قاضی دادگاه ویژه رسیدگی به ترور رفیق الحریری نخست وزیر اسبق لبنان اعلام کرد که هیچ دلیلی دال بر اینکه رهبران حزب الله و مقامات سوریه در این ترور دست داشته باشند در اختیار نداریم.

هیچ دلیلی برای دخالت حزب‌الله و سوریه در ترور رفیق الحریری وجود ندارد

قدس آنلاین: به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دادگاه بین‌المللی ویژه بررسی ترور «رفیق الحریری» نخست‌وزیر اسبق لبنان . صدور حکم نهایی امروز (سه شنبه) در هلند برگزار شد.

بر اساس گزارش روزنامه «النهار»، جلسه دادگاه از ساعت ۱۲ به وقت بیروت ( ۱۳:۳۰به وقت تهران) آغاز شده و زمان تخمین زده شده برای صدور حکم حدود چهار تا پنج ساعت است.

وبگاه «النشره» در خصوص روند دادگاه خبر داد، در ابتدای این دادگاه به احترام کشته‌شدگان در انفجار بیروت یک دقیقه سکوت شد.

دادگاه بین المللی ترور رفیق الحریری شخصی با نام «سلیم العیاش» را به عنوان مجرم در این پرونده شناخت.

 دادگاه بین المللی ترور رفیق الحریری، عیاش را به عنوان شریک در این «توطئه» و «ارتکاب عمل تروریستی» در قتل «عمد» الحریری و ۲۱ نفر از همراهان وی و نقش داشتن در قتل ۱۲۶ نفر دیگر، مجرم شناخت.

بر اساس این گزارش قرار است حکم وی، ۳۱ شهریور (۲۱ سپتامبر) صادر شود.

دادگاه سه متهم دیگر این پرونده با نام‌های حسن مرعی ویحسین عنیسی و اسد حسن صبرا را از اتهامات وارده تبرئه کرد.

دادگاه در ادامه اعلام کرد، متهمان در روز حادثه از خط‌هایی استفاده کرده‌اند که پس از آن هرگز استفاده نشده است. دادستان دلایل کافی درباره این تماس‌ها ارائه داده و پرونده تلفن‌های استفاده شده در اطراف پارلمان و محل ترور در روز حادثه به دقت بررسی شده است.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که حزب‌الله لبنان با رد اتهامات مطرح شده علیه اعضای خود در این ترور و مردود دانستن دلایل واهی برای این اتهامات، دلایلی ارائه کرد که از دست داشتن رژیم صهیونیستی در این ترور حکایت دارد، اما اسناد، مدارک، شواهد و ادله ارائه‌شده توسط حزب‌الله در خصوص دخالت رژیم اسرائیل هیچ زمانی بررسی نشد.

در ادامه دادگاه انگشت اتهامات را به سمت سوریه دراز کرد و مدعی شد، سوری‌ها قصد تحمیل نامزدهای خود  در انتخابات لبنان را بر رفیق الحریری داشته‌اند و سوریه اصرار داشته که دوره ریاست‌جمهوری «امیل لحود» تمدید شود اما قبل از ترور الحریری، متحدان وی به پایان «تسلط سوریه» در لبنان فرا خوانده بودند.

 دادگاه سپس با طرح این ادعا که چه بسا حزب‌الله و سوریه از ترور رفیق الحریری سود برده باشند، اذعان کرد:  هیچ دلیلی مبنی بر دخالت مستقیم سوریه و دست داشتن رهبری حزب‌الله در این ترور وجود ندارد و سید حسن نصرالله (دبیرکل حزب‌الله) و رفیق الحریری روابط خوبی با یکدیگر داشته‌اند.

دادگاه در ادامه اعلام کرد، این انفجار به وسیله یک انتحاری انجام شده است و مواد منفجره در یک کامیون سرقت شده از ژاپن جاسازی شده بوده؛ این کامیون در دسامبر ۲۰۰۴ از امارات وارد شد و در ژانویه ۲۰۰۵ در طرابلس لبنان فروخته شده است.

رفیق الحریری در ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ طی یک انفجار در مسیر کاروانش در بیروت ترور شد و امروز پس از پانزده سال حکم نهایی این پرونده طولانی اعلام می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.