نماینده سبزوار، خوشاب، جوین، جغتای ، داورزن و ششتمد در مجلس یازدهم گفت: این شش شهرستان از مشکلات زیرساختی زیادی رنج می برند به طوری که حتی چند کیلومتر راه مناسب در آنها وجود ندارد.

 سبزوار از مشکلات زیرساختی رنج می برد /بلاتکلیفی منطقه آزاد سبزوار پس از ۱۰ سال/سیل زدگان داورزن همچنان در انتظار ساخت مسکن

بهروز محبی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: شهرستان های  سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب ، داورزن و ششتمد از مشکلات زیرساختی زیادی رنج می برند.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات عمده و جدی این مناطق ، مساله راه است به طوری که مثلا در زمینه راه آهن و ریل علی رغم گذشت  ۳۰ سال از آغاز پروژه آن، همچنان بلاتکلیف است و هنوز به سرانجام نرسیده است.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی افزود: در زمینه راه های اصلی نیز مسیرهای سبزوار - قوچان، سبزوار-اسفراین، سبزوار-بردسکن راه های دوطرفه بسیار خطرناکی وجود دارد که به جاده های مرگ مشهور هستند و سالانه چند نفر در این جاده ها جان خود را از دست می دهند .

وی ادامه داد: متاسفانه حتی چند کیلومتر راه مناسب نیز در این شش شهرستان وجود ندارد و راه های روستایی در این منطقه بسیار فرسوده شده و زیرساخت های آنها از بین رفته است که باعث ایجاد نارضایتی های زیادی از سوی مردم در این زمینه شده است. امیدواریم با تخصیص عادلانه قیر که طرح آن در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید شاهد برطرف شدن مشکلات راه روستایی در خراسان رضوی باشیم. 

محبی با بیان اینکه جاده سبزوار به ششتمد از شرایط خوبی برخوردار نیست، تصریح کرد:  طرحی برای دوطرفه کردن این مسیر طراحی شده است و در بودجه امسال نیز آورده شده و حدود ۱۶ میلیارد تومان برای آن در نظرگرفته شده است که با درخواست ها و پیگیری هایی که در داخل استان انجام شد و موافقت هایی که صورت گرفت بودجه آن  به ۱۰۰میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که انتظار می رود  هرچه سریعتر این پروژه اجرایی شود.

نماینده سبزوار، خوشاب، جوین، جغتای ، داورزن و ششتمد در مجلس یازدهم افزود: ۹۲درصد روستاهای این منطقه در ظاهر  آبرسانی شده اند زیرا بخش زیادی از آنها به دلیل مشکلاتی نظیر قطعی شبکه، عدم پاسخگویی منبع ها به دلیل طراحی نادرست و اشتباهات در برآورد اولیه و فرسودگی لوله ها به طور مرتب دچار بی آبی هستند .

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی در خراسان رضوی و بویژه در حوزه انتخابیه سبزوار و شهرستان های آن مساله بیکاری و نداشتن شغل بویژه در حوزه جوانان تحصیل کرده است. از طرفی بسیاری از  کارگاه ها و کارخانه ها در این شش شهرستان به دلیل مشکلات موجود با ظرفیت کامل کار نمی کنند، به طوریکه مثلا برخی از آنها تنها با ۳۰درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند که تامین منابع و امکانات لازم برای این کارخانه ها تا حد زیادی نرخ بیکاری را در منطقه کاهش خواهد داد . مثلا در موضوعی نظیر فولاد ، دو مرحله ذوب و نورد برای تولید آهن و میلگرد باید در کنارهم قرار بگیرند تا مسیر تکاملی و ارزش افزوده بالایی را ایجاد کنند اما متاسفانه در این منطقه این سیر تکاملی انجام نشده و فقط تولید آهن اسفنجی در حال انجام است .

محبی با بیان اینکه طرح مثلث اقتصادی که در حال حاضر در استان در حال اجرا است تسهیل در تولید و کارآفرینی را ایجاد کرده است که امیدواریم نرخ بیکاری را در منطقه کاهش دهد، افزود: در طی چند ماه گذشته برخی از واحد های تولیدی و صنعتی به دلیل برخی از مشکلات در معرض تملک توسط بانک ها بودند که در قالب طرح مثلث توسعه اقتصادی و همکاری و هماهنگی مسئولان از جمله مسئولان قضایی منطقه، دوباره به چرخه فعالیت برگشتند.

