اواسط آبان سال گذشته بود که آخرین جلسه رسیدگی به پرونده شبنم نعمت‌زاده، دختر وزیر سابق به پایان رسید. همان زمان اعلام شد علی اشرف ریاحی، مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی دفتر دبی یکی از متهمان اصلی پرونده ارزهای دولتی پتروشیمی، داماد محمدرضا نعمت‌زاده و همسر زینب نعمت‌زاده دختر وزیر سابق است.

داماد فراری سر از «بی. بی. سی» درآورد!

قدس آنلاین: اواسط آبان سال گذشته بود که آخرین جلسه رسیدگی به پرونده شبنم نعمت‌زاده، دختر وزیر سابق به پایان رسید. همان زمان اعلام شد علی اشرف ریاحی، مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی دفتر دبی یکی از متهمان اصلی پرونده ارزهای دولتی پتروشیمی، داماد محمدرضا نعمت‌زاده و همسر زینب نعمت‌زاده دختر وزیر سابق است. اشرف ریاحی از همکاران اصلی مرجان شیخ‌الاسلامی و محسن احمدیان بوده که نقش قابل توجهی در سوءاستفاده از پول‌های پتروشیمی داشته است. البته هنگامی که بحث ارتباط داشتن ریاحی با خانواده وزیر سابق مطرح شد، او تصریح کرد که سال ۹۵ رابطه خویشاوندی او با خانواده نعمت‌زاده ایجاد شده و از آن موقع تاکنون هیچ قراردادی منعقد نکرده است. با وجود همه این حواشی، داماد آقای وزیر از همان زمان تبدیل به یکی از مرموزترین مفسدان اقتصادی در سال‌های اخیر شد و سرانجام توانست با حواشی فراوان از ایران فرار کند. روز گذشته اما آقای مفسد ناگهان سر از شبکه خبری «بی‌بی‌سی» درآورد و در مدت زمان کوتاهی که روی آنتن زنده این شبکه حضور داشت، سعی کرد با اظهارات ضد و نقیض، خودش را از پرونده فساد پتروشیمی تبرئه کند.

فساد ۶ میلیارد یورویی

مدت‌هاست که شعبه سوم دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی در حال رسیدگی به پرونده فساد پتروشیمی است، پرونده‌ای با ۱۵ متهم که پنج تن از آن‌ها به نام‌های مرجان شیخ‌الاسلامی، محمدحسین شیرعلی، مهدی شریفی نیک نفس، سید امین قریشی سربستانی و اشرف ریاحی متواری هستند، اما در این میان نام یک نفر از متهمان بیش از دیگران به چشم می‌خورد و دلیل آن هم ارتباط خویشاوندی است که او با وزیر سابق صنعت دارد.

علی اشرف ریاحی داماد وزیر صنعت سابق که در جلسات ابتدایی در دادگاه حضور داشت و دفاعیات خود را هم انجام داد، اما به یکباره پیش از آغاز دهمین جلسه رسیدگی به پرونده فرار کرد و قاضی مسعودی‌مقام خبر از متواری شدن او داد.

اشرف ریاحی در پرونده فساد ۶ میلیارد یورویی پتروشیمی نقش زیادی داشته و به اتهام معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی و تحصیل مال از طریق نامشروع نامش در کیفرخواست ذکر شده و در جلسات دادگاه حاضر می‌شد، اما از اوایل مرداد ماه و با آغاز دوباره جلسات رسیدگی به این پرونده مشخص شد که او همسر و فرزندانش را روانه یکی از کشورهای خارجی کرده و خودش به دلیل ممنوع‌الخروج بودن، از طریق غیرقانونی به کشور نامشخصی متواری شده است.

افشاگری علیه پدرزن

هرچند مسئولان در ابتدا گمان می‌کردند اشرف ریاحی به دلیل ممنوع‌الخروج بودنش در کشور خودمان مخفی شده، اما خیلی زود مشخص شد او با پاسپورت جعلی از کشور خارج شده است.

چیزی که فرار ریاحی از کشور را بیش از پیش وارد حاشیه کرد افشاگری‌های جورواجور او علیه پدرزن و خواهر زنش بود! داماد نعمت‌زاده همزمان با خروج غیرقانونی از کشور، مدارک زیادی را دال بر فسادهای صورت‌گرفته توسط نعمت‌زاده و دخترش برای دادگاه ارسال کرده بود.

صحبت‌های ضد و نقیض

هفدهمین و آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده پتروشیمی در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی و به ریاست قاضی مسعودی‌مقام با همه حواشی‌اش بالاخره روز شنبه برگزار شد.

هرچند قاضی مسعودی اعلام کرد این دادگاه به پایان رسیده و حکم متهمان تا دوهفته دیگر صادر می‌شود، اما بازهم هیچ کس خبری از داماد فراری نعمت‌زاده نداشت تا اینکه اشرف ریاحی روز گذشته بالاخره در مقابل دوربین شبکه خبری «بی‌بی‌سی» قرار گرفت.

شبکه بی‌بی‌سی روز گذشته مصاحبه تصویری چند دقیقه‌ای با او ترتیب داد و ریاحی را روی خط خود آورد. داماد نعمت‌زاده در چند دقیقه‌ای که روی خط بود، صحبت‌های ضد و نقیض زیادی را مطرح کرد و در نهایت بدون جمع‌بندی صحبت‌هایش، خداحافظی کرد.

خاوری در بی‌بی‌سی!؟

احتمالاً در جریان‌اید که اشرف ریاحی نخستین مفسد اقتصادی نیست که بی‌بی‌سی به او تریبون داده است. این رسانه‌ انگلیسی پیش از این هم بارها تریبون خود را در اختیار کسانی قرار داده که میلیاردها تومان از پول ملت را به جیب زدند و از کشور فرار کردند.

به عنوان مثال مدتی پیش هم بی‌بی‌سی بیانیه‌ای از مرجان شیخ‌الاسلامی دیگر متهم پرونده پتروشیمی منتشر کرده بود. بیانیه‌ای که شیخ‌الاسلامی در آن مدعی شده بود همه اقدام‌های او برای کمک به کشور بوده او هرگونه «اتهام اخلال در نظام اقتصادی را با حتم و یقین» رد می‌کند! شیخ‌الاسلامی همچنین ادعا کرده بود که مدیرعامل دو شرکت در ایران و ترکیه با نام‌های «دنیز» و «هترا» بوده که فعالیت این شرکت‌ها «کاملاً قانونی بوده و ربطی به مقوله پولشویی و کسب درآمد از قِبل تحریم‌ها ندارد».

این اما پایان راه حمایت‌های شبکه سلطنتی انگلیس از مفسدان اقتصادی فراری نیست و آن طور که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، بی‌بی‌سی قصد دارد محمودرضا خاوری، مدیرعامل سابق بانک ملی ایران و از مجرمان محکوم شده به دلیل مشارکت در اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی و یکی از ابر مفسدان بانکی که چند سال پیش فرار کرده را هم روی خط خبری خود بیاورد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.