ترامپ در آستانه انتخابات آمریکا انگار حاضر است خودش را به آب و آتش بزند تا به هر روشی که شده، مردم آمریکا را به نفع خودش پای صندوق‌های رأی بیاورد. از تلاش برای برقراری ارتباط میان اسرائیل و اعراب و سر دادن شعارهای ملی‌گرایانه و گرفتن ژست‌های آمریکاپرستانه بگیر تا برداشتن سرناسازگاری با شبکه‌های اجتماعی، به‌خصوص آن‌هایی که در مالکیت دولت آمریکا یا شهروندان این کشور نیستند!

 از خر شیطان پایین ‌نمی‌ آید!

قدس آنلاین: ترامپ در آستانه انتخابات آمریکا انگار حاضر است خودش را به آب و آتش بزند تا به هر روشی که شده، مردم آمریکا را به نفع خودش پای صندوق‌های رأی بیاورد. از تلاش برای برقراری ارتباط میان اسرائیل و اعراب و سر دادن شعارهای ملی‌گرایانه و گرفتن ژست‌های آمریکاپرستانه بگیر تا برداشتن سرناسازگاری با شبکه‌های اجتماعی، به‌خصوص آن‌هایی که در مالکیت دولت آمریکا یا شهروندان این کشور نیستند!

هرچند ترامپ از مدت‌ها پیش روی دنده لج افتاده و با انواع و اقسام شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر درگیر شده، اما از همان ابتدا مشخص بود که جنس درگیری‌اش با «تیک تاک» فرق می‌کند. ریشه‌های این درگیری که تا الان منجر به بالا گرفتن احتمال فیلترینگ این شبکه‌اجتماعی در آمریکا و همچنین شکایت مسئولان آن از رئیس جمهور آمریکا شده است را باید در انتخابات پیش روی آمریکا و همچنین سیاست خارجی دولت ترامپ و رویکرد او درزمینه روابط آمریکا و چین جست‌وجو کنیم.

اصلی‌ترین رقیب اینستاگرام

هرچند دعواهای گاه و بی‌گاه ترامپ با شبکه‌های اجتماعی برای خیلی‌ها عادی شده اما در هفته‌های اخیر این درگیری‌ها به حدی بالا گرفته که بسیاری از فعالان این عرصه اعلام کرده‌اند هزاران شغل در معرض خطر قرار گرفته است.

اگر خاطرتان باشد رئیس جمهور آمریکا مدتی پیش اقدام به مسدودسازی فعالیت رمز ارز تلگرام کرد و در همان حین مخالفت‌ها و محدودیت‌های خود را برای شرکت هوآوی افزایش داد. این پایان حاشیه‌سازی‌های ترامپ نبود و او به دلیل خصومت شخصی با پلتفرم توییتر نیز به مشکل خورد و دغدغه‌هایی را برای مدیرعامل و کارکنان این شبکه اجتماعی رقم زد. اما چند صباحی است که رئیس جمهور آمریکا شاخک‌هایش را بندِ نرم‌افزار چینی «تیک‌تاک» کرده است. برنامه‌ای که در چند سال اخیر حسابی در میان کاربران فضای مجازی در سرتاسر جهان گل کرده و تبدیل به اصلی‌ترین رقیب اینستاگرام شده است.

تیک‌تاک جاسوسی می‌کند؟

ماجرا از زمانی آغاز شد که رئیس جمهور آمریکا نرم‌افزار «تیک‌تاک» را به جاسوسی از کاربرانش متهم کرد. کاخ سفید هم بعدها اعلام کرد به این نتیجه رسیده که تیک‌تاک برای امنیت ملی آمریکا خطرناک است! پس از اعتراض مدیران این شرکت، یک تیم برنامه‌نویسی حرفه‌ای مسئول تحقیق در این زمینه شد و پس از انجام تحقیقات گسترده اعلام کرد هیچ مدرکی دال بر جاسوسی تیک‌تاک از کاربرانش وجود ندارد. هرچند به نظر می‌رسید پس از انتشار نظر رسمی کارشناسان، درگیری دولت آمریکا با تیک‌تاک به پایان خواهد رسید، اما رئیس جمهور آمریکا حدود یک هفته پیش دستور نهایی برای فیلترینگ این برنامه در آمریکا را رسماً اعلام کرد!

حالا بر اساس آخرین اخبار منتشر شده در رسانه‌ها، برنامه مشهور چینی که منتشرکننده ویدئوهای کوتاه کاربران خود است، قرار شده تا ماه آینده در آمریکا مسدود شود. اقدامی که نه تنها می‌تواند هزاران کارمند تیک‌تاک را دچار بحران شغلی کند بلکه روی سایر شرکت‌های فناوری مانند گوگل و اپل که مسئولیت عرضه این نرم‌افزارها در فروشگاه‌های آنلاین خود را بر عهده دارند هم تأثیر بگذارد.

