رسانه‌های آمریکا از برگزاری‌ مهمانی‌هایی در این کشور خبر می‌دهند که در آن افراد دور هم جمع می‌شووند و تلاش می‌کنند عمداً کرونا بگیرند.

پارتی به صرف کرونا / در این مهمانی‌ها جهالت جولان می‌دهد

قدس آنلاین: «هرکس زودتر کرونا بگیرد، برنده است»؛ این شعار مهمانی‌هایی است که دانشجویان آمریکایی برگزار می‌کنند و اسم آن را «کروناپارتی» گذاشته‌اند. آن‌ها در این مهمانی‌ها با کسانی که تست کرونایشان مثبت شده، دور هم جمع می‌شوند و سعی می‌کنند کرونا بگیرند. پدیده‌ای که همه توصیه‌های علمی و پزشکی را نادیده گرفته و به‌گفته مقامات این کشور یک جامعه‌ستیزی جاهلانه است.

رقابت برای بی‌مسئولیتی

گلوبال‌نیوز در گزارشی می‌نویسد دانشجویان در ایالت آلاباما یک جریان تأسف‌آور را شروع کرده‌اند: مهمانی کوید19.  این جشن‌ها شبیه به یک رقابت است که در آن افرادی که به ویروس تنفسی به‌شدت واگیر مبتلا هستند، حضور دارند و بر سر اینکه چه کسی زودتر مبتلا شود شرط‌بندی می‌کنند. «سونیا مک‌کینستری» عضو شورای شهر «تاسکولسا» در ایالت آلابامای آمریکا به سی‌ان‌ان گفته این پارتی‌ها عمدتا در این شهر برگزار می‌شوند و افراد مبتلا تشویق می‌شوند تا در این پارتی‌ها حضور پیدا کنند برای اینکه بقیه بتوانند با ویروس به‌صورت عمدی تماس داشته باشند. اولین فردی که توسط دکتر تأیید شود که بواسطه شرکت در پارتی به کرونا مبتلا شده است، همه پول‌های حاصل از فروش بلیط پارتی را خواهد برد.  مک‌کینستری در مصاحبه دیگری با اخبار ABC گفته است: «آن‌ها پول را درون گلدان می‌گذارند و تلاش می‌کنند کرونا بگیرند!» او ادامه می‎دهد: « این موضوع من را برآشفته می‌کند که ویروسی که تا این اندازه جدی و مرگبار است، به‌عنوان چیزی قابل‌اهدا در نظر گرفته می‌شود. چنین کاری نه تنها بی‌مسئولیتی است بلکه فردی که مبتلا می‌شود، آن را به خانه می‌برد و والدین و پدربزرگ و مادربزرگ خود را در معرض ابتلا به آن قرار می‌دهد.»

شایعه‌ای که تأیید شد

در گزارشی که تلویزیون محلی در این خصوص تنظیم کرده است، رییس آتش‌نشانی تاسکولسا می‌گوید دانشجویان در هفته‌های قبل به‌صورت مستمر در حال پیوستن به این پارتی‌ها بوده‌اند که در نقاط مختلف شهر برگزار شده است. این البته محدود به دانشجویان نیست و گاهی دانش‌آموزان و بچه‌ها نیز در این مهمانی‌ها شرکت می‌کنند. او می‌گوید: «ما ابتدا فکر می‌کردیم ماجرا شایعه است؛ بعد شروع به تحقیق کردیم و دیدیم هم مطب پزشکان و هم مقامات ایالاتی این موضوع را تأیید می‌کنند.»

برخی از کسانی که در این قبیل پارتی‌ها شرکت می‌کنند به این خاطر است که معتقدند مانوری که بر روی خطرناک بودن این ویروس داده می‌شود، سیاسی است. مک‌اینستری به سی‌ان‌ان می‌گوید: «این یک موضوع سیاسی نیست؛ یک معضل مربوط به سلامت عمومی است. مردم دارند می‌میرند و هنوز درمانی برای آن وجود ندارد». ایالت آلاباما تاکنون 40هزار مورد ابتلای مثبت به کرونا داشته است.

