رییس جمهوری گفت: علیرغم تحریم و بحران، امسال ١٠ هزار تخت بیمارستاتی و ٢ هزار تخت مراقبت ویژه تا پایان سال به زیرساخت درمانی کشور افزوده می‌شود.

 تا پایان سال ١٠ هزار تخت بیمارستانی آماده می‌شود/ عملکرد دولت باید با گذشته و دیگر کشورها مقایسه شود

قدس آنلاین: حسن روحانی عصر امروز در نشست با مدیران ارشد صدا و سیما با اشاره به اظهارات مدیران این سازمان افزود: فلسفه این جلسه عمدتا برای تشکر از صدا و سیما است که از پایان بهمن تا امروز برای این که کشور به خوبی اداره شود، با همه توان و قدرت در صحنه بوده است تا مردم اطلاعات لازم را داشته باشند و به یک بیان رسانه واقعا به صورت رسانه ملی ظهور و نمود بیشتری پیدا کرد.

رییس جمهوری با بیان این که صدا و سیما رسانه ویژه‌ای است، گفت: همه مطبوعات و فضای مجازی و دیگران، آنهایی که تریبون‌های مختلف دارند در صحنه بیان و اطلاع رسانی فعال هستند اما صدا و سیما امتیازات ویژه‌ای دارد. علاوه بر این که یک رسانه بسیار گسترده ای است و ملی به این معنا که سراسر کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد و انحصارا آنتن پخش را در اختیار دارد، از طرف دیگر برای مردم این رسانه بسیار مهم است.

وی یادآورشد: ‌اگر مردم بخواهند نسبت به فرزند و جوان و اقوام خود از فضای مجازی استفاده کنند ممکن است دغدغه‌های مختلف از نظر اعتقادی، سیاسی و اخلاقی داشته باشند اما در صدا و سیما این گونه نیست. در صدا و سیما مردم دغدغه اخلاقی و اینکه  از نظر اعتقادی ضربه ای وارد ‌شود، ندارند.

 صدا و سیما صدا و سیمای نظام است

روحانی با بیان اینکه صدا و سیما، صدا و سیمای نظام است، گفت: وقتی صدا و سیما خبری می‌دهد دنیا به عنوان خبری که مورد قبول نظام است می‌شنود. اگر روزنامه‌ یا سایتی بخواهد حرفی بزند حتی خبرگزاری‌ها اگر رسمی باشند باز جایگاه رسانه ملی و صدا و سیما را ندارند.

رییس جمهوری افزود: اگر بخواهیم کارمان را به دنیا یا به مردم خودمان معرفی کنیم یکی از راه‌ها مقایسه است. یعنی کارمان را باید با کار همسایگان و دنیا مقایسه کنیم یا با کار مقاطع دیگر قبل از تاریخی که انجام می‌دهیم در کشور خودمان مقایسه کنیم. اگر مقایسه نکنیم موفقیت، کامیابی یا ناکامی خیلی روشن و واضح نیست.

رییس دولت تدبیر و امید در بخش دیگری از سخنانش گفت: در داستان کرونا ایران، قابل مقایسه با کشورهای منطقه بود با کشورهای اروپایی و آمریکایی، آفریقایی و جاهای دیگر و بی‌تردید نظام جمهوری اسلامی ایران، و ملت ایران در این حادثه و موضوع مهم فراگیر و بین‌المللی، درخشیدند. ما نمی‌توانیم بگوییم کم و کسری از کشورهای دیگر داشتیم. در بعضی از جاها، حتما توفیق بیشتر داشتیم در بعضی از جاها مشابه کشورهای دیگر بودیم.