غیرقانونی است

مسئولان تیک‌تاک، تحلیلگران و کارشناسان این حوزه رسماً اعلام کرده‌اند که این اقدام رئیس جمهور آمریکا غیرقانونی است. کار حتی به جایی رسیده که مدیران شرکت تیک‌تاک تصمیم گرفته‌اند تا پیش از فیلترینگ رسمی این شبکه‌اجتماعی در آمریکا، شکایتی را علیه کاخ سفید تنظیم کرده و به دادگاه تحویل دهند.

از آن‌طرف اما ترامپ مدعی است اقدام‌های اخیر او بخشی از قوانین شرایط اضطراری قدرت‌های اقتصادی جهان است. در این قانون، رئیس جمهور کشور می‌تواند فعالیت اقتصادی یک نرم‌افزار و یا شرکت را به دلیل خطرهای احتمالی متوقف کند.

ترامپ همچنین در یک بیانیه رسمی درباره مسدودسازی شبکه اجتماعی تیک تاک گفته است: «انتشار برنامه‌ها و نرم‌افزارها در آمریکا که توسط شرکت‌های چینی ساخته شده‌اند همواره برای امنیت، اقتصاد و روابط خارجی این کشور یک خطر به حساب می‌آیند. در این زمان بهتر است اقدام‌هایی برای مسدودسازی این نوع برنامه‌ها، به خصوص تیک تاک صورت بگیرد».

تلافی به‌خاطر شیوع ویروس کرونا!

درحال حاضر شرکت تیک‌تاک در آمریکا حسابی زیر فشار قرار دارد و انجام هرگونه معاملات مالی با این برنامه چینی تا ۴۵ روز آینده ممنوع اعلام شده است. این یعنی شرکت‌هایی مانند گوگل و اپل باید نرم‌افزار مورد نظر را از صفحات فروش اینترنتی خود حذف کنند. همچنین شرایط پرداخت حقوق به کارمندان وجود نخواهد داشت.

درحالی که مسئولان شرکت تیک‌تاک سخت در تلاش هستند تا از مسیر قانونی جلو مسدود شدن این شبکه‌اجتماعی در آمریکا را بگیرند اما رئیس جمهور این کشور در اظهاراتی عجیب و غریب اعلام کرده فیلترینگ این شبکه اجتماعی چینی تلافی دولت آمریکاعلیه چین به‌خاطر انتشار ویروس کرونا در جهان خواهد بود!

صحبت‌ها کودکانه‌ای که حسابی مورد انتقاد کاربران فضای مجازی به خصوص دوستداران تیک‌تاک قرار گرفته است.

ترامپ علیه چین

بد نیست اما بدانید اقدام علیه شرکت‌های فناوری چینی نخستین بار نیست که در آمریکا رخ می‌دهد. اگر خاطرتان باشد مدت‌ها پیش شرکت هوآوی دچار مشکل اساسی در آمریکا شد که در نهایت ضرر هنگفتی را نصیب این شرکت کرد.

به طور کلی می‌تواند گفت مشکل ترامپ با تمامی شرکت‌های چینی است که دولت آمریکا سهمی در فعالیت آن‌ها ندارد. دستورات ترامپ در حال حاضر درمورد گروه برنامه نویسی TenCent که مالک «وی‌چت» هستند هم صدق می‌کند. با این تفاوت که این گروه برنامه‌نویسی به صورت کامل از کار در آمریکا ممنوع شدند. این تصمیم ترامپ تأثیر بسیاری در بازار بازی‌های تلفن همراه در آمریکا می‌گذارد، چرا که شرکت TenCent مالک Riot Games است. گروه Riot Games برنامه نویسان بازی پرطرفدار League of Legends هستند. شرکت TenCent همچنین سهام بزرگی در بازی معروف فورتنایت دارد.

فروش اجباری

بر اساس آخرین اخبار منتشر شده، فشارها بر تیک‌تاک به قدری بالا گرفته که مسئولان ارشد آن دیگر امیدی به نجات شرکتشان ندارند. در همین راستا هم دولت آمریکا پیشنهاد عجیبی پیش روی آن‌ها گذاشته و آن، فروش نرم افزار به قیمت نه چندان بالا به یک سرمایه‌دار آمریکایی است!

شرکت مایکروسافت نخستین مشتری تیک‌تاک است که خیلی‌هم روی پیشنهادش پافشاری می‌کند و به نظر می‌رسد در نهایت بتواند این شرکت را به صورت اجباری از مالکان چینی خریداری کند.

