حجت الاسلام امیر مسروری گفت: آیت الله تسخیری هم از لحاظ فقاهت و علم جزو پیشگامان جهان اسلام بودند و هم از منظر جهادی و جریان سازی.

آیت الله تسخیری مؤسس، محرک و جهت دهنده جریان‌ مقاومت اسلامی در منطقه بود

قدس آنلاین: آیت الله تسخیری مشاور عالی رهبر انقلاب در امور جهان اسلام  امروز دار فانی را وداع گفت. علت درگذشت وی، ضایعه قلبی عنوان شده است.

آیت الله تسخیری در سال ۱۳۷۴ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را تأسیس کرد تا فعالیت‌های فرهنگی خارج از کشور در یک سازمان اداره شود. وی در سال ۱۳۸۰ از سوی حضرت آیت الله خامنه‌ای، به سمت دبیر کلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی انتخاب شد و در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۹۱ از دبیری مجمع تقریب مذاهب کنار رفت و به سمت مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام منصوب شد.

اقلیت‌های مسلمانان، راهکارها و مشکلات، ایده‌های گفتگو با دیگران، دربارهٔ وحدت و تقریب مذاهب اسلامی، رسالت ما تقریب در اندیشه‌ها، انسجام در عمل و در پرتو قانون اساسی از جمله آثار وی است.

حجت الاسلام امیر مسروی رئیس اندیشکده جهان اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین در ارتباط با شخصیت علمی، معنوی و اجرایی آیت الله محمدعلی تسخیری گفت: آیت الله تسخیری از شاگردان آیت الله صدر بزرگ در نجف اشرف بودند و اگر ایشان می‌خواستند در عراق بمانند و در همان حوزه فقاهت ادامه دهند قطعاً یکی از مراجع بزرگ شیعه بودند اما شخصیت فقاهتی ایشان در ذیل شخصیت اجرایی شان پنهان ماند؛ یعنی اگر آیت الله تسخیری در نجف می ماندند، هم از منظر علمی، هم از لحاظ جایگاه ارتباطات سیاسی و هم از منظر شخصیتی جزو اولین مراجع بزرگ جهان اسلام بوند.

حجت الاسلام مسروری افزود: آیت الله تسخیری رحمت الله علیه از اساتید صاحبنظر و عالم جهان اسلام بودند؛ کسی که می خواهد در حوزه تقریب میان مذاهب کار کند، فارغ از شخصیت معنوی و بزرگ منشی باید از نظر فقاهت و بینش علمی هم در سطح عالی باشد والا رهبران جریان‌های مذهبی در کنار شما قرار نمی‌گیرند که بتوانید با آنها صحبت و گفت و گو کنید؛ از این منظر آیت الله تسخیری از پیشگامان علم فقاهت و حوزه فقه اسلامی بودند.

رئیس اندیشکده جهان اسلام ادامه داد: کسانی که در حوزه علمیه و فقه فعالیت دارند می‌دانند که واژه آیت الله واژه بسیار سنگینی است اما حقیقتاً مقام آیت‌اللهی برازنده آیت‌الله تسخیری است. ایشان نه فقط از منظر فقاهتی پیش قراول بودند، از منظر جهادی هم پیش قراول بودند. حقیقتا نهضت مبارزه با صدام و آنچه ما امروز در عراق به نام جریانات مقاومت و الحشد الشعبی می‌شناسیم و یا در لبنان آنچه به نام جنبش مقاومت اسلامی می‌شناسیم، یا جریان مقاومت یمن به نام انصارالله می‌شناسیم، همه اینها واقعاً بدون حضور آیت الله تسخیری شکل نمی‌گرفت. یعنی ایشان مؤسس، محرک و جهت دهنده تمام این جریان ها بودند.

وی توضیح داد: در زمانی که بسیاری از مکاتب سنتی و فکری به دنبال تحمیل هزینه بر جهان اسلام بودند، نقش بی بدیل آیت الله تسخیری در دفع این رویکردها غیرقابل انکار است. ایشان بارها با بزرگان مذاهب اسلامی صحبت کرده اند تا علیه وهابیت و سلفی‌ها تکفیری‌ها فتوا دهند و مقابله و ایستادگی در برابر این جریان‌ها نتیجه زحمات آیت الله تسخیری است، یعنی اگر ایشان آن روحیه جهادی را نداشت شاید خیلی از این گروه ها پایگاه های بیشتری را در کشورهای مختلف به دست می آوردند اما ایشان رفته‌اند و ساعت ها با رهبران مذاهب مختلف گفت و گو و آنها را اقناع کرده است.

حجت الاسلام مسروری علاقمندی و تبعیت آیت الله تسخیری از امام(ره) و مقام معظم رهبری را برجسته ترین ویژگی ایشان برشمرد و گفت: بسیاری از کسانی که در حوزه بین‌الملل و جهان اسلام فعالیت می کنند، به مرور زمان به دلیل روابط مختلفی که دارند دچار تسامح سیاسی می شوند، اما آیت الله تسخیری در حوزه سیاسی هم مبنای ولایت فقیه و شخصیت امام و مقام معظم رهبری را نه فقط دوست داشتند بلکه تابع هم بودند و خود را مرید می‌دانستند.

رئیس اندیشکده جهان اسلام در پایان به تبیین سبک زندگی آیت الله تسخیری پرداخت و گفت: آیت الله تسخیری انسانی بسیار ساده زیست و متواضع بودند؛ فردی در جایگاه ایشان با توجه به منابعی که در دسترس دارد می تواند مال اندوزی کند، اما زندگی ایشان بیانگر پاکدستی و به شدت ساده زیستی است و ارتباط گرفتن با ایشان به آسانی صورت می گرفت؛ بنده شاید همسن فرزند کوچک یا نوه ایشان باشم، اما از اولین روزی که با ایشان آشنا شدم تا بعدا که کارهای مشترک و همکاری های مختلفی در محضرشان انجام دادیم، در تمام این دوران و موضوعات، مصاحبت و همنشینی بسیار راحت صورت می گرفت و از هیچ چیز دریغ نمی کرد یا اینکه نمی‌گفت فردی که کنار من است یک طلبه جوان است یا آیت الله و مرجع تقلید با ده‌ها شاگرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.