رئیس اتحادیه نانوایان مشهد گفت: از ابتدای امسال تا به امروز حکم پلمب برای بیش از ۱۱۰ نانوایی غیرمجاز که در سطح شهر مشهد پراکنده هستند صادر شده که از این تعداد ۳۶ واحد پلمب شده اند.

امسال ۳۶واحد متخلف تولیدی نان در مشهد پلمپ شدند

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: افزایش قیمت نان به عنوان یک کالای تأثیرگذار در سبد خوراک غذایی خانوار ایرانی می‌تواند آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد. اتفاقی که این روزها خیلی بی سر و صدا در مشهد رخ داده است. در توضیح این اتفاق مصطفی کشتگر رئیس اتحادیه نانوایان مشهد بیان کرد: اینکه قیمت نان افزایش پیدا کرده است واقعیت دارد. این افزایش خودسرانه قیمت نان در نانوایی های آزاد پزی رخ داده است که متاسفانه پروانه کسب ندارند.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال تا به امروز حکم پلمب برای بیش از ۱۱۰ نانوایی غیرمجاز که در سطح شهر مشهد پراکنده هستند صادر شده که از این تعداد ۳۶ واحد پلمب شده اند. و برای افرادی که در این مدت گرانفروشی داشته اند جریمه های سنگین تعیین شد. همه این اقدامات با همراهی و همکاری مشترک سازمان صمت، تعزیرات، اماکن و اتاق اصناف مشهد صورت  گرفته و روزانه عملکرد نانوایی‌ها مورد ارزیابی قرار می گیرد. در صورت مشاهده یا گزارش تخلف با افراد خاطی شدیدا برخورد خواهد شد.

گشتگر افزود: من از همین جا از همشهریان مشهدی می خواهم که در صورتی که نانوایی را مشاهده کردند که نرخ نامه، مشخصات مغازه، شماره عضویت، شماره تلفن اتحادیه و شماره سازمان صنعت، معدن و تجارت استان را ندارد بدانند که این نانوایی به صورت غیر مجاز مشغول به فعالیت است و مراجعه نکنند. چون اتحادیه به تمام نانوایی های مجاز نرخ نامه ای داده که این نرخ نامه ها در واحد های دولتی سفید رنگ و واحد های آزاد پز زرد است. اگر با این سبک و سیاق نرخ نامه ای در واحدتولید نان وجود نداشته باشد این نانوایی به صورت غیر مجاز مشغول به فعالیت است.

وی ادامه داد: تعداد واحد های نانوایی که در سطح شهر اعم از آزاد پز و دولتی فعالیت می کنند حدود ۲۵۰۰ واحد است. بجز بحث کرونا و نظارت های بهداشتی و... روزانه توسط گروه های گشت مشترک اتحادیه نانوایان و سازمان صمت و اتاق اصناف بازرسی می شود.

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد بیان کرد: هزار و ۲۷۱ واحد نانوایی یارانه‌ای و هزار و ۱۴۱ واحد نیمه یارانه‌ای در مشهد وجود دارد که از این تعداد ۲۵۳ واحد دارای پروانه کسب تاریخ گذشته هستند که پروانه ۱۰۲ واحد برای تمدید اعتبار در دست اقدام بوده و پروانه ۱۰۱ واحد نیز تمدید شده است.

وی در خصوص افزایش نرخ نان در سال جدید گفت: در اینکه برخی از نانوایی ها غیر مجاز خودسرانه اقدام به افزایش نان کرده اند و تخلف کرده اند شکی نیست ولی حقیقت این است که نرخ نان به اصلاح نیاز دارد. ما در برج ۸ سال قبل یک افزایش قیمتی اندکی داشتیم این در حالی است که از ابتدای امسال فقط خمیر مایه به تنهایی افزایش قیمت داشته است. مسائلی چون افزایش دستمزد کارگران، افزایش حق بیمه و... نیز بر نانوایان تحمیل می شود. الان دستمزد کارگر سر گذر خیلی بیشتر از کارگر نانوایی است و همه اینها برای یک واحد تولید نان ایجاد مشکل می کند.

کشتگر ادامه داد: متاسفانه این مسائل باعث شده است که بیشتر نانوایی های سطح شهر مبادرت به تعدیل نیرو کنند چون امکان اینکه هزینه هایشان را تامین کنند نیست. این روزها هم که با وجود ویروس کرونا هزینه های نانوایی ها خیلی بیشتر شده است. ما توقع داریم هر ساله یک درصد مشخصی به نرخ نان اضافه کنند تا مجبور نباشیم بخواهیم بعد پنج سال سی و پنج درصد به نرخ اضافه کنیم که هم برای نانوا و هم برای مشتری ایجاد مشکل کند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.