رفتار خشونت‌بار پلیس شهر کلن آلمان در دستگیری یک نوجوان با اقدامی مشابه آنچه پلیس آمریکا با شهروند سیاهپوست این کشور کرد، خشم همگانی در این کشور اروپایی را برانگیخته‌است.

حادثه مینیاپولیس این بار در آلمان رخ داد/عکس

قدس آنلاین: اعتراضات به خشونت پلیس آلمان که پس از تظاهرات گسترده شهروندان آمریکایی علیه بدرفتاری پلیس ایالات متحده با سیاهپوستان افزایش یافته بود با ارتکاب مورد جدیدی از عمل خشونت‌بار پلیس برضد شهروندان آلمانی وارد مرحله جدیدی شده است.

نشریه فرانکفورتر آلگماینه در گزارشی با اشاره به خشم عمومی از تکرار بدرفتاری پلیس مشابه آنچه که برای «جورج فلوید» در آمریکا اتفاق افتاد نوشت: موضوع انتشار ویدیویی کوتاه است که در آن یک افسر پلیس دوسلدورف زانوی خود را روی گردن یک نوجوان گذاشته و بدون توجه به اعتراض کسانی که از نزدیک شاهد این ماجرا هستند، با خونسردی به این کار ادامه می دهد.

این فیلم که ابتدا در صفحات اینستاگرام و سپس در توییتر منتشر شدف دهها هزار بازدید داشته و خشمی سراسری را علیه پلیس به وجود آورده تا جایی که «هربرت رویل» وزیر داخله ایالت نوردراین-وستفالن از حزب حاکم دموکرات مسیحی آن را «شوک آور» توصیف کرده است. همچنین دادستانی عمومی دوسلدورف وارد ماجرا شده و خواهان تحقیقات در مورد عاملان این اقدام شده است.

در حالی که نیروهای پلیس این مرد جوان را متهم به مقاومت در برابر ماموران قانون کرده اند، یک کمیته قضایی ایالتی قرار است روز پنج شنبه در این مورد تشکیل جلسه دهد. به نوشته فرانکفورتر آلگماینه این اتفاق شامگاه شنبه در مقابل یک رستوران در شهر دوسلدورف واقع در غرب آلمان رخ داده که طی آن حدود ۱۰ نفر با پلیس درگیر شده اند. در جریان این درگیری نیروهای پلیس این نوجوان ۱۵ ساله را که هیچ ارتباطی به درگیری نداشته متوقف کرده و پس از بازداشت خشونت‌بار وی به سبک پلیس آمریکا به خودرو پلیس منتقل کرده اند.

در همین رابطه «میشائیل مرتنز» رئیس اتحادیه پلیس ایالت نوردراین-وستفالن به این روزنامه آلمانی گفته، هر کسی که این ویدیو را ببیند فورا آن را به «جورج فلوید» در آمریکا مرتبط می کند و خود او از دیدن این صحنه شوکه شده است.

وی خواهان روشن شدن علت این رفتار شده و تاکید کرده است که اینگونه رفتارها در شرایط خاص و با توجه به موقعیت و لحظه رویداد رخ می دهد و باید در همین چارچوب مورد بررسی قرار گیرد.

با این حال شهروندان آلمانی چنین عقیده ای ندارند و بر این باورند که اقدامات خشونت بار پلیس باید خاتمه یابد. به باور بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی که ویدیوی این اقدام پلیس را دیده اند، هر اتفاقی هم افتاده باشد، پلیس حق ندارد اینگونه خشونت بار با یک نوجوان رفتار نموده و کاری را بکند که پلیس آمریکا با جورج فلوید کرد.

از سوی دیگر سخنگوی سیاست داخلی گروه پارلمانی حزب سبزها به فرانکفورتر آلگماینه گفت: شکی نیست که این رفتار نادرست بوده است. حتی اگر این یک روش عملیاتی استاندارد بود ، افسران می توانستند به راحتی مرد جوان را دستگیر کنند. وی با بیان این که هیچ اجباری برای چنین رویکرد وحشیانه ای وجود نداشت افزود: پلیس در خلاء فعالیت نمی کند. پس از مرگ جورج فلوید در ایالات متحده در طی یک عملیات پلیس ، افسران باید حساس باشند.

در پی کشته شدن جورج فلوید به دست پلیس آمریکا، شهرهای اروپا از جمله برلین نیز صحنه تظاهرات گسترده علیه اقدامات خشونت‌آمیز پلیس بود. هم زمان با برگزاری تظاهرات در برلین، اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان در جمع خبرنگاران گفت: «مرگ تکان‌دهنده فلوید اجتناب‌پذیر بود.»

سخنگوی دولت آلمان ابراز امیدواری کرد که خشونت‌ها به‌زودی فروکش کنند و «عاقلانی» که برای زندگی مسالمت‌آمیز آمریکایی‌ها و پایان‌دادن به نژادپرستی در این کشور تلاش می‌کنند، پیروز شوند.

این در حالی است که اعتراضات در ایالات متحده طی هفته های گذشته شدت گرفته و تا کنون نیز ادامه یافته است.

قتل این سیاهپوست آمریکایی واکنش‌های بین‌المللی بسیاری را به همراه داشته است و بسیاری از مقامات در جهان از این اقدام انتقاد کرده‌اند. در ادامه این انتقادها، وزیر امور خارجه آلمان اعتراضات مردم آمریکا به قتل جورج فلوید را کاملاً مشروع دانسته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.