معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: تغییر نرخ از سوی نانوایان یارانه‌ای یا نیمه یارانه‌ای پذیرفته نیست و سهمیه آرد نانوایانی که نرخ مصوب را رعایت نکنند یا اقدام به فروش آرد سهمیه خود نمایند قطع شده و نانوایی آنان پلمب می‌شود.

تغییر نرخ نان در خراسان رضوی پذیرفتنی نیست

به گزارش قدس آنلاین، علی رسولیان  در نشست کارگروه ستاد تنظیم بازار خراسان رضوی افزود: کارگروه تنظیم بازار پیش از این قیمت نان در این استان را بیشتر از نرخ سایر استانها تصویب کرد لذا تغییر نرخ از سوی آنان قابل پذیرش نیست و بازرسان موظف هستند با متخلفان برخورد قانونی داشته باشند.

وی ادامه داد: عرضه نان با آرد و قیمت آزاد در حال پیگیری است ولی تاکنون ابلاغیه‌ای در این زمینه به این استان ارسال نشده است.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: برخی نانوایی‌ها اقدام به افزایش خودسرانه قیمت نان کرده‌اند لذا به بازرسان اتحادیه نانوایان تذکرات لازم داده شد تا مانع از تغییر نرخ نان شوند و نانوایان را توجیه کنند که تا زمان اعلام تغییر نرخ حق هیچ گونه افزایش قیمت ندارند.

علی غفوری مقدم عرضه خارج از شبکه آرد و وجود نانوایی‌های غیرمجاز را از دیگر موارد تخلف صنف خبازان دانست و افزود: به اتحادیه نانوایان مشهد تذکر داده شد که اطلاع رسانی وسیعی در زمینه رعایت نرخ مصوب انجام دهد. 

محمدجواد ساعدی، سرپرست معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۹ هزار و ۷۵۳ فقره بازرسی از نانوایی‌های استان انجام شده که هزار و ۲۴۰ فقره تخلف کشف و ۹۶۴ پرونده با مبلغ ۳۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای متخلفان تشکیل شده است.

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز گفت: برخی فشار بسیار بر تعزیرات حکومتی برای جلوگیری از برخورد قانونی با متخلفان وارد می‌کنند که شایسته نیست.

سید مرتضی مدنی افزود: چند سال است که برخی نانوایان در مشهد به صورت غیرمجاز فعالیت داشته و اکنون نرخ نان خود را افزایش داده‌اند، نباید اتحادیه با این نانوایی‌ها مماشات کند زیرا نانوایی‌های غیرمجاز با تغییر نرخ نان فضایی بوجود آورده‌اند که برخی نانوایی‌های مجاز نیز اقدام به عدول از نرخ مصوب کرده‌اند.

رییس اتاق اصناف مشهد هم در این نشست با بیان اینکه پلمب هر واحد نانوایی، چندین شغل را از بین می‌برد، گفت: نانوایی که آرد را از کارخانه با فاکتور رسمی به قیمت آزاد می‌خرد، نان خود را نیز به قیمت آزاد می‌فروشد.

محمود بنانژاد افزود: قیمتهای چندگانه در عرضه نان باعث بروز مشکل شده و نظارت را دشوار کرده است، لذا پیشنهاد می‌شود دو قیمت برای نان شامل نان یارانه‌ای برای اقشار کم درآمد و نان آزاد در نظر گرفته شود.

برخورد قانونی با گران فروشی در خراسان رضوی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: با فروشندگان مصالح ساختمانی که اقدام به افزایش قیمت خارج از عرف کنند برخورد شدید می‌شود.

رسولیان افزود: برخی مصالح ساختمانی که منشا آن استانی است ماه قبل ۲۰ درصد و ماه جاری ۴۴.۴ درصد افزایش قیمت داشتند، در حالی که هیچ عاملی هزینه‌های آنان را در این دو ماه افزایش نداده که کار آنان را توجیه کند.

سرپرست معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از ۲۶ تیرماه تا ۲۶ مرداد ماه امسال قیمت اقلامی از جمله موز، گوجه فرنگی، چای گلستان، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، نخود و عدس ، جو، گوشت مرغ، گوشت گوسفند و گوساله افزایش یافته است.

محمد جواد ساعدی افزود: همچنین در این مدت قیمت شن، سیمان سفید، سیمان خاکستری، گچ سفید، آجر، نبشی، پروفیل فولادی، میلگرد و تیرآهن نیز با افزایش قیمت مواجه بوده است.

وی همچنین روغن موتور، گندم آزاد، ذرت خارجی، سبوس گندم، بره نرینه، شیر، پنیر، کره، روغن مایع، رب گوجه فرنگی، برنج ایرانی، روغن نباتی، برنج پاکستانی، لپه، خرما، پیاز زرد را از اقلامی برشمرد که در این مدت تغییر قیمت نداشته است.

سرپرست معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: از ۲۶ تیرماه تا ۲۶ مرداد ماه امسال برنج هندی، شکر، سیب زمینی، تخم مرغ، جوجه یک روزه گوشتی با کاهش قیمت همراه بوده است.

وی گفت: براساس مقایسه انجام گرفته در ۲۵ مرداد ماه امسال قیمت گوشت مرغ، تخم مرغ، لاشه گوشت گوسفندی در استان از میانگین کشوری کمتر اما قیمت برنج پاکستانی و گوشت گوساله در استان از میانگین کشوری اندکی بیشتر بود.

پیگیری برای اختصاص سهمیه سه ماهه روغن خام

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: با توجه به کمبود روغن خام لازم است درخواستی در این زمینه برای سه ماه تنظیم و با امضای استاندار به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شود.

