مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: این شرکت در راستای تکالیف قانونی خود مصمم به آزادسازی بستر و حریم کال اسماعیل آباد در حاشیه شمال شرق کلانشهر مشهد است و این عملیات از فردا سه شنبه با قاطعیت آغاز می‌شود.

عملیات آزادسازی بستر رودخانه اسماعیل آباد مشهد از فردا آغاز می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، محمد علایی روز دوشنبه در نشست خبری درباره این عملیات بازگشایی افزود: کال و رودخانه اسماعیل آباد در ضلع شمال شرق مشهد بین روستای اسماعیل آباد و مجموعه تجاری صنعتی الماس شرق واقع شده است که متاسفانه سالهای قبل بستر و حریم این رودخانه توسط مردم و بخشهای صنعتی تصرف شده است.
وی ضمن انتقاد از عدم برخورد مسوولان پیشین آب منطقه ای با این تصرفات ادامه داد: در بخش غرب کال تاسیسات صنعتی، سوله و سردخانه های تجاری ساخته شده و در روستای اسماعیل آباد نیز این تصرفات با ساخت ۱۷۲ واحد مسکونی در بستر رودخانه ادامه یافته است.  
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی به سابقه وقوع سیلابها در این کال و خطرات ناشی از آن اشاره کرد و گفت: تصرفات مسکونی در بستر رودخانه صحنه های شرم آوری را در این روستا به وجود آورده است و متاسفانه  وجود این اقامتگاه‌ها با بروز آسیبهای اجتماعی نیز همراه بوده است، نکته دیگر اینکه اکنون به واسطه شرایط ذکر شده مالکان ۱۷۲ واحد مسکونی یاد شده قابل شناسایی نیستند.
علایی طول کال اسماعیل آباد را  ۶.۵ کیلومتر و مساحت بستر آن را بیش از  ۴۹ هکتار عنوان کرد و گفت: شرکت آب منطقه ای در اجرای تکالیف قانونی خود، حریم و بستر این رودخانه را مشخص کرده   است و رفع تصرف این کال از فردا سه شنبه انجام خواهد شد به این صورت که ابتدا آن بخش از بستر که تصرف نشده، لایروبی و بازگشایی خواهد شد و سپس در فاصله یک ماه به متصرفان مسکونی شامل ۱۷۲ واحد ذکر شده اخطار خواهیم داد که محدوده را ترک کنند.
وی اضافه کرد: در این راستا شهرداری و فرمانداری به افراد آسیب دیده که در این مکانها در اسماعیل آباد سکونت دارند کمک خواهند کرد البته تصریح می کنم شهرداری به واسطه اینکه حضور این افراد در قالب تصرف غیرقانونی بوده است خسارتی به ایشان پرداخت نخواهد کرد.
علایی گام نخست در بازه یک ماهه پیش رو را کمک به ساکنان منطقه از سوی نهادهای متولی عنوان کرد و گفت: اما کسانی که پس از این مدت در منطقه باقی بمانند نه تنها از کمکها بهره مند نخواهند شد بلکه به دلیل تخلفاتشان با شکایت کیفری و حقوقی شرکت آب منطقه ای مواجه شده و برای مدت حضورشان در بستر رودخانه ملزم به پرداخت اجاره و حقوق دولتی خواهند شد.
وی افزود: تنها دلیل اقدامات آب منطقه ای برای این اقدامات  از جمله تخریب منازل در بستر رودخانه، پرهیز از تهدیدات سیل و کمک به بهبود محل زندگی مردم در محیط نامساعد کال اسماعیل آباد است.
وی ادامه داد: قطعا در ادامه این مسیر حدود ۵۰ هکتار از اراضی در حریم رودخانه آزادسازی شده و به جز بستر رودخانه، بقیه این اراضی در اختیار شهرداری قرار می گیرد تا با ساخت یک پارک زیبا در اختیار مردم اسماعیل آباد قرار گیرد و همچنین به فضایی مناسب برای استفاده زائران و گردشگران مشهد تبدیل شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سابقه سکونت ساکنان ۱۷۲ واحد مسکونی متخلف را حدود ۱۵ سال عنوان کرد و گفت: دلایل متعددی منجر به عدم برخورد با این متخلفان شده است که بخشی مربوط به کمبود بودجه و نیروی انسانی و بخشی نیز به دلیل گسترده بودن نظارت آب منطقه ای در طول ۲۸ هزار کیلومتر رودخانه های استان است و رسانه ها توجه کنند هدف از این نشست اطلاع رسانی برای رفع مشکل در بستر اسماعیل آباد است و تداوم ساخت وسازها طی این مدت دلایل متعددی دارد.

تخلفات مجموعه‌های تجاری ساماندهی می شود

علایی در خلال این نشست به ساخت و ساز غیرمجاز سوله های صنعتی در غرب این رودخانه هم  اشاره و بیان کرد: بخشی از این تاسیسات تجاری در حریم و بخشی در بستر کال بنا شده اند، البته مسیر رودخانه در این  محدوده به مرور زمان تغییر داده شده است اما اعلام می کنیم هدف در نهایت تخریب بنا نیست، اگر مشخص شود سیلاب از محلی ایمن عبور خواهد کرد، آن بنا تخریب نخواهد شد و سوله های منطقه خین عرب نیز در این قالب ساماندهی خواهند شد.

وی خاطر نشان کرد: این اقدام در راستای دستور شورای تامین استان نیست بلکه آب منطقه ای در راستای تکلیف اداری خود عمل می کند اما کمک دادستانی و نهادهای امنیتی در این راستا همراه ما خواهد بود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.