پشیمانی دیرهنگام قبل از مرگ

حدود یک ماه پیش یک خبر به تیتر یک بسیاری از رسانه‌ها تبدیل شد: «مرگ یک مرد 30 ساله در ایالت تگزاس آمریکا بعد از شرکت در یک کرونا پارتی». گاردین در گزارشی با این تیتر نوشت:  طبق گفته مقامات بهداشتی، این مرد پیش از مرگش به پرستارش گفته بود: «اشتباه کردم؛ من فکر می‌کردم چیزهایی که درباره این بیماری می‌گویند، حقه است اما اینطوری نیست»

دکتر جین رییس بیمارستان سن‌آنتونیو نیز در گفت‌وگو با گاردین برگزاری چنین مهمانی‌هایی را تأیید کرد و گفت: «کروناپارتی یک مهمانی است که توسط فرد مبتلا برگزار می‌شود برای اینکه ببینند این ویروس واقعی است و اینکه آیا همه می‌توانند مبتلا شوند». او در ویدیو کامنتی که بر روی پایگاه خبری سن‌آنتونیو قرار داده شده است می‌گوید به‌خاطر افزایش نگران‌کننده‌ای که در آمار مبتلایان شاهد بودند، تصمیم گرفت در خصوص این مورد صحبت کند. چندهفته قبل آمار مبتلایان 5 درصد بوده و اکنون به 22 درصد رسیده است. بازه مبتلایان هم گسترده‌تر شده و در بین 20 تا 30 ساله‌ها نیز مواردی بسیاری وخیم گزارش شده است.

پارتی‌هایی درست وسط خیابان

شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی نیز از برگزاری‌ این پارتی‌ها در ایالت فلوریدای آمریکا خبر داده و در گزارشی که در وبسایت این شبکه آمده، می‌نویسد: مأموران پلیس در «اوسکیلا کانتی» بشدت مشغول جمع کردن کروناپارتی‌ها هستند و صدهانفر دستگیر شدند. کلانتر شهر، «راس گیبسون» به این شبکه می‌گوید شرکت‌کننده‌ها در این پارتی‌ها یا قصدشان این است کرونا بگیرند یا اهمیت نمی‌دهند اگر مبتلا شوند. او در خصوص برنامه‌ای که برای مقابله با این پارتی‌ها دارند، می‌گوید «ما باید گشت‌های بیشتری اضافه کنیم، چون می‌دانیم این پارتی‌ها شب‌های آخر هفته به تعداد زیاد برگزار می‌شوند.»

در ویدیویی که از هلی‌کوپتر پلیس ضبط شده، مردم در مناطق مسکونی در خیابان‌ها دور هم جمع می‌شوند و می‌رقصند. وسایلی که برای این پارتی‌ها لازم دارند را نیز اجاره می‌کنند. کلانتر گیبسون می‌گوید اداره آن‌ها قدرت زیادی برای مقابله با این موضوع ندارد.او معتقد است با اینکه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های واگیر توصیه‌هایی برای جلوگیری از گسترش ویروس دارد اما کسانی که این پارتی‌ها را برگزار می‌کنند، قانونی را نمی‌شکنند. چون اصولا قانونی در این زمینه وجود ندارد!

برنامه‌ریزی در شبکه‌های اجتماعی

این پدیده بدوی، محدود به آمریکا نیست و در کشورهایی مثل اسپانیا نیز گزارش شده است. دیلی‌میل در گزارشی به یکی از این موارد پرداخته و می‌نویسد بیشتر از 60 نفر در یکی از سواحل اسپانیا برای برگزاری کروناپارتی اردو زده بودند تا به‌صورت عمدی به کرونا مبتلا شوند. ظاهرا یکی از دلایلی که داشتند این بود که کرونا بگیرند و بعد از آن ایمنی پیدا کنند! آن‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی کرده بودند. تا اینکه افسران گارد ساحلی سر رسیدند و کمپ را با برچیدن چادرها به هم می‌زدند . مقامات می‌گویند در شرایطی که اسپانیا تنها در عرض یک هفته 25 هزار مورد جدید به ابتلای کرونا را شاهد بود، این پارتی یک تهدید خیلی جدی بود.

این رفتارهای جامعه‌ستیزانه، ناامیدکننده است

در انگلیس نیز مهمانی‌های بزرگی گزارش شده‌اند؛ از جمله بی‌بی‌سی انگلیسی در یکی از گزارش‌های خود به برگزاری یک مهمانی 200 نفره در یکی از سواحل ولز جنوبی پرداخته است. در این گزارش به قصد شرکت‌کنندگان از برگزاری چنین اجتماعی صحبت نشده اما با توجه به شرایط وخیم این کشور در بحث ابتلا به کرونا و هشدارهای گسترده در خصوص لزوم فاصله‌گذاری اجتماعی، بنظر می‌رسد جمع‌شدن این تعداد در یک مهمانی از جنس کروناپارتی‌هایی باشد که در آمریکا باب شده است. در این گزارش آمده پلیس با متفرق کردن این افراد، مهمانی را به هم زده است اما حجم زیادی از زباله پشت سر آن‌ها در ساحل باقی مانده است. یکی از افسران پلیس در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفته است: «این بسیار ناامیدکننده است که مردم همچنان به چنین رفتارهای جامعه‌ستیزانه‌ای ادامه می‌دهند»

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.