مسئولان تیک تاک البته تا الان جواب مشخصی را برای فروش سهام خود اعلام نکردند، اما آن‌ها طی بیانیه‌ای در وبلاگ خود اعلام کرده‌اند  رفتار مقام‌های آمریکایی نادرست است و در صورت لزوم از آن‌ها شکایت خواهد شد. البته ترامپ در دستور فیلترینگ تیک‌تاک حق اعتراضی را برای طرف چینی در نظر نگرفته است!

از آن‌طرف اما شرکت مایکروسافت اعلام کرده سعی دارد با انجام مذاکره‌های متعدد، سهام تیک تاک برای فعالیت در آمریکا، استرالیا، کانادا و نیوزیلند را خریداری کند. بسیاری از خبرگزاری‌های فعال در حوزه فناوری هم این ادعای مایکروسافت را تأیید کرده و اعلام کرده‌اند سهام تیک‌تاک به زودی به فروش خواهد رسید. اما بر اساس قانون عدم امکان انجام معاملات اقتصادی با تیک تاک، شرکت مایکروسافت ناچار است تا ماه آینده صبر کند. این وسط ترامپ هم قصد دارد تا جایی که می‌شود از آب گل‌آلود ماهی بگیرد به همین خاطر مدعی شده دولت آمریکا باید سهمی از مبلغ پرداختی برای فروش تیک تاک را دریافت کند!

تا الان به جز مایکروسافت، شرکت‌های توییتر، اپل و نتفلیکس هم تمایل خود برای خرید تیک تاک را اعلام کرده‌اند.

بازی‌های کودکانه

کارشناسان حوزه فناوری درباره اینکه چرا ترامپ روی برنامه محبوب تیک‌تاک دست گذاشته است، می‌گویند: رئیس جمهور آمریکا از ابتدای ریاست جمهوری نگرانی‌اش را نسبت به شرکت‌ها و نرم افزارهایی که آمریکا سهمی در آن ندارد اعلام کرده است. نمونه‌اش مخالفت او با توسعه تلگرام و وی چت و همچنین جلوگیری از فعالیت هوآوی در این کشور.

هرچند ترامپ هربار برای مقابله با شرکت‌های چینی بهانه‌هایی مثل نقض قانون یا جاسوسی آورده است اما کسی نیست که نداند این ماجرا بخشی از درگیری سیاسی او با دولت چین است. به عنوان مثال نه در ماجرای وارد شدن اتهام جاسوسی به هوآوی در جریان توسعه ۵جی و نه در ماجرای تیک‌تاک، ادعای جاسوسی به هیچ عنوان تأیید نشد اما رئیس جمهور آمریکا با همین بهانه جلو فعالیت هر دو شرکت را گرفت.

هرچند در ماجرای هوآوی سروته ماجرا تاحدودی جمع و جور شد اما این‌بار ظاهراً ماجرا فراتر از جنگ سیاسی و اقتصادی میان آمریکا و چین است و سرنخ‌های آن برمی‌گردد به انتخابات پیش روی آمریکا. بسیاری از تحلیلگران معتقدند ترامپ هیچ‌جوره زیربار رفع فیلتر تیک‌تاک نخواهد رفت مگر آنکه این شرکت راضی به فروش سهامش به آمریکایی‌ها شود. این موضوع هم به عقیده کارشناسان بخشی از شوی تبلیغاتی رئیس جمهور آمریکا در انتخابات است. ترامپ که بسیاری از برگ‌های برنده‌اش را از دست داده، حالا به دنبال رأی جمع کردن با اقدام‌های نمایشی و کودکانه است.

منتظر بمانیم

با این‌حال تمام این حواشی به آن معنا نیست که برنامه تیک‌تاک از بستر فضای مجازی حذف خواهد شد. تا الان شرکت‌های گوگل و اپل پاسخی به درخواست ترامپ برای حذف تیک‌تاک از فروشگاه‌های آنلاین نداده‌اند و به نظر هم نمی‌رسد که با این درخواست موافقت کنند. همچنین با فرض آنکه این نرم افزار در آمریکا فیلتر شود همچنان کاربران فضای مجازی در سرتاسر دنیا به این نرم افزار دسترسی دارند و آمریکایی‌ها هم می‌توانند از راه‌های مختلف فیلترینگ دولت آمریکا را دور بزنند.

با وجود این، همچنان باید حدود یک ماه دیگر منتظر بمانیم تا ببینیم بازی جدید ترامپ واقعاً به فیلترینگ این شبکه‌اجتماعی و ممنوعیت فعالیت آن در آمریکا ختم خواهد شد یا خیر!

در همین زمینه بخوانید:

مایکروسافت در فکر خرید تیک تاک

آمریکا به دنبال اخراج خبرنگاران چینی

اقدامات جدید آمریکا علیه نرم افزارهای چینی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.