کرمان- با ورود به فصل خرماپزان این روزها تب‌وتاب بیشتری نیز در نخلستان‌های استان کرمان برای برداشت این محصول دیده می‌شود و این در حالی است که هنوز بخشی از خرماهای سال گذشته در سردخانه‌ها روی دست فروشندگان مانده و این موضوع حالا موجب نگرانی خرما داران در فصل برداشت‌شده است.

دست ما کوتاه از صادرات و خرما بر نخیل؛ محصول سال قبل بدون مشتری مانده است

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: در کرمان گونه‌های مختلفی از خرما مانند خرمای مضافتی، کلوته، مُرداسنگ، نگار، گوردیال و ارقام خشک پیارُم، زاهدی و مجول تولید می‌شود که بازار بسیاری مناسبی برای فروش در کشورهای اروپایی، روسیه و افغانستان و هم‌چنین بازارهای داخلی دارد اما امسال بیماری کرونا سرنوشت تازه‌ای برای این محصول رقم زد.

سطح زیر کشت خرما در شمال استان کرمان افزون بر ۳۰ هزار هکتار با تولید حدود ۳۰۰ هزار تُن محصول  و در شهرستان‌های جنوبی هم افزون بر ۳۰ هزار هکتار با بیش از  ۲۰۰ هزار تُن محصول است.

میزان تولید محصول خرما در کشور امسال بالغ‌بر یک‌میلیون و ٢٥٠هزارتن بوده است که از این میزان تنها ٤٥٠هزار تن آن در استان کرمان تولیدشده است که سه رقم تولیدی آن یعنی مضافتی، کلوته و مردار سنگ بیشترین ارقام تولیدی را به خود اختصاص داده‌اند. می‌توان گفت ٨٥درصد تولید خرمای کرمان از نوع مضافتی است که در بسته‌بندی کارتونی قرار می‌گیرد.

قیمت‌های بی‌منطق

اگرچه با بالا گرفتن تب شیوع کرونا از اسفندماه سال گذشته و تأکید برخی در فضای مجازی به مصرف مواد غذایی دارای طبع گرم مانند خرما موجب رشد نسبی تقاضای خرید و افزایش قیمت شد اما دیری نپایید که این بازار از رونق افتاد.

متأسفانه امسال با بحران شیوع بیماری کرونا صادرات این محصول با مشکل مواجه شد و درنتیجه تولیدکنندگان مجبور به  انبار کردن و ذخیره‌سازی آن در سردخانه‌ها شدند.

درحالی‌که محصول خرمای این استان همه‌ساله به‌ویژه در آستانه ماه مبارک رمضان راهی کشورهای دیگر ازجمله  اندونزی، مالزی، پاکستان، افغانستان، عراق و ترکیه و حتی انگلیس می‌شد اما امسال کرونا دست صادرکنندگان را کوتاه کرد.

درحالی‌که هنوز برخی از محصول سال گذشته در انبارها باقی‌مانده و کشورهای آسیایی و اروپایی برای خرید این محصول رغبتی نشان نمی‌دهند از آن‌طرف فصل برداشت محصول جدید فرارسیده و لذا همین موضوع بر نگرانی نخل داران افزوده است.

این مشکلات در حالی است که بازار داخلی نیز به دلیل نکات بهداشتی رغبت چندانی برای خرید خرما نشان نمی‌دهد و لذا تمامی این موضوعات دست‌به‌دست هم داده تا بر دغدغه خرما داران بیفزاید.

کاهش ۳۰ درصدی صادرات

در همین راستا دکتر مقداد تکلوزاده دبیر انجمن خرمای کرمان بابیان اینکه کرونا موجب کاهش ٣٠درصدی صادرات محصول شده است بیان کرد: ماندن خرما در انبارها باعث شد عرضه و تقاضا به هم بریزد و عرضه این محصول با کاهش قیمت در بازار همراه شود.

وی با اشاره به  فصل برداشت خرما در طی شهریورماه عنوان می‌کند: البته پیش‌ازاین با مسئولان دولتی و مجلس جلساتی را برای جلوگیری از مشکلات احتمالی داشتیم که امیدواریم منتج به حمایت از نخل کاران شود.

متأسفانه امسال با بحران شیوع بیماری کرونا صادرات این محصول با مشکل مواجه شد و درنتیجه تولیدکنندگان مجبور به انبار کردن آن در سردخانه‌ها شدند درواقع با شیوع بیماری کرونا اتفاقی که افتاد ایران  بازار خارجی را از دست داد

وی بابیان اینکه امسال به دلیل انسداد مرزهای زمینی  و از طرفی افزایش هزینه صادرات از مرزهای دریایی با مشکل جدی صادرات این محصول روبرو شدیم ادامه داد: کشورهایی مثل هند یا کشورهای واقع در منطقه جنوب شرق آسیا هم به‌واسطه کرونا و حساسیتی که در حال حاضر پیرامون واردات از ایران ایجادشده فعلاً رغبتی برای خرید خرمای ایران ندارند.

متأسفانه امسال با بحران شیوع بیماری کرونا صادرات این محصول با مشکل مواجه شد و درنتیجه تولیدکنندگان مجبور به انبار کردن آن در سردخانه‌ها شدند درواقع با شیوع بیماری کرونا اتفاقی که افتاد، ما بازار خارجی را از دست دادیم.

با فرار رسیدن فصل برداشت هزاران کارگر در نخلستان‌های کشور مشغول کار می‌شوند. به‌هرحال برای فروش تا قبل از برداشت محصول جدید باید فکری کرد.

برداشت با پروتکل‌های بهداشتی

امسال شیوع بیماری کرونا موجب شده تا برداشت این محصول هم با سال‌های قبل روشی متفاوت را تجربه کند از همین روبنا بر اعلام سازمان جهاد کشاورزی طبق درخواست  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمامی باغداران موظف به ثبت‌نام در سامانه  وزارت بهداشت هستند.

گفتنی است در همین راستا رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان استان بابیان اینکه بهره‌برداران نیاز است تا هر چه زودتر ثبت‌نام خود را در سامانه تکمیل کنند بیان می‌کند: سردخانه داران از پذیرفتن محصول خرما از باغ‌هایی که در این سامانه ثبت‌نام و بارکد دریافت نکرده، معذور هستند.

سعید برخوری از نخل داران می‌خواهد تا محصول تولیدی خود را ارزان نفروشند و برای برداشت محصول عجله نکنند.

وی ضمن اینکه از کشاورزان می‌خواهد تا کشاورزان خرمای خود را به‌صورت «شیره دار» برداشت نکنند تا قابلیت صادرات داشته باشد می‌افزاید: تلاش شده تا با رایزنی‌هایی که انجام‌شده تجار برخی از کشورها برای عقد قرارداد و خرید خرما به مناطق جنوبی استان کرمان سفر کنند.

وی زمان آغاز برداشت خرمای استان کرمان را ابتدای تیرماه با رقم زودرس آلمِهتِری و تا اواخر مهرماه با برداشت ارقام دیررس هَلیله‌ای عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.