دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: تاکید بیش از حد و خارج از عرف خانواده ها به فرزندان خود در خصوص رعایت نکات بهداشتی در هنگام برگزاری کنکور، استرس آنها را افزایش و راندمانشان را کاهش خواهد داد.

وسواس کرونایی عامل به اوج رسیدن استرس کنکوری هاست / خانواده ها به عوامل برگزاری آزمون اعتماد کنند

دکتر محمود سعیدی رضوانی، در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: داوطلبین کنکور و خانواده های آنها باید در این شرایط کرونایی به عوامل برگزاری و اجرایی اعتماد کنند. این تصور که ممکن است محیط جلسه و وسایل موجود از جمله صندلی، به خوبی ضدعفونی نشده و آغشته به کرونا باشد باعث خواهد شد که داوطلبین تمرکز لازم برای پاسخ به سووالات را نداشته باشند.

وی ادامه داد: رعایت پروتکل های بهداشتی در هنگام آزمون توسط عوامل اجرایی و داوطلبین از جمله رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک، الزامی است. اما اگر کسی خود را ملزم به رعایت بیش از حد این موارد کند و به نوعی وسواس داشته باشد، در پاسخ به سووالات به مشکل خواهد خورد. باید تمرکز داوطلبین تنها به آزمون باشد و نباید هیچ موضوع دیگری ذهن آنها را مشغول سازد.

وی اظهار کرد: داوطلبین و خانواده های آنها نباید اینگونه تصور کنند که پس از ورود به جلسه حتما با ویروس کرونا در تماس خواهند بود و به آن مبتلا می شوند. بویژه اینکه والدین نباید بیش از حد به فرزندان توصیه رعایت نکات بهداشتی از جمله مواظبت از ماسک زدن و ضدعفونی دستها و ... نمایند. باید بدانند که فرزند آنها اکنون بالغ و فهمیده است و نیازی به توصیه های مکرر والدین ندارد.

دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد مطرح کرد: این سفارشات بیشتر ذهن داوطلب را درگیر خود کرده و تمرکز او را برای کنکور کم می کند. تمام محیط برگزاری جلسه ضدعفونی خواهد بود و با رعایت پروتکل ها، احتمال ابتلا به ویروس به حداقل می رسد.

وی با اشاره به اینکه خانم ها بیشتر از آقایان دچار وسواس می شوند گفت: شیوع کرونا، بهانه ای برای برخی از والدینی شده است که قبلا نمی توانسته اند به فرزند خود به نحو مناسبی ابراز محبت نمایند. اکنون می خواهند این نقیصه را با سفارش هایی از قبیل مراقبت در ماسک زدن و ضدعفونی دست ها و حفظ فاصله اجتماعی و... پر کنند. اما نمی دانند که توصیه بیش از حد باعث بروز استرس و اضطراب بیشتر می شود.

وی با بیان این موضوع که از نظر علوم روانشناختی، فعالیت هایی که فرزندان انجام می دهند به سه نوع تقسیم می شود ابراز داشت: نوع اول فعالیت های بدنی است، مانند برداشتن وزنه سنگین یا هل دادن جسم سخت و... که در این نوع، داشتن استرس باعث برانگیخته شدن نیروی درونی و افزایش بیشتر قوای جسمی و بالا رفتن توان فرد خواهد شد.

وی افزود: نوع دیگر، فعالیت های ساده تر مانند راه رفتن و دویدن است. در این نوع نیز انسان مضطرب می تواند کارهایش را به درستی انجام دهد. اما در نوع سوم که بسیار هم مهم است، فعالیت هایی است که به فعالیت های شناختی نامیده می شوند. این فعالیت ها موضوعاتی مانند حل مساله، انجام تکالیف مدرسه و آزمون دادن را در بر می گیرند.

دکتر سعیدی رضوانی تاکید کرد: اضطراب داشتن در این مواقع باعث نقص در انجام کار می شود و بهتر این است که استرس به طور کامل کنترل شود. کنکور نیز از نوع فعالیت های شناختی است و اضطراب بیش از حد، بسیار مخرب است.

وی در خصوص دیگر موارد استرس زا برای داوطلبین عنوان داشت: یکی دیگر از موارد مهمی که باید رعایت شود این است که داوطلبین خود را در معرض اخبار منفی قرار ندهند. به هرحال ممکن است مشکلات زیادی از قبیل آمار مبتلایان و متوفیان کرونایی، و اتفاقات تلخ دیگر در کشور وجود داشته باشد. اما نباید اینطور تصور کرد که لازم است، این مشکلات گوشه ای از ذهن داوطلبین را مشغول سازد.   باید سهم داوطلبین از کسب اخبار منفی در کمترین حالت خود باشد.

وی با ذکر این نکته که نباید تصور شود که کنکور مرز بین خوشبختی و تیره روزی است بیان کرد: برخی اینگونه به فرزندان خود القا می کنند که نتیجه کنکور، ماحصل دوازده سال درس خواندن دانش آموز است و اگر در این آزمون قبول نشود عملا بهره ی علمی از دوران تحصیلی خود نبرده است. اینگونه تصور کاملا غلط است و باعث بروز فشار مضاعف بر داوطلبین می شود.

وی یادآور شد: بسیاری از داوطلبین از لحاظ علمی  آماده اند اما اینگونه تصورات باعث می شود که در هنگام برگزاری آزمون ذهن آنها به اصلاح قفل شده و یاری ندهد و نتوانند نتیجه مورد نظر را بدست آورند. قبولی در کنکور کسب خوشبختی نیست کما اینکه عدم قبولی در آن نیز نمی تواند مایه ندامت و تیره روزی در ادامه زندگی شود.

وی تاکید کرد: نکته ی دیگری که داوطلبین باید رعایت کنند این است که برخی وسایل کوچکی که معمولا اهمیت چندانی برای آن تصور نمی کنند را به همراه داشته باشند. به عنوان مثال ممکن است داوطلبی در طول برگزاری دچار عطسه یا آبریزش بینی شود. اگر چند برگ دستمال کاغذی به همراه داشته باشد از به هم خوردن تمرکزش تا انتهای جلسه جلوگیری خواهد شد. یا به همراه داشتن ساعت باعث تنظیم بهتر زمان جلسه خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.