روحانی افزود: ما در هر دو موج، هم در موج اول که از اواخر بهمن شروع شد و هم در اواخر خرداد ماه که با موج دوم مواجه شدیم، مشابه این در کشورهای دیگر هم بوده و هست و آنها هم، هم موج اول و موج دوم را داشتند. اتفاقاً رسانه‌های فارسی زبان بیگانه معاند چند هفته‌ای بود که در اوایل موج دوم می‌گفتند که این ناکارآمدی نظام ایران است و می‌بایست تعطیلات را یک ماه دیگر ادامه می‌داد و کار را زود آغاز کرد و اگر تعطیلات را ادامه می‌دادند، موج دوم نداشتند.

 واقعیات نشان داد که رسانه‌های بیگانه چقدر بی‌اعتبار هستند

وی یادآورشد: همه کشورهایی که این حرف را می‌زدند خودشان بعد از یک ماه همه با موج دوم مواجه شدند. رسوایی این رسانه‌ها و تبلیغات بیگانه نشان داده شد. واقعیت‌های مشهودی که امروز وجود دارد، برای مردم روشن کرد که این رسانه‌ها چقدر بی‌اعتبار هستند و این یکی از نکات مهم بود که مردم به رسانه ملی اعتماد کنند و نسبت به رسانه‌های بیگانه با تردید بنگرند و این واقعیتی است که مردم در زندگی خودشان به خوبی مشاهده می‌کنند.

روحانی با بیان اینکه این موفقیت نشان داد که قانون اساسی ما و ساختار نظام ما، برای حوادث و موقعیت‌های ویژه‌ای که پیش می‌آید ساختار مناسبی است، افزود: در همان روزهای اولیه شیوع کرونا شورای عالی امنیت ملی تشکیل جلسه داد. اولین جلسه ما درباره کرونا، شنبه سوم اسفند بود و همان روز یک مصوبه داشتیم که در آن، ستاد ملی کرونا تصویب شد و در آنجا گفته شد که مصوبات این ستاد  از لحاظ لزوم تبعیت همتراز با مصوبات شورای عالی امنیت ملی است و مقام معظم رهبری این را امضا کردند.

رییس دولت دوازدهم اظهار داشت: تمام کارهایی را که ما توانستیم هماهنگ کنیم، کلید آن را همین مصوبه سوم اسفند زد و بر این مبنا حرکت شروع شد. اگر ما این مصوبه را نداشتیم مشکلات بسیاری برای ما به‌وجود می‌آمد.  

رییس‌جمهوری گفت: زمانی که می‌خواستیم بگوییم مغازه‌ها در شهرستان‌ها یا تهران باز شود یا وقتی که می‌خواستیم رفت‌وآمد در استان‌ها آزاد شود همه اینها مقاطع حساسی بود و در این مقاطع حساس تصمیماتی که این ستاد می‌خواست بگیرد می‌بایست پشتوانه لازم را از لحاظ حقوقی و شرعی داشته باشد.

روحانی افزود: در ماه رمضان که اوایل شروع کرونا بود یا ماه فروردین و اعیاد ملی که داشتیم، در همه این ایام، تصمیماتی که اتخاذ می‌شد اگر یک مرکزیتی نبود و این مرکزیت پشتوانه حقوقی نداشت، نمی‌توانستیم تصمیم قاطع بگیریم و بگوییم این مسجد بسته یا این نمازجمعه تعطیل یا این نماز با این شرایط باز یا این حرم و صحن آن که این همه مورد تقدس و اهتمام مردم ماست، بسته شود.

 ساختار حقوقی ما می‌تواند در روز حادثه ظهور و بروز داشته باشد

وی افزود: این اقدامات نشان داد که ساختار حقوقی کشور ما ساختاری است که در روز حادثه و مشکل می‌تواند ظهور و بروز پیدا کند و با مصوبه خودش گره گشا باشد.

