زاهدان- استان سیستان و بلوچستان اگر چه واژه محرومیت را یدک می کشد اما قابلیت هایی دارد که اگر آن ها را کنار هم گذاشته و کمی همت و توجه را با آن بیامیزیم کیمایی در این سرزمین حاصل می شود که می تواند بسیاری از مشکلات آن را حل کند.

سیستان و بلوچستان سرزمین انرژی های پاک؛ باد هایی که «ارز» می آورد

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان سیستان و بلوچستان از نظر منابع انرژی تجدید پذیر یکی از استثنایی ترین استان های کشور است و تابش بسیار خوب نور خورشید و نیز وزش بادهای مستمر در شمال این استان و هم چنین موج های خروشان با ارتفاع چهار متر در سواحل درای عمان در جنوب این استان همگی زمینه مناسبی را برای استفاده از انرژی های نو مهیا کرده است.

باد های ۱۲۰ روزه در شمال سیستان همواره در سال های گذشته اگر چه در چشم مردم محلی به عنوان یک عامل مزاحم  و سبب انتشار گرد و غبار جلوه کرده است اما اگر توربین تولید برقی در این منطقه بر پا کنیم با استفاده از این قابلیت در حالی که افغانستان به شدت نیازمند تامین برق و انرژی است لذا می توان به ارزآوری دست یافت و به یکی از مشکلات دیگر این استان یا همان بیکاری به راه حلی مطمئن رسید.

منطقه ای بکر و استثنایی

در همین راستا رضا نخعی کارشناس ارشد برق و انرژی به قدس آنلاین می گوید: در منطقه سیستان مناطق گسترده‌ای وجود دارد که از نظر نصب توربین های بادی در جهان بی‌نظیر یا کم‌نظیر است در صورتی که در حال حاضر برای مردم منطقه به دلیل عدم مدیریت شرایط و استفاده از علم روز، هیچ امکاناتی وجود ندارد و حتی باد به زحمتی برای زندگی‌شان تبدیل شده است.

وی اظهار می کند: با توجه به موقعیت مناسب استان و مطالعات و تحقیقات استادان دانشگاه‌ها، مناطقی مانند میل‌نادر و رامشار از لحاظ سرعت و جهش وزش باد شرایط خوبی نسبت به مناطق دیگر کشور از جمله منجیل دارد، بر همین اساس بسترها برای ایجاد چنین نیروگاه‌هایی که انرژی نو تولید می‌کند فراهم است.

نخعی عنوان می کند: با توجه به مرز گسترده‌ای که این منطقه با کشور افغانستان دارد و نیاز جدی افغانستان به منابع انرژی، با تولید برق حاصله و صادرات آن از این مزارع بادی می‌توان رونق اشتغال و کارآفرینی در منطقه سیستان را از همین الان متصور شد. اتفاقی که حتماً زندگی و معیشت ساکنان آن را به صورت چشمگیری متحول می‌کند.

سیستان و بلوچستان پر انرژی است

وی با تاکید بر این موضوع که  باید از ظرفیت های بی شمار سیستان و بلوچستان از جمله سواحل مواج دریای عمان، بیش از ۱۵۰ روز باد با حداکثر سرعت ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت، گرمایش زمین و آفتاب دائمی برای تولید انرژی های نو بهترین استفاده را کردمی افزاید: به طور مثال منطقه «میل‌نادر» سیستان با ۱۵۰۰ کیلومتر مربع سطح صاف و ناهمواری کم بهترین گزینه برای احداث نیروگاه بادی در کشور است.

این کارشناس برق می افزاید: در کشور ما متوسط تعداد ساعات آفتابی، از دو هزار و ۸۰۰ ساعت در سال بیشتر است و  این در حالی است که در شهری مانند زاهدان، ساعات آفتابی به سه هزار و ۲۰۰ساعت نیز می رسد.

وی اذعان می کند: سیستان و بلوچستان به طور متوسط در طول سال بیش از ۳۰۰ روز آفتابی دارد آن‌هم نه یک آفتاب معمولی، بلکه آفتابی پرانرژی که به عنوان نعمتی بی‌پایان در اختیار این استان است اما تاکنون آن طور که باید از آن بهره ای نبرده شده ست.

وی راه اندازی نخستین نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۱۰ مگاوات  آن هم در حاشیه شهر زاهدان را مشتی نمونه خروار می داند و می گوید: با همکاری پیمانکار آلمانی و مشارکت بانک صنعت معدن و عزم مسئولان نشان داد که این اقدام شدنی است  و حال نیروگاهایی داریم که سالانه قادر به تولید  ۱۷ میلیون کیلووات ساعت برق وصرقه جویی  در مصرف شش میلیون مترمکعب گاز طبیعی است.

سرمایه گذاری خارجی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در همین رابطه با بیان اینکه سرمایه گذاری بر روی احداث نیرو گاه های بادی و خورشیدی با کمک از سرمایه گذاران داخلی و خارجی در دستور کار است بیان کرد: در منطقه میل نادر زون انرژی تجدید پذیر بادی و در منطقه رامشار و گراغه زون انرژی تجدید پذیر خورشیدی شناسایی و ایجاد شده است. 

ماندانا زنگنه گفت: در همین راستا با مجموعه اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده شاهد ایجاد مزرعه بادی میل نادر با ظرفیت تولید هزار مگاوات برق خواهیم بود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه افزون بر ۷۰ میلیون دلار برای ساخت نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی «میل نادر» در شمال استان سیستان و بلوچستان سرمایه‌گذاری می‌شود افزود:سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط آب و هوایی ظرفیت‌های بسیار زیادی برای سرمایه گذاری و اشتغال دارد.

وی عنوان کرد:  ساخت بزرگترین نیروگاه بادی کشور در استان تحول عظیمی در تولید برق کشور و صادرات به کشورهای همسایه ایجاد کرده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به این موضوع که فاز نخست طرح ساخت نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی در محل زون انرژی تجدیدپذیر میل نادر شهرستان نیمروز تا پایان شهریورماه به بهره‌برداری می‌رسد یادآور شد: این زون مهم انرژی به‌وسعت ۲۰ هکتار ظرفیت تولید بیش از هزار مگاوات انرژی برق را دارد و می‌تواند در دور اول بهره‌برداری حداقل ۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی به‌همراه داشته باشد.

زنگنه بیان کرد: برای ساخت این نیروگاه ۵۰ مگاواتی بیش از ۷۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خواهد شد و با توجه به زیرساخت‌های ایجادشده توسط دولت در این منطقه از جمله خط انتقال و پست ۴۰۰ کیلوولت برق و همچنین جاده دسترسی شرایط ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری در منطقه فراهم شده است.

انرژی پاک در خدمت اقشار آسیب پذیر

وی با بیان اینکه هم چنین تاکنون بیش از ۹۰ نیروگاه پنج کیلو واتی خورشیدی خانگی برای برخی از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی با هماهنگی قرارگاه محرومیت زدایی نیروی قدس سپاه پاسداران تا کنون در این استان ایجاد شده است افزود:  برای برق تامین شده در این نیروگاه‌ها قرارداد خرید تضمینی با شرکت برق منطقه‌ای منعقد شده که بر اساس آن این شرکت برای مدت ۲۰ سال برق تولید شده تمامی نیروگاه‌ها را خریداری خواهد کرد که این امر سبب ایجاد درآمدی پایدار و برای این قشر از جامعه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.