مدیر کل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی در تشریح علت کمبود روغن خام گفت: قرار بود کارخانه‌هایی که اقدام به خرید دانه‌های روغنی می‌کنند، مجوز داشته باشند که ۹ برابر میزان خرید دانه‌های روغنی از داخل کشور بتوانند واردات انجام دهند اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

حمیدرضا نوری افزود: روغن مورد نیاز این استان را باید از محل ذخایر استراتژیک کشور و دستکم برای سه ماه آینده تامین کرد.

غفوری مقدم، معاون بازرگانی و امور توسعه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از سوی ستاد تنظیم بازار کشور۸۰۰ تن برنج و ۵۰۰ تن شکر به این استان اختصاص یافته که قرار است در دهه اول محرم توزیع شود.

افزایش قیمت مختص خراسان رضوی نیست

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: افزایش قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ و گوشت قرمز فقط مربوط به خراسان رضوی نیست، بلکه این افزایش قیمت در همه استانها رخ داده است.

محمدرضا اورانی افزود: زمانی که ۴۰ درصد نهاده مورد نیاز مرغدار تامین شود و قیمت گوشت مرغ در ستاد تنظیم بازار کشور براساس تامین ۱۰۰ درصدی نهاده تعیین گردد، افزایش قیمت رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: قیمت هر کیلوگرم نهاده در خراسان رضوی ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار ریال گرانتر از استان هرمزگان است، در حالی که خراسان رضوی در تولید گوشت قرمز رتبه اول و در تولید شیر رتبه دوم را دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تنها نهاده‌ای که در استان خراسان رضوی قابل تامین است، ۵۰ درصد جو مورد نیاز معادل ۴۵۰ هزار تن در سال است، اما کل نهاده‌های ذرت، کنجاله و سویا در این استان وارداتی است.

وی افزود: ۷۰ درصد هزینه یک واحد دامداری مربوط به تامین علوفه و دان است و اگر روال جاری در تامین نهاده طی ۶ ماه آینده ادامه یابد، مرغداری گوشتی تعطیل شده و واحد مرغ تخمگذار مرغهای خود را به کشتارگاه می‌فرستد.

وی پیشنهاد کرد کل یارانه دولت به قشر آسیب پذیر داده شود و در مقابل دولت اجازه دهد نهاده با ارز آزاد وارد کشور گردد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این باره گفت: افزایش قیمت گوشت قرمز در استان بیشتر مربوط به کاهش قیمت آلایش می‌باشد.

رسولیان افزود: در نظام یارانه‌ای ناگزیر به نظارت دقیق بر قیمتها هستیم، اگر یارانه از روی محصولاتی مانند آرد یا نهاده دامی برداشته می‌شد، تامین آن راحتتر، کیفیت فرآورده‌ها بیشتر، نظارت بهتر و سوء استفاده هم کمتر می‌شد.

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ کشتار روز از سوی کارگروه تنظیم بازار استان ۱۵۵ هزار ریال تعیین شده اما توسط عرضه کنندگان اجرا نشده است و سه یا چهار نفر در استان تعیین کننده قیمت گوشت مرغ شده‌اند.

مدنی افزود: قیمت مصوب تخم مرغ نیز در خراسان رضوی اجرایی نشده است و گاهی کمتر از قیمت مصوب در بازار به فروش می‌رسد، از سوی دیگر در حالی که خراسان رضوی مرکز تولید و تامین گوشت قرمز کشور است، قیمت گوشت گوسفندی آن با استان هرمزگان برابری می‌کند.

وی ادامه داد: تعارضات در قیمتهای مصوب کارگروه تنظیم بازار با واقعیتها باعث سردرگمی تولیدکننده شده است.

درخواست واردات ۶۰ درصد نهاده دامی از طریق راه آهن 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به مشکلات موجود در حمل و نقل جاده‌ای نهاده دامی به استان از جمله هزینه‌های بسیار سربار مانند هزینه مصوب حمل و پشت بارنامه از بندر امام خمینی (ره)، کرایه زیاد ماشین آلات، لازم است ۶۰ درصد نهاده دامی مورد نیاز استان از طریق ریل وارد شود که نیاز به هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی در تهران دارد.

مدیر کل راه آهن خراسان نیز در این نشست گفت: از دو سال قبل این بحث مطرح بود که کالاهای استراتژیک به صورت ریلی حمل و نقل شود اما حمل و نقل ریلی این کالاها به صورت حواله‌های تفکیکی اتحادیه ها و واحدهای تولیدی انجام می‌گیرد که تحقق آن نیاز به وجود یک واسطه یا متولی در قالب شرکت حمل و نقل است تا حواله را از بندر امام خمینی (ره) بگیرد و به آن واحد یا اتحادیه تحویل دهد.

مصطفی نصیری افزود: هم اکنون ۴۰۰ واگن در بندر امام خمینی (ره) منتظر بارگیری کالاست که از این تعداد ۱۶۸ واگن آماده بارگیری نهاده دامی می‌باشد اما به سبب اجرا نشدن قرارداد سازمان پشتیبانی امور دام، بارگیری نشده است.

وی ادامه داد: قطار خراسان قادر به حمل روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار تن بار به مشهد است و یک شرکت حمل و نقل در خراسان رضوی امسال ۶ هزار تن نهاده از بندر امیرآباد به صورت ریلی به این استان وارد کرد.

نصیری گفت: در صورتی که حواله برای دریافت نهاده دامی از سوی وزارت جهاد کشاورزی به استان خراسان رضوی داده شود، شرکت حمل و نقل استان طی قراردادی که با راه‌آهن دارد، می‌تواند حواله این استان را از بندر امام خمینی (ره) به مشهد حمل کند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.