نماینده خواف و رشتخوار در مجلس یازدهم گفت: هیچ راه استانداردی در این منطقه وجود ندارد.

 نبود راه استاندارد در خواف و رشتخوار /درآمد معادن در خارج از منطقه صرف می شود

حجت الاسلام اکبر احمدپور در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: ساختارو شالوده اصلی  اقتصاد شهرستان های خواف و رشتخوار بر مبنای کشاورزی و دامپروری نهاده شده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در سال های اخیر به دلیل خشکسالی های پی درپی این مشاغل دچار آسیب جدی شده و آنچنان صدمه دیده اند که  بارندگی های دوسال گذشته نیز نتوانسته است این آسیب را جبران کنند، از این رو برای بازگشت رونق  در این زمینه باید یک برنامه ریزی اساسی و جدی از سوی مسئولان صورت بگیرد.

نماینده خواف و رشتخوار در مجلس یازدهم افزود: از طرفی علی رغم ظرفیت های زیاد موجود در این منطقه در زمینه معادن و صنایع اما یک صنعت پایدار و درآمد زا که بتواند مشکل بیکاری جوانان منطقه را برطرف کند وجود ندارد .

وی ادامه داد: در حوزه آب روستایی نیز این منطقه به طور جدی دارای مشکل است که از جمله دلایل اصلی آن می توان به فرسودگی بیش از حد شبکه و لوله های آب رسانی اشاره کرد که باعث شده است مردم در خیلی از روستاها با مشکلات متعددی مواجه شوند به طوری که روزی نیست که اهالی یکی از روستاها در باره نداشتن آب آشامیدنی و نارضایتی از این مساله، گلایه ای مطرح نکنند.

حجت الاسلام احمدپور با بیان اینکه روستاهای این منطقه  از لحاظ  کمی و کیفی با مشکلات متعددی در زمینه آبرسانی مواجه می باشند،   افزود: یکی از موارد دیگری که باعث ایجاد مشکل در زمینه آبرسانی به  روستاهای شهرستان های خواف و رشتخوار  شده است برداشت بی رویه و بیش از حد از منابع آبی می باشد که  باعث شده است آب مورد استفاده مردم  دچار شوری شود و کیفیت خود را از دست بدهد.همچنین یکی از دلایلی که  آب خیلی از روستاها در زمان های گوناگون و طولانی قطع می شود در نظر نگرفتن سرانه آب برای دام روستاییان است که مشکلات را در این زمینه مضاعف کرده است . از طرفی برای تامین آب معادن نیز دچار مشکلات فراوانی هستیم و در حال حاضر آب مورد نیاز معادن توسط چاه های کشاورزی تامین می شود .

وی ادامه داد: بیشترین نرخ بیکاری خراسان رضوی مربوط به شهرستان رشتخوار است که به نوعی نشانگر محرومیت و مشکلات زیاد این منطقه در مقایسه با مناطق دیگر استان می باشد  زیرا در شرایط فعلی داشتن یک شغل مشخص با درآمد پایدار و مستمر نقش به سزایی در امنیت روحی و روانی افراد در زندگی دارد.

نماینده خواف و رشتخوار در مجلس یازدهم افزود:  اگرچه در این منطقه بویژه خواف معادن زیادی وجود دارد اما موضوعی که به عنوان یک دغدغه مردم باید  مطرح شود این است که ابتدا باید جذب بومی ها در اولویت قرار بگیرد که در حال حاضر این موضوع رعایت نمی شود و بیشتر افراد جذب شده غیر بومی هستند.

وی تصریح کرد: درآمد و عایدی معادن خواف در خارج از منطقه صرف و استفاده می گردد و بیشتر نصیب غیربومی ها می شود تا بومی ها . از این رو معادن باید تعهداتی که نسبت به منطقه در زمینه عمران و آبادی دارند را به طور کامل اجرا کنند و سهم آلاینده ها باید به تامین زیرساخت های منطقه اختصاص پیدا کند و حقوق دولتی معادن باید به منطقه برگردد و صرف حل مشکلات مردم این مناطق شود که در حال حاضر این موضوع بسیار ناچیز است .

حجت الاسلام احمدپور در مورد راه های این منطقه نیز گفت:  هیچ راه استانداردی در این منطقه وجود ندارد ، حتی جاده اصلی خواف به تربت حیدریه به دلیل تردد بیش از حد  تریلی های سنگین دچار فرسودگی فراوانی شده و مشکلات بی شماری را برای مردم بوجود آورده است . این در حالی است که قول هایی در زمینه دوبانده شدن جاده خواف به تربت حیدریه از سال های قبل مطرح شده است ولی تاکنون عملیاتی نشده است.

وی با بیان اینکه  وضعیت راه های روستایی این دو شهرستان نیز بسیار نامناسب است؛ادامه داد:  جاده جنگل به تربت حیدریه، جنگل به رشتخوار، تربت حیدریه به رشتخوار ، خواف به قاین، خواف به گناباد به هیچ وجه استاندارد نیستند.

حجت الاسلام احمدپور با بیان اینکه جمعیت شهرستان های خواف و رشتخوار جوان است، افزود: یکی از مسائل اساسی این منطقه مهاجرت افراد به شهرهای بزرگ است که نبود اشتغال مناسب و عدم توجه به مسائلی نظیر اقتصاد کشاورزی و دامپروری در سال های گذشته این موضوع شدت یافته است و حاشیه نشینی در شهرهایی نظیر خواف و رشتخوار افزایش پیدا کرده است که به عنوان یک معضل بزرگ نیاز به توجه بیشتر مسئولان دارد.

وی ادامه داد:  زیرا ریشه رشد حاشیه نشینی در عدم توجه به روستاها در دهه اخیر است و اگر هزینه هایی که برای  مواجه با معضلات حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ ، صرف عمران و آبادانی روستاها و زمینه ماندگاری جوانان در این مناطق شود به طور قطع مهاجرت کاهش پیدا کرده و آسیب های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی حاشیه نشینی نیز کاهش پیدا خواهد کرد که برنامه ریزان کشور در این زمینه باید یک رویکرد کلان و بلند مدتی را در گام دوم انقلاب در پیش بگیرند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.