وی  اظهار کرد: در طی دو ماهه اخیر پرونده ۱۲مجموعه تولیدی و صنعتی نیمه تعطیل، ناتوان از فعالیت و راکد در ستاد تسهیل شهرستان سبزوار مطرح شده و در جهت رفع مسائل آن تصمیماتی به تصویب رسید. از طرفی اگرچه  بیش از ۱۰۰ سوله در شهرک های صنعتی این ۶شهرستان از آمادگی لازم جهت تحویل به فعالان صنعتی و تولیدی وجود دارد اما به دلیل عدم شرایط لازم برای سرمایه گذاری در منطقه، سرمایه گذاران ترغیب چندانی برای ورود به این حوزه را ندارند. از طرفی نقدهایی به شهرک های صنعتی این شهرستان وارد است به طوریکه برق، آب و شبکه فاضلاب آنها دارای مسائلی است که نیاز به حل شدن دارد .

وی ادامه داد:  مساله  دیگری که در این منطقه  وجود دارد پروژه های نیمه تمام است که منابع ملی از چند سال قبل در آنها هزینه شده و به حال خود رها شده اند که در این زمینه نیاز به یک اقدام و برنامه اساسی می باشد. مثلا  بیش از ۱۰ سال از تصویب منطقه ویژه اقتصادی سبزوار می گذرد و ۱۲۰۰هکتار زمین  برای این منطقه در نظرگرفته شده است اما همچنان اقدام خاصی در جهت فعالیت آن صورت نگرفته است. تلاش خواهیم کرد برنامه های خوبی از جمله تسریع در صدور مجوز، اجرای قانون کار در مناطق آزاد تجاری صنعتی ،ورود ماشین آلات خط تولید بدون عوارض گمرکی، معافیت های گمرکی، رعایت سقف ارزش افزوده با توجه به ظرفیت های زیادی که در این منطقه ویژه وجود دارد تحقق پیدا کند و سرمایه گذاران زیادی را جذب کند.  

محبی تصریح کرد: برای بازسازی مناطق خسارت دیده داورزن از سیل سال اخیر نیز هنوز هیچ گونه اقدامی انجام نشده است که با پیگیری هایی که داشتیم قرار است بنیاد مسکن که ساخت واحدهای مسکونی در این منطقه رابرعهده دارد و تاکنون جانمایی برای ساخت این واحدهای مسکونی در روستای بهانگرد را انجام داده است هر چه سریعتر ساخت آنها را آغاز کند. همچنین بنیاد برکت قول های مساعدی برای خرید لوازم خانگی خانواده هایی که در این سیل از بین رفته است ارائه کرده است.   

محبی با بیان اینکه شهرستان سبزوار یک شهر دانشگاهی است، ادامه داد: در این منطقه ظرفیت های بسیار خوبی از جمله مراکز رشد و  شرکت های دانش بنیان وجود دارد و در چند سال گذشته در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است. به طوریکه مثلا پروژه تبدیل دام مرغی به پروتئین و نهاده های دامی که یک حرکت ابداعی و جدید است در سبزوار رقم خورده است که اینگونه فعالیت های دانش بنیان باید در این منطقه توسعه پیدا کنند . از این رو بناداریم  پارک علم و فناوری را در این شهر ایجاد کنیم که این موضوع در دیدار با رئیس مجلس نیز مطرح شد و با توجه به نگاه ویژه و استقبالی که وی از این موضوع داشت درصدد هستیم این موضوع را هرچه سریعتر اجرایی کنیم.  

وی تصریح کرد:  همچنین سبزوار به عنوان شهر پایلوت گیاهان دارویی در کشور مطرح است و اسانس گیری و عصاره گیری بالغ بر ۱۰۰ گیاه دارویی در این شهر در حال انجام است .

محبی با بیان اینکه در این شش شهرستان  ثروت های بیکران ، بلا استفاده و ظرفیت های زیادی وجود دارد، افزود: معادن زیادی در این منطقه وجود دارد که به زودی خبرهای خوشحال کننده ای از اکتشافات در آنها اطلاع رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین  سالانه حدود ۲۵میلیون مسافر از مسیر جاده مشهد –تهران از سبزوار عبور می کنند و بیش از ۲۵۰اثر ملی ثبت شده در این شهر وجود دارد که باعث ایجاد فضای بالقوه خوبی برای گردشگری در این منطقه شده است به طور مثال ،شهر جغتای از جمله شهرهای بسیار زیبای کشور است که ناشناخته مانده  و در زمینه جاذبه های توریستی و گردشگری  معرفی نشده است . از این رو  بناداریم سایتی را طراحی و در آن به معرفی توانمندی ها و جاذبه های سبزوار و ۵ شهرستان دیگر این منطقه  بپردازیم .

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.