یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت که درست یک روز از شادمانی دولت ترامپ از توافق رژیم صهیونیستی-امارات برای عادی‌سازی روابط، واشنگتن با شکست در شورای امنیت در خصوص قطعنامه ضدایرانی تحقیر شد.

واشنگتن‌پست: شادی آمریکا از توافق اسرائیل-امارات به تحقیر در شورای امنیت ختم شد

قدس آنلاین: روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی با اشاره به دو رخداد مهم اخیر در منطقه غرب آسیا یا همان عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و امارات عربی متحده و پس از آن شکست قطعنامه ضدایرانی آمریکا در شورای امنیت نوشت که شادی روز پنجشنبه واشنگتن از بهبود روابط اسرائیل-امارات با شکست روز جمعه در شورای امنیت همراه شد.

در مقدمه این گزارش آمده است که روز پنجشنبه، دولت ترامپ شادمان بود و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید، توافق «تاریخی» میان رژیم صهیونیستی و امارات عربی متحده برای عادی‌سازی روابط را تحسین کرد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه به اهمیت عادی‌سازی روابط میان صهیونیست‌ها و امارات برای رژیم اسرائیل و واشنگتن اشاره کرد و نوشت، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طرح‌های اشغال کرانه باختری را برای برقراری روابط رسمی با امارات معلق کرد و ترامپ مذاکرات محرمانه میان نتانیاهو و «شیخ محمد بن زاید» رهبر امارات را «عاشقانه» توصیف کرد و از طرف دیگر «جرد کوشنر» مشاور و داماد ترامپ از وقوع یک «تغییر استراتژیک» جدید تحت نظارت رئیس‌جمهور آمریکا خبر داد.

واشنگتن‌پست ادامه داد، با اینحال، یک روز بعد از این عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و امارات، روز جمعه، ترامپ تحقیر شد و شورای امنیت پیشنهاد آمریکا را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران که ظرف دو ماه آینده منقضی می‌شود، رد کرد.

طبق این گزارش، دلیل اصلی مخالفت شورای امنیت با طرح پیشنهادی آمریکا، اقدامات پیشین ترامپ در قبال ایران به ویژه خروج یکجانبه این کشور از برجام و وضع مجدد تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بوده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه در توصیف شکست واشنگتن در شورای امنیت نوشت که رأی شورای امنیت، مخالفت صریح کشورها با رویکرد دولت ترامپ در قبال ایران و کمپین فشار حداکثری علیه ایران بوده است.

در رأی‌گیری روز جمعه شورای امنیت درباره قطعنامه بازبینی شده آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، تنها جمهوری دومینیکن و واشنگتن به آن رأی مثبت دادند و چین و روسیه به مخالفت با آن پرداختند و دیگر اعضای شورای امنیت از جمله فرانسه، انگلیس و آلمان به آن رأی ممتنع دادند.

واشنگتن‌پست ادامه داد، هم‌اکنون «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا که قدردانی از جمهوری‌ دومینیکن به این کشور سفر کرده است، هم‌اکنون برای تلاش چندین ماهه به منظور جلب حمایت بین‌المللی از کمپین ضدایرانی ایالات متحده، چیز زیادی برای عرضه ندارد.

این روزنامه به عدم حمایت اعضای اروپایی برجام از قطعنامه آمریکایی تمدید تحریم‌های سازمان ملل اشاره کرد و نوشت شرکای اروپایی آمریکا در توافق هسته‌ای ایران تمایل دارند آنچه که از ساختار توافق هسته‌ای باقی مانده است و در صورت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران از بین می‌رود، حفظ کنند.

با اینحال، مقام‌های آمریکایی پس از شکست در شورای امنیت اصرار دارند که قادرند مکانیسم ماشه را برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را فعال کنند اما آنطور که واشنگتن‌پست نوشته است، فعالسازی «مکانیسم ماشه» خطر رویارویی جدیدی را به همراه دارد که ممکن است بیشتر به از بین رفتن این توافق منجر شود و همچنین انزوای دیپلماتیک ایالات متحده آمریکا را نیز برجسته کند.

طبق این گزارش، حتی «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید که به خاطر مواضع تند ضدایرانی معروف است، تأکید کرده است که مسیری که ترامپ در پیش گرفته است ممکن است توانمندی ایالات متحده را در آینده برای اعمال نفوذ و قدرت در شورای امنیت در معرض خطر قرار دهد.

وی در مقاله‌ای در روزنامه وال استریت ژورنال نوشت که سازوکار بازگشت تحریم‌های ایران (مکانیسم ماشه) ارزش خطر نداشته و می‌تواند حق وتوی شورای امنیت سازمان ملل را که در راستای منافع آمریکا در سازمان ملل است، تضعیف کند.

اظهارات بولتون پس از آن مطرح شد که رئیس‌جمهور آمریکا بامداد یکشنبه مدعی شد که هفته آینده برای فعال کردن مکانیسم احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران، تلاش می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.