سردار ابوالحسن کبیری گفت: هزینه‌های هنگفتی که برای بازسازی شهرها و زیرساخت‌های کشور به دلیل جنگ تحمیلی انجام شد باید برآورد و پیگیری شود.

سردار کبیری: به دنبال ایجاد مدل برآورد خسارت جنگ تحمیلی هستیم

سردار ابوالحسن کبیری رئیس پژوهشکده دفاع مقدس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید حاج قاسم سلیمانی با تأکید بر ضرورت تبیین نقش سازمان ها و دولت های حامی صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران، گفت: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید حاج قاسم سلیمانی در نظر دارد همایش بین المللی مطالبات حقوقی-بین المللی دفاع مقدس را در تاریخ چهارم و پنجم اسفندماه ۱۳۹۹ برگزار نماید و در این همایش قصد داریم عملکرد سازمان ها و دولت های منطقه ای و بین المللی حامی رژیم بعث صدام و خسارت های ناشی از عملکرد آنها را تبیین کنیم و برای پیگیری در اختیار مراجع ذیصلاح قرار دهیم.

سردار کبیری در تشریح اهداف برگزاری همایش بین المللی مطالبات حقوقی-بین المللی دفاع مقدس گفت: یکی از اهداف اساسی ما از برگزاری این همایش بین‌المللی، جمع‌آوری و ثبت‌اسناد و مدارک دفاع مقدس برای نسل‌های بعد است. ما جلساتی با نمایندگان وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها داشتیم و از آن‌ها خواستیم خسارت‌های جنگ تحمیلی را در ابعاد مختلف برآورد کنند.

وی ادامه داد: یکی از ابعاد دیگری خسارت‌های زمان جنگ، بعد زیست‌محیطی است. چقدر از محیط‌زیست و منابع آبی و دریایی و زیست‌بوم‌ها و نخلستان‌های ما در جنگ آسیب دید؟ حملات شیمیایی ارتش بعث صدام اثرات جبران‌ناپذیری بر محیط‌زیست ایران برجای گذاشت.

وی افزود: هزینه‌های هنگفتی که برای بازسازی شهرها و زیرساخت‌های کشور انجام شد باید برآورد و پیگیری شود. 

وی دستیبابی به مدل برآورد خسارت را از دیگر اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد و گفت: دومین هدف ما از برگزاری این همایش دستیابی به مدل برآورد خسارت است که قصد داریم با همفکری کارشناسان تهیه کنیم. این مدل برآورد خسارت هم برای ارائه خسارت‌های دفاع مقدس در کشور ما قابل بهره‌برداری خواهد بود و هم برای کشورهایی که توسط دولت‌های استکباری و متجاوز به حقوق ملت‌ها موردتهاجم و بمباران و جنگ واقع می‌شوند کاربرد دارد.

رئیس پژوهشکده دفاع مقدس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی با تأکید بر اینکه این مدل برآورد خسارت قابلیت بهره برداری از سوی مظلومان سراسر جهان را خواهد داشت، افزود: مثلاً مردم مظلوم یمن می‌توانند از همین مدل برای برآورد خسارت‌های تجاوز نظامی عربستان سعودی استفاده کنند.

سردار کبیری با بیان اینکه هشت سال جنگ عراق علیه ایران تنها جنگی بود که در آن هر دو ابرقدرت جهان یعنی آمریکا و شوروی حامی یک‌طرف جنگ یعنی عراق بودند، تصریح کرد: واقعاً ما با یک جنگ جهانی مواجه بودیم و صدام از کشورهای زیادی کمک دریافت می‌کرد. وقتی نیروهای ایران در جنگ تحمیلی عملیات‌های شبانه را آغاز کردند فرانسه به صدام رادارهای رازیت داد که حرکت نیروهای ما را در تاریکی مطلق به عراق اطلاع بدهد. آمریکا 9 فروند هواپیمای آواکس را برای کمک به عراق در عربستان مستقر کرد.
روایت حمایت کشورهای عربی از رژیم بعثی

وی افزود: ماهواره‌های استکباری روزانه تحرکات نیروهای ما را به عراق گزارش می‌کردند. همین امارات علاوه بر میلیاردها دلار کمکی که به صدام کرد، از ژاپن تویوتا می‌خرید و به عراق می‌داد. برخی از کشورها مثل سودان و اردن و مصر برای کمک به عراق نیروی رزمی اعزام کردند، شاید فقط یکی دو کشور وجود داشت که یا بی‌طرف بودند و یا از ایران حمایت می‌کردند اما در مقابل ایران، یک اجماع جهانی، ارتش بعث صدام را موردحمایت قرارداد.

وی با بیان اینکه علاوه بر مسائل دوران دفاع مقدس، پیگیری حقوقی بین المللی ترور شهید سلیمانی توسط دولت آمریکا محور کلیدی همایش بین المللی مطالبات حقوقی-بین المللی دفاع مقدس است افزود: در ماجرای شهادت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی دولت آمریکا به دلایل مختلف یک اقدام خلاف قانون و کاملاً تروریستی انجام داد. اولاً سردار سلیمانی به دعوت رسمی دولت عراق به این کشور سفرکرده بود و مصونیت دیپلماتیک داشت. نکته دوم این است که ارتش تروریستی آمریکا در کشوری ثالث و بدون اجازه و اطلاع کشور میزبان دست به یک اقدام تروریستی زد.

وی ادامه داد: نکته سوم این است که شخص رئیس‌جمهور آمریکا رسماً مسئولیت این اقدام تروریستی را پذیرفت که این عمل نیز صراحتاً با منشور حقوق بشر در تعارض است. این‌ها محور اصلی و کلیدی همایش است که به پیگیری حقوقی - بین‌المللی ترور شهید سلیمانی، شهید ابو مهدی المهندس و یاران و همراهانشان است، پرداخته خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.