رییس‌جمهوری به قدرت زیرساخت‌های کشور در تاب‌آوری در شرایط بحران اشاره کرد و افزود: نکته دوم این بود که ما وارد مقطعی شدیم که زیرساخت‌های کشور توانست با ما همراهی کند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود نقش کادر درمان در مبارزه با بیماری کرونا را برجسته عنوان کرد و افزود: اگر کادر درمان ما شرایط کادر درمان ۹۲ را داشت چطور می‌توانستیم بیماری کرونا را اداره کنیم. ما در طول این هفت سال، تعداد تخت بیمارستانی را چه آنهایی که از نو تاسیس کردیم و چه آنهایی که به طور کامل بازسازی کردیم بیش از دو برابر شده و به همین دلیل است که ما در دوران کرونا توانستیم ۲۳ هزار یا ۲۵ هزار یا ۳۰ هزار تخت به کرونا اختصاص دهیم.

وی با بیان اینکه ما در گذشته چنین توان و این میزان تخت و امکانات بیمارستانی نداشتیم، خاطرنشان کرد: اینکه آی‌سی‌یوهای ما به گونه‌ای بود که نه در موج اول و نه در موج دوم هیچ کجا ما با معضل مواجه نشدیم بسیار ارزشمند است.

رییس‌جمهوری به وضعیت کمبود تخت و آی‌سی‌یو و دیگر امکانات بهداشتی در کشورهای مختلف و حتی توسعه‌یافته در دوران شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: حتی یک مورد هم بیمار کرونایی نیازمند بستری یا آی‌سی‌یو از خدمات محروم نماند. البته ممکن است یک بیمارستانی امکانات نداشته به بیمارستان دیگری ارجاع داده یا حتی گاهی یک شهر به شهر مجاور کمک کرده باشد ولی اینکه تخت یا آی سی یو نباشد، نداشته‌ایم و این یکی از امتیازات کشور ماست.

 تا پایان سال جاری ۱۰ هزار تخت بیمارستانی اضافه خواهیم کرد

روحانی وضعیت بهداشتی و کمبودها در اروپا و آمریکا در دوران شیوع کرونا را یادآور شد و گفت: شما می‌توانید مقایسه کنید ما چه وضعی داشتیم و آنها چه وضعی داشتند. همین الان علیرغم تحریم‌ها و مسائل دیگر، ما ۱۰ هزار تخت بیمارستانی را تا پایان سال اضافه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در سال جاری ۲ هزار تخت آی سی یو را هم اضافه خواهیم کرد، افزود: کدام کشوری که با ما قابل مقایسه باشد می‌تواند چنین کاری انجام دهد. کدام کشور است که در این شرایط بحران، ۱۰ هزار تخت اضافه کند؛ این کار عظیم و بزرگی است؛ زیرساخت‌ها آماده بود که ما توانستیم شیوع بیماری کرونا را تحمل کنیم.

رییس‌جمهوری به افزایش مصرف برق در تابستان امسال اشاره کرد و گفت: در بخش آب و برق اگر شرایط ما شرایط قبل بود همین تابستان نمی‌توانستیم برق مردم را تامین کنیم و حتما دچار ساعت‌ها خاموشی می‌شدیم. ما ۱۶ هزار مگاوات برق در این هفت سال اضافه کردیم و همین باعث شد که ما توانستیم افزایش مصرف را تحمل کنیم.

 صدا و سیما آنچه در هفت سال شده را با دولت‌های دیگر مقایسه کند

 روحانی اضافه کرد: در دولت های قبلی هم هر سال برق را اضافه می‌کردند ولی صداوسیما آنچه در این هفت سال شده را با دولت‌های دیگر مقایسه کند و این مقایسه درس آموز خواهد بود.

وی تصریح کرد: وقتی که ما از دولت یا از تلاش‌های آن بحث می کنیم، بحث یک فرد یا هیات وزیران نیست بلکه بحث همه کارگران، مهندسان، تلاشگران و چند میلیون نفر کارمند دولت است که دست به دست هم داده‌اند که این کارهای بزرگ انجام گرفته است.

رییس دولت تدبیر و امید در ادامه گفت: کشاورزی ما که ۹۷ میلیون تن مواد غذایی تولید می‌کرد الان تولید این بخش ۱۲۶ میلیون تن شده. اگر همان شرایط سابق بود نمی‌توانستیم کشور را اداره کنیم. در این شرایط  کرونا هم راه‌ها بسته شد وهم برخی کشورهای صادر کننده مواد غذایی صادر نکردند ولی ما روی پای خود ایستادیم آن هم به خاطر این که امکانات در کشور آماده شده بود.  

روحانی افزود: امروز به مردم می‌گوییم به ادارات مراجعه نکنید و از طریق فضای مجازی و دیجیتال تماس‌ها را انجام دهید. اگر زیرساخت دیجیتال ما همان زیرساخت ۷ یا ۸ سال پیش بود آیا می‌توانستیم از مردم بخواهیم که از طریق فضای مجازی استفاده کنند. مقایسه کنید که این موبایل هوشمند نسبت به آن زمان چقدر بوده است، ۳۰۰ هزار یا حداکثر ۵۰۰ هزار بوده است در حالی که الان ۷۰ میلیون است که قابل مقایسه نیست.  

رییس جمهوری ادامه داد: حرکتی که در فضای مجازی انجام گرفته و توانمندی ما سی و چند برابر شده است، کاری که در شبکه ملی اطلاعات انجام گرفته و اقدامات دیگر و زیرساخت‌هایی که انجام گرفته خیلی کمک کرد که بتوانیم بسیاری از کارهای اداری را انجام دهیم. این که ۲۱ میلیون خانوار که می‌خواهند وام بگیرند بدون مراجعه به هیچ بانکی بتوانند وام خود را از طریق فضای ارتباطات مجازی بگیرند و فضای مجازی توانست تحمل کند این کار خیلی بزرگی است.  

وی گفت: شبکه‌ای که در بخش آموزش به اسم‌های مختلف وارد شده دانش‌آموزان را اداره می‌کند و بین معلم و دانش آموز ارتباط برقرار می‌کند، اگر این امکانات نبود ما چه کار می‌کردیم. این مقایسه بسیار مهم است که ما در چه شرایطی الان هستیم و چه زحماتی کشیده شده که کشور ما در ۶ ماه که با کرونا مواجه بوده مقاومت و ایستادگی کند.

روحانی افزود: در میان این همه تلاش‌ها صدا و سیما نقش بسیار ارزشمندی داشت. صدا و سیما از اول به صحنه آمد، در ایام فروردین واقعا در این ایام ما هم روزهای بسیار مهم ملی و هم روزهای مهم دینی داشتیم و صدا و سیما جایی است که مسایل دینی و ملی و انقلابی را کنار هم می‌چیند.

وی ادامه داد: صدا و سیما در ماه رمضان هم بار را بر دوش گرفت و فضای مجازی هم این بار را بر دوش گرفت و بسیاری از مردم توانستند بدون این که در مساجد و محافلی که در سال‌های قبل اجتماع می‌کردند، عده کمی حضور داشته باشند و بقیه در خانه از طریق صدا و سیما و فضای مجازی بتوانند حال و هوای معنوی داشته باشند.

 رییس جمهوری افزود: مردم شب احیا می‌خواستند در مراسم حضور داشته باشند ولی به دلیل کرونا نمی‌شد به مساجد بروند. بنابراین در خانه همنوا شدند.  حال و هوای معنوی از مسجد و محافل به خانه‌ها منتقل شد و مردم استفاده کردند که در این زمینه صدا و سیما کار بزرگی انجام داد.  

رییس دولت دوازدهم یادآور شد: ما کشوری با جمعیت بیش از ۸۰ میلیون هستیم که ۲۰ میلیون نفر در کلاس درس هستند، اگر حوزه‌ها و پیش دبستانی را هم اضافه کنیم این عدد از  ۲۰میلیون هم بالاتر می‌رود بنابراین یکی از خدمات مهمی که دولت ارائه می کند خدمت آموزش است مثل خدمت بهداشت ودرمان، در این زمینه اگر کاری انجام نمی‌شد معنی آن این بود که دانشجویان ما یک سال از درس عقب بمانند یعنی یک ترم، دوترم یا حتی یک سال تعطیل، که این از لحاظ روحی و روانی برای جوانان ما سنگین است و از لحاظ زندگی هم برای آنها میسر نبود و یک سال از زندگی عقب می‌افتادند.

 روایت رییس جمهوری از شنبه‌ای که رسانه‌ها ساختند

وی گفت: دشمنان در همان روزهای اولیه شیوع کرونا اصرار داشتند و به افکار عمومی فشار آوردند که کشور را به تعطیلی بکشانند. اگر کشور را می‌توانستند به تعطیلی بکشانند و اگر ستاد ملی نبود شاید خیلی مشکلات داشتیم.

رییس جمهوری افزود: در همان روز اول و در همان اولین جلسات در این زمینه تصمیم گرفته شد که البته همان تعبیری که من کردم که طور دیگر آن را در رسانه‌ها تغییر دادندو گفتند که رییس جمهور گفته از شنبه همه چیز عادی می‌شود در حالی که من گفتم از شنبه همه چیز در روال معمول و عادی خودش است مگر مواردی که ستاد ملی کرونا می‌گوید. من آن طرفش را تاکید می‌کردم که هیچ نهاد و هیچ فرد دیگر حق ندارد تصمیم بگیرد. چرا همه استان‌ها برای خودشان تصمیم جداگانه میگرفتند در حالی که هیچ استانی نمی‌تواند برای استان خود تصمیم بگیرد و مرکزیت ستاد ملی کرونا است که تصمیم گیری می‌کند.

 دولتهای اروپایی هم کشورهای خود را در شیوع کرونا تعطیل نکردند

روحانی ادامه داد: این شرایطی که دشمنان به ما تحمیل کنند یعنی اگر کشور تعطیل می‌شد چه وضعی پیش می‌آمد. خود اروپا هم با این که تعطیل نکرد اما مشکلاتی چه در زمینه موادغذایی و چه بهداشتی برایشان پیش آمد و تا هفته ها گرفتار بودند. یعنی شما در یک کشور پیشرفته اروپایی اگر دستمال کاغذی و وسایل بهداشتی و مواد غذایی می‌خواستی اگر از ساعت ۱۰ صبح می گذشت معلوم نبود پیدا کنید در حالی که در کشور ما اصلا اینگونه نبود. همه چیز به وفور بود. الان هم به وفور است.

وی با اشاره به شرایط دولت در سال آخر گفت: در سالگرد دولت هستیم و آخرین هفته دولت تدبیر و امید را اول هفته شهریور داریم و سال آینده دولت جدید سرکار خواهد بود. معمولا آغاز دولت که می‌خواهد فعال شود هفته دولت هم هست مثل سال ۹۲ که برای ما بود بنابراین این آخرین هفته دولت در این ۸ ساله است و من اشاره می‌کنم صدا و سیما که باید ملجاء باشد و سخن حق باید از آنجا شنیده شود، البته شما حق انتقاد دارید باید هم از دولت انتقاد کنید. همه ما نقص و ایراد و اشکال داریم هیچ کدام معصوم نیستیم و انتقاد هم باید شود.

 نقد نباید تبدیل به یاس شود/ نقد باید وسیله ای برای بهبود باشد

رییس جمهوری افزود: اما انتقاد نمک طعام است زیاد که بریزید آن غذا را نمی‌شود خورد. یعنی از اول شروع کنید به نقد، ‌ نقد تبدیل می‌شود به یاس. نقد نباید تبدیل به یاس جامعه شود نقد باید وسیله ای برای بهبود باشد. شما کاری اگر اشکال دارد باید آن را رفع کنید یعنی نقد کنید بگویید چرا این گونه است باید این گونه شود و راهکار بدهید.

 ادامه دارد ...

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.