۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 716501

یادداشت/

سفر الکاظمی به واشنگتن و مسئله اخراج آمریکایی‌ها

دکتر حسن هانی‌زاده/ کارشناس مسائل منطقه

مصطفی الکاظمی پس از انجام نخستین مأموریت خارجی خود که به تهران آمد، این بار در ۳۰مرداد به واشنگتن سفر خواهد کرد.

قدس آنلاین: این سفر در واقع در ادامه مذاکرات راهبردی میان بغداد و واشنگتن قابل تحلیل است. با توجه به اینکه در گذشته مذاکراتی کاملاً جدی بین مقام‌های عراقی و آمریکایی شکل گرفته، یکی از مطالبات مردم و فراکسیون‌های پارلمان عراق، مسئله خروج بی‌قید و شرط نیروهای آمریکایی از خاک این کشور است. در سال گذشته پس از ترور سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، پارلمان عراق مصوبه‌ای داشت که نیروهای آمریکایی باید در یک فرایند زمانی مشخص که از یک سال نباید تجاوز کند، خاک عراق را ترک کنند. در مذاکرات صورت گرفته، همین مسئله هم با مقام‌های آمریکایی مطرح شده است. چرا که اگر الکاظمی نتواند نیروهای آمریکایی را از این کشور خارج کند، فراکسیون‌های پارلمانی، دولت او را استیضاح و برکنار خواهد کرد. بنابراین یکی از شرایط فراکسیون‌های پارلمانی عراق این است که دولت آقای الکاظمی بتواند تا پایان سال جاری، نیروهای آمریکایی را وادار به خروج کند. اما برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد آمریکایی‌ها به هر نحوی به دنبال باقی ماندن در عراق هستند و در سوی مقابل، واکنش‌های مردمی و حمله‌های مکرری که به نیروهای آمریکایی صورت می‌گیرد، نشان می‌دهد عموم مردم و نهادهای مردمی مایل نیستند آمریکایی‌ها در عراق باقی بمانند. بنابراین خط تقابل فیزیکی بین مردم و نیروهای آمریکایی در عراق هر روز تشدید خواهد شد و اگر این نیروها همچنان اصرار داشته باشند در خاک عراق باقی بمانند، تقابل‌های جدی و درگیری‌های خونین بین این دو درخواهد گرفت که منجر به ناامنی در عراق و تأثیر آن بر کشورهای منطقه خواهد شد.

مشخصاً مصطفی الکاظمی نگاه مثبتی به نیروهای نظامی آمریکایی در این کشور دارد و اعتقاد دارد بهتر است آمریکایی‌ها در عراق بمانند؛ اما یکی از شروطی که او با قبول آن نخست‌وزیر شد و رأی اعتماد پارلمان را بدست آورد، این است که مسئله اخراج آن‌ها را در یک سال پیش ببرد. بنابراین خواسته مصطفی الکاظمی کاملاً با مطالبه نیروهای مردمی، مرجعیت و پارلمان تفاوت دارد. الکاظمی ممکن است مایل باشد نیروهای آمریکایی در خاک عراق باقی بمانند، اما او باید خواست و اراده ملت عراق را محقق سازد و آمریکایی‌ها را از خاک عراق بیرون براند. اگر این کار را نکند پارلمان واکنش نشان خواهد داد.

در شرایط کنونی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تا سه ماه منتهی به انتخابات دست به کاری نخواهد زد و سعی می‌کند به نوعی در یک فضای خاکستری حرکت کند. از سوی مقابل، مصطفی الکاظمی هم مایل است ببیند انتخابات آمریکا به چه سرانجامی خواهد رسید. اگر ترامپ بار دیگر در انتخابات پیروز شود، قطعاً مذاکرات جدی برای اخراج نیروهای آمریکایی با وی ادامه خواهد یافت. در غیر این صورت، مذاکره با جو بایدن از سر گرفته خواهد شد. در مجموع، امروز فضا در ایالات متحده کاملاً شفاف نیست و نه الکاظمی و نه ترامپ مایل نیستند در این شرایط دست به ریسک بالایی بزنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.