‌فروشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.