همزمان با روز بزرگداشت علامه محمدباقر مجلسی، شصت و یکمین برنامه سه‎شنبه‎های فرهنگی آستان قدس رضوی با رونمایی و معرفی «دستخط علامه محمدباقر مجلسی، موجود در گنجینه رضوی» به صورت غیر حضوری در فضای مجازی برگزار می‌شود.

رونمایی از نسخ دست‌نویس علامه مجلسی در سه‌شنبه فرهنگی آستان قدس رضوی

به گزارش قدس آنلاین شصت و یکمین برنامه «سه‎شنبه‎های فرهنگی آستان قدس رضوی»؛ شامل رونمایی آثار فرهنگی و نفایس گنجینه رضوی، امروز سه شنبه ۲۸ مردادماه، به‌دلیل عدم امکان برگزاری مراسم به صورت حضوری در درگاه اینترنتی موزه آستان قدس رضوی با آدرس museum.razavi.ir و همچنین پورتال کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس digital.aqr.ir در فضای مجازی رونمایی و منتشر می گردد.

علامه محمدباقر مجلسی یکی از محدثان و فقهای مشهور شیعه در قرن یازدهم هجری قمری بود که از جامعیت خاصی برخوردار است. او در علوم مختلف اسلامی از جمله: حدیث، فقه، اصول، رجال، تاریخ و درایه سرآمد عصر خود بوده است. در گنجینه رضوی ۱۹۱۸ نسخه خطی از آثار علامه محمدباقر مجلسی موجود است که برخی از این نسخه‎ها به‎دستخط وی است که در شصت و یکمین برنامه سه شنبه های علمی و فرهنگی تعدادی از آن‌ها معرفی و رونمایی می شود. 

سازمان کتابخانه‎ها، موزه‎ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مخازن خود ۶۵ هزار کتاب چاپ سنگی، ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ سند تاریخی، هزاران اثر موزه‌ای، ۲ میلیون نشریات ادواری و ۱۰۶ هزار نسخه خطی را به صورتی استاندارد نگهداری می کند. 

نسخه خطی «مرآه‎العقول فی شرح اخبار آل‎الرسول» از تألیفات بسیار نفیس علامه مجلسی، نسخه خطی جلد نهم «بحارالانوار» در شرح احوال حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) نسخه خطی «اقبال‌الاعمال» دارای دستخط علامه مجلسی و نسخه خطی «کافی» که دست‌خط علامه مجلسی در آن وجود دارد، از جمله این